در حالی که به هیچ‌یک از تعهدات برجامی خود عمل نکرده‌اند

تهدید مضحک اروپا: از برجام خارج می‌شویم!

تاریخ انتشارجمعه ۵ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۲
کد مطلب : ۴۰۴۲۶۷
یک رسانه انگلیسی مدعی شد که اتحادیه اروپا با ارسال پیامی ‌خصوصی به تهران هشدار داده در صورت تداوم روند کاهش تعهدات ایران ذیل برجام، این اتحادیه چاره‌ای جز خروج از توافق مذکور همزمان با گام چهارم برجامی ایران نخواهد داشت!
۰
plusresetminus
تهدید مضحک اروپا: از برجام خارج می‌شویم!
به گزارش بلاغ، روزنامه گاردین روز جمعه، پنجم مهرماه، در گزارشی به نقل از منابع خود خبر داد که اتحادیه اروپا در هفته جاری در مورد خروج خود از برجام به جمهوری اسلامی هشدار داده است.
گاردین نوشت که این خبر که هنوز هیچ مقام رسمی ‌اعلامش نکرده در نیویورک «به‌طور خصوصی» به مقامات ایران داده شده است.

آن‌طور که در این گزارش آمده است،‌ مقامات اروپایی در هفته‌ای که گذشت در نیویورک به مقامات جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند که گامی ‌دیگر از طرف ایران برای خروج از برجام این اتحادیه را «وادار به» کناره‌گیری از توافق اتمی‌خواهد کرد.

 تهدید مضحک اروپایی‌ها به خروج از برجام در حالی است که سه کشور عضو اتحادیه اروپایی طرف برجام، در یک سال و نیم گذشته پس از خروج آمریکا از این توافق فقط روی کاغذ در برجام مانده‌اند و بنا به اذعان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان حتی به یک درصد از تعهداتشان در این توافق عمل نکرده‌اند.
باید تأکید کرد که اروپایی‌ها همانند آمریکایی‌ها با «نقض مکرر» برجام، مانع دستیابی ایران به منافع ابتدایی خود شده و به این سطح از دشمنی نیز قناعت نکرده و با مجموعه اقدامات هماهنگ و همسو با آمریکا تلاش کرده‌اند تا هدفی به نام تغییر رفتار ایران را عینیت ببخشند و آنها در یک سال و نیم گذشته تلاش تلاش‌کردند با وعده‌های غیرقابل وصول، ضمن خرید زمان، کشورمان را همچنان زیر سایه سنگین تحریم خاموش نگه دارند.

اروپا عمدا در یک سال و نیم گذشته، تعهدات برجامی را به وعده راه‌اندازی کانال مجعولی به نام SPV فروکاست و وعده کرد مدل مبادله نفت با غذا و دارو را به اجرا بگذارد. آنها این وعده را تا اواخر پاییز طول دادند اما با آغاز سال میلادی جدید، مدعی شدند جای SPV می‌خواهند کانال INSTEX را راه‌اندازی کنند که 10 ماه است روی کاغذ مانده و مدعی‌اند شرط راه‌اندازی این کانال هم، اجرای مطالبات و استانداردهای FATF توسط ایران می‌باشد!

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت‌ماه در نخستین سالگرد خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد در پاسخ به بازگشت تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده‌های کشور‌های باقی مانده در توافق برای جبران آثار منفی این تحریم‌ها، به مرور تعهد خود را به توافق هسته‌ای کاهش می‌دهد.

تهران در نخستین گام، محدودیت‌های مربوط به ذخیره‌سازی آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده را کنار گذاشت و ۱۶ تیرماه نیز ضمن انتقاد از «وقاحت سیاسی اروپا» گام دوم را برداشت.

بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ‌ایران در سخنرانی خود درباره اعلام گام سوم کاهش تعهد ایران به برجام از راه‌اندازی زنجیره‌ای از ۱۶۴ دستگاه نسل دوم خبر داد.

او اعلام کرد: «در دو ماه آینده و قبل از پایان گام سوم سه کار مهم داریم که ارزش بسیار بالایی دارد و شامل راه‌اندازی و گازدهی زنجیره‌های شاهد ۱۶۴ تایی IR۴، راه‌اندازی زنجیره‌های شاهد ۱۶۴ تایی IR۲m و همچنین گازدهی به زنجیره میانی سانتریفیوژ IR۵s می‌شود.»

ضمن اینکه بیانیه‌ ضدایرانی که اخیرا از سوی کشورهای اروپایی صادر شد، به خوبی روشن کرد که مشکل اروپایی‌ها با جمهوری اسلامی تنها فشارهای آمریکا نیست و خود اروپایی‌ها نیز نیات خصمانه‌ای علیه کشورمان دارند و در مسیر پیاده‌سازی این نیات از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کنند.

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما