تاریخ انتشارشنبه ۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۰۴۲۶۵
۰
plusresetminus
تازه‌های 6 خبر ویژه امروز شنبه 98/7/6

بلومبرگ: اتفاق بد رخ داد اما برای آمریکا، نه ایران
یک شبکه خبری آمریکایی معتقد است اتفاق بد و بزرگی که ترامپ هشدارش را به ایران می‌داد، برای خود آمریکا اتفاق افتاده است.

بلومبرگ در یادداشتی تحلیلی نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا چند ماه قبل هشدار داد که اگر اتفاقی در منطقه رخ دهد، برای ایران عواقب بدی خواهد داشت. اتفاق بزرگ در منطقه رخ داد و به زیرساخت‌های نفتی سعودی حمله شد، اما بیشتر به‌نظر می‌رسد آنهایی که در ایالات متحده هستند از عواقب آن رنج می‌کشند و نه ایران.

مقامات ارشد در دولت ترامپ، ایران را در این حمله مقصر دانسته‌اند، اما هنوز معلوم نیست که آمریکا چطور می‌خواهد اقدامات کشوری را که همین حالا هم تحت فشار تحریم‌های شدیداللحن اقتصادی است، تلافی کند. حتی اگر رای‌دهندگان آمریکایی، آماده پذیرش درگیری در جنگی جدید در خاورمیانه بودند، باز هم ایران بزرگ‌تر از آن بود که ایالات متحده بخواهد به آن حمله کند. به علاوه، ایران پیش‌تر توانایی خود را برای حمله متقابل در صورت تصمیم‌گیری ایالات متحده به مواجهه نظامی نشان داده است.

دولت ترامپ امیدوار است که فشارهای اقتصادی نتیجه دهد و ایران را به تسلیم در برابر خواسته‌های واشنگتن وا دارد، اما چنین اتفاقی رخ نداده است. بالعکس، ایران به تحریم‌های ایالات متحده از طریق تقویت موقعیت 40 سال ایستادگی در برابر انزوای بین‌المللی پاسخ گفته و اخیرا اقداماتی در پیش گرفته است تا نشان دهد که در مقابل فشارهای آمریکا قدرت آن را دارد تا صادرات نفت متحد آمریکا در منطقه یعنی عربستان سعودی را متوقف کند.

مدیر پروژه ایران در گروه بحران بین‌المللی واقع در بروکسل، گفت: «ما در یک چرخه باطل گرفتار شده‌ایم. ایالات متحده باید به این درک برسد که ایران بخشی از منطقه است و نمی‌تواند آن را حذف کند.»

ایالات متحده در توجیه اعمال مجدد تحریم‌ها، این اقدامات را عاملی برای کاهش فعالیت‌های ایران در منطقه دانسته بود، اما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مواجهه با کاهش درآمدها به جای عقب‌نشینی از اقدامات منطقه‌ای، در عراق، لبنان، سوریه، یمن و حتی افغانستان فعال‌تر شده است. از نظر سپاه پاسداران که مدت‌هاست خود را تنها مانع در برابر قدرت نظامی آمریکا در خاورمیانه معرفی می‌کند، تحریم‌ها به مثابه فراخوانی برای مسلح شدن بوده است. در واکنش به حملات اخیر، روزنامه کیهان از عزاداری سعودی‌ها و دولت ترامپ نوشت. در رسانه‌های اجتماعی هم حال و هوای مردم ایران بیشتر شجاعانه و ملی‌گرایانه بود تا وحشت‌زده. فیلم محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی، که در سال 2017 گفته بود «ما منتظر نخواهیم ماند تا جنگ به عربستان بیاید، جنگ را به ایران خواهیم برد» در روزهای اخیر به‌طور گسترده در رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و مورد تمسخر قرار می‌گیرد.

مایکل نایتز از اعضای ارشد موسسه سیاست‌گذاری خاور نزدیک در واشنگتن در این‌باره می‌گوید لاف‌زنی دولت ترامپ کاملاً اثبات شده است. به‌نظر می‌رسد که ایران توانایی پیشبرد منافع خود در منطقه را دارد.
این رویکرد با نگاه به جلو بخشی از برنامه‌های بلندمدت ایران به شمار می‌رود که از خروج تدریجی ایالات متحده از منطقه سود می‌برد و این در حالی است که انتظار می‌رود فارغ از رئیس‌جمهوری که پس از انتخابات سال 2020 وارد کاخ سفید می‌شود، روند خارج کردن نیروها از خاورمیانه همچنان ادامه داشته باشد.
پییِر نوئل، از اعضای ارشد امنیت انرژی و اقتصاد در موسسه بین‌المللی مطالعات امنیتی در لندن، معتقد است که این حمله می‌تواند تأثیری بلندمدت و ماندگار در توازن قدرت در منطقه داشته باشد چرا که شدت تغییرات در روابط ایالات متحده و عربستان سعودی را آشکار کرده است: «سعودی‌ها در طی 30 دقیقه در جنگی شکست خوردند که از 50 سال پیش داشتند خود را برای آن آماده می‌کردند. آنها 50 درصد از تولید ملی نفت خود را از دست‌دادند و به ایران باختند و ایالات متحده هم بطور ملموس از آنها حمایت نکرد.» این اتفاق نشان داد که تضمین تأمین امنیت سعودی‌ها و میدان‌های نفتی منطقه از سوی ایالات متحده که عربستان و دیگر کشورهای منطقه روی آن حساب می‌کردند، توخالی و پوچ بوده‌اند.

گزینه‌ای که دیگر نامی از حکومت سعودی باقی نمی‌گذارد
«همه گزینه‌ها در قبال ایران روی میز است.» این لاف گزاف، نه از سوی مقامات آمریکایی، بلکه توسط وزیر مشاور در امور خارجه عربستان عنوان شده است.

عادل الجبیر در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت همه گزینه‌ها از جمله عملیات نظامی علیه ایران روی میز است.

وی مدعی شد که ایران مسئول حمله موشکی و پهپادی به تاسیسات آرامکو است و باید تاوان آن را بدهد.
وی ادامه داد: «همه به دنبال پرهیز از جنگ و افزایش تنش هستند. بر این اساس، ما در حال بررسی همه گزینه‌های موجود هستیم و در زمان مقتضی اقدام مناسبی صورت خواهیم داد.»

لاف‌زنی الجبیر در حالی است که مقامات درشت‌گوی آمریکایی با مشاهده قدرت نظامی غافلگیرکننده ایران، مدت‌هاست دیگر لاف تهدید به حمله نظامی را تکرار نمی‌کنند. حتی آخرین‌بار، با وجود برخی غر زدن‌ها، ترامپ از اینکه ایران هواپیمای جاسوسی ‌سرنشین‌دار آمریکایی را نزده و به سرنگونی پهپاد آمریکا بسنده کرده، از جمهوری اسلامی ایران تشکر هم کرد.

نکته دیگر این است که رژیم سعودی با وعده تصرف چند روزه یمن، این کشور را آماج حملات وحشیانه قرار داد اما اکنون قریب پنج سال است که در باتلاق خودساخته دست و پا می‌زند و دنبال خروج آبرومندانه از این گرفتاری‌های بزرگ است.

وزیر سعودی در حالی از گزینه نظامی در مقابل ایران سخن می‌گوید که بهتر از هر کس می‌داند رژیم متبوعش چگونه در مقابل یمن درمانده شده و هر هفته چند ضربه غافلگیرکننده دریافت می‌کند؛ ضربات تحقیرآمیزی که سعودی‌ها حتی رد آن را هم در رادارهای پیشرفته آمریکایی نمی‌توانند بگیرند، چه رسد به اینکه مهار کنند. با این وجود، روشن است که اگر سعودی‌ها بخواهند مرتکب حماقتی علیه ایران شوند، بیش از آن که ضربه‌ای وارد کنند، کاخ‌های شیشه‌ای آنها برایشان آوار خواهد شد و بعید است دیگر نامی از حکومت سعودی باقی بماند.

امید زیباکلام به آمریکا ناامید شد
صادق زیباکلام، عدم ملاقات و مذاکره رئیس‌جمهور با مقامات آمریکایی را «پایان همه امیدها» توصیف کرد!

روزنامه آرمان در یادداشتی با همین عنوان، از قول زیباکلام نوشت: پیش از سفر رئیس‌جمهور، امیدهایی به وجود آمده بود مبنی بر اینکه شاید گشایش‌هایی در اوضاع به واسطه شرایطی که پدید می‌آمد، ایجاد شود و تنش‌ها کاهش یابد. مسئله صرف ملاقات میان آقایان حسن روحانی و دونالد ترامپ نبود، بلکه این امیدواری وجود داشت که به واسطه برخی ملاقات‌ها گشایشی ایجاد شده و مذاکراتی معطوف به نتیجه آغاز گردد. تلاش‌های رئیس‌جمهور فرانسه برای حل مشکل، نقش مهمی در افزایش امید داشت.

شاید محاسبات رئیس‌جمهور فرانسه بر این مبنا صورت گرفته بود که او می‌دانست تا چه اندازه دونالد ترامپ به چنین ملاقاتی علاقه‌مند است؛ زیرا این ملاقات می‌توانست او را به عنوان نخستین رئیس‌جمهور آمریکا مطرح کند که پس از چهار دهه با رئیس‌جمهور ایران انقلابی ملاقات می‌کند. علاوه بر این، ملاقات با آقای روحانی بسیار می‌توانست در انتخابات ریاست جمهوری 2020 به کمک ترامپ بیاید و از این نظر نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. در خصوص ایران نیز باید تأکید کرد که فشار تحریم‌ها باعث شده دولت در شرایط سختی قرار بگیرد. با این وجود واقع مطلب آن است که نطق ترامپ که قبل از نطق روحانی بود، عملاً راه هر گونه تغییر و تحول را بست، پس از آن بود که آقای روحانی هم در سخنرانی خود واکنش نشان داد. رؤسای جمهور ایران و آمریکا صحبت‌های تازه‌ای مطرح نکردند و با تکرار مواضع گذشته وضعیت را در شرایط پیش از آغاز مجمع عمومی نگه داشتند. در یک جمله می‌توان گفت شرایط به قبل از مجمع عمومی بازگشته و عملاً هیچ پیشنهاد کارآمدی نه از سوی دولت آمریکا و نه از سوی دیپلمات‌های ایران مطرح نشد.

یادداشت زیباکلام در حالی است که وی در گذشته از بزک کنندگان اعتماد و توافق با شیطان بزرگ بود و بنابراین، انتظار می‌رود او- در صورت صداقت و بی‌غرضی- مطالبه‌گر تعهدات بر زمین مانده اروپا و آمریکا باشد؛ نه این که دیدار روحانی- ترامپ را انتظار بکشد یا در انتظار پیشنهاد جدیدی از سوی ایران باشد. ایران تمام و کمال، هزینه توافق را پرداخته اما با بدعهدی طرف مقابل مواجه شده است. در این صورت پیشنهاد مذاکره جدید، بی‌معنا و بیهوده است.

نافرمانی ترکیه و چین در مقابل تحریم نفتی ایران
مقامات ترکیه و چین به سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه نفت ایران اعتراض کردند و آن را غیرقابل قبول خواندند.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه گفت با وجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران کشورش به خرید گاز و نفت از جمهوری اسلامی ادامه می‌دهد. این می‌تواند روابط آنکارا و واشنگتن را تیره‌تر کند.

اردوغان هنگام بازگشت از مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت روابط تجاری کشورش با جمهوری اسلامی ایران به ویژه در زمینه تولیدات نفتی ادامه خواهد داشت.

وی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ان‌تی‌وی در این راستا به کمبود سوخت‌های فسیلی در ترکیه اشاره کرد و افزود: ما نمی‌توانیم از نفت و گاز ایران صرف‌نظر کنیم. ترکیه مصمم است میزان تبادلات تجاری خود با ایران را که در حال حاضر 7/5 میلیارد دلار است به 30 میلیارد دلار برساند.

پیش‌تر مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفته بود ترکیه تحریم‌های یک جانبه را نمی‌پذیرد و روابط خود با جمهوری اسلامی را ادامه می‌دهد.

دولت ایالات متحده پس از خروج از برجام و احیای تحریم‌ها علیه ایران، چند کشور از جمله ترکیه را از اقدامات تنبیهی برای معامله با جمهوری اسلامی معاف کرد. این معافیت در ماه مه سال جاری به پایان رسید.

در ماه‌های اخیر روابط واشنگتن و آنکارا به دلیل اقدام ترکیه برای خرید سامانه پدافند هوایی روسی «اس400» تیره شده است. آمریکا مخالف حضور چنین سیستم‌هایی در یک کشور عضو ناتو است.
در همین حال دولت چین به تحریم آمریکا علیه شرکت‌های خریدار نفت ایران اعتراض کرد.تحریم‌های ایالات متحده علیه چند شرکت و افراد حقیقی این کشور که به خرید نفت از ایران متهم شده‌اند، شدیداً اعتراض و رویکرد آمریکا در این زمینه را محکوم کرد.

گنگ شوانگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در جمع خبرنگاران گفت: پکن نارضایتی شدید و مخالفت قاطع خود را با تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده علیه شرکت‌ها و افراد چینی ابراز می‌کند.»
گنگ گفت: «علیرغم حقوق و منافع مشروع همه طرفین در صحنه جهانی، ایالات متحده با وضع تحریم‌های یکجانبه، چماق تحریم‌ها را بطور خودسرانه تکان می‌دهد. این رویکرد آمریکا نقض فاحش هنجارهای اساسی در روابط بین‌الملل است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین هشدار داد که پکن «اقدامات لازم» را برای دفاع از حقوق شرکتها و شهروندان خود انجام خواهد داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که تحریم‌هایی را علیه پنج شهروند چین و شش شرکت چینی که متهم به نقل و انتقال نفت ایران و نقض تحریم‌های آمریکا هستند، اعمال کرده است.

اروپا مگر برجام را اجرا می‌کند که بخواهد از آن خارج شود؟!
سه کشور اروپایی امضاء‌کننده برجام ادعا کرده‌اند در صورت اجرای گام چهارم ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای، از برجام خارج خواهند شد.

به گزارش گاردین؛ اتحادیه اروپا به‌صورت خصوصی به ایران هشدار داده که در صورت ادامه کاهش تعهدات از سوی ایران تا ماه نوامبر از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد.

اتحادیه اروپا تصریح کرده است اگر گام بعدی ایران «به شکل چشمگیری» تعهدات ایران را کاهش داد، مسئله عدم پایبندی ایران به سازوکار رسمی حل اختلاف ارجاع خواهد شد.

این موضع‌گیری دولت اروپایی آنقدر وقیحانه و سست است که جرأت نکرده‌اند آن را علنی کنند و بلوف و تهدید را به روزنامه انگلیسی گاردین سپرده است.

نکته جالب این است که اگر آمریکایی‌ها رسماً 16 ماه است از برجام خارج شده‌اند، اروپایی‌ها با وجود تظاهر به ماندن در توافق، 16 ماه است که کمترین تعهد خود را اجرا نمی‌کنند. اما خاصیت ادعای ماندن آنها در برجام این بوده که دولت روحانی، 16 ماه است با وجود خروج آمریکا و بازگشت تحریم‌ها، همچنان به شکل یک‌طرفه، تعهدات خود را اجرایی می‌کند.

به عبارت دیگر اروپایی‌ها با فریبکاری، موجب تعلل دولت ایران در اقدام متقابل شده‌اند و حال آنکه آقای روحانی صراحتاً اروپایی‌ها را آقا اجازه می‌خوانده و آخرین‌بار نیز در نیویورک، آنها را ناتوان و فاقد اراده برای اجرای تعهدات برجامی توصیف کرد.

به عبارت دیگر، اعلام خروج اروپا از برجامی که وجود خارجی ندارد، فقط دست ایران را برای اقدام متقابل و توقف همه تعهدات باز می‌کند. و درست به‌همین دلیل هم هست که اروپایی‌ها در لفظ، از برجام خارج نمی‌شوند!

اروپایی‌ها در عین حال در این مدت به‌عنوان دلال آمریکا و پلیس خوب در بازی آمریکا ایفای نقش کرده و کوشیده‌اند روحانی را برای مذاکره جدید و واگذاری امتیازهای تازه در ازای تکرار وعده‌ها و تعهدات قبلی راضی کنند!!


آتلانتیک: ترامپ به روانپزشک نیاز دارد
تحلیلگر ارشد نشریه آتلانتیک در یادداشتی تصریح کرد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا فاقد تعادل شخصیتی و غیر قابل اعتماد است.

پیترو هنراست عضو ارشد مرکز اخلاق و سیاست عمومی، می‌نویسد: در انتخابات سال ۲۰۱۶ گفتم که باید با روانشناسان و روانپزشکان درباره سلامت روانی ترامپ صحبت کند. من این توصیه را کردم، زیرا بر این باورم که هر زمان صحبت از فهمِ ترامپ و کنش‌های وی می‌شود، این موضوع مهمترین مساله‌ای است که باید به آن توجه شود.

 من معتقدم وی از شخصیت اخلاقی لازم برای عهده‌دار شدن پست ریاست جمهوری آمریکا برخوردار نیست. من فکر می‌کنم او انسانی دمدمی مزاج است، او از داشتن هرگونه اصولی تهی است، او بی‌ثبات است، او از اختلال و بی‌نظمی شخصیتی رنج می‌برد، من فکر می‌کنم او عقده‌ای است. من به عنوان فردی که به مدت ۷ سال در کاخ سفید و برای ۳ دولت در آمریکا کار کرده‌ام و ارتباط نزدیکی با روسای جمهور آمریکا (ریگان و بوش پدر) داشته‌ام و تاریخ را هم زیاد مطالعه کرده‌ام، فکر می‌کنم مهمترین چیزی که رئیس جمهور آمریکا به آن نیاز دارد، جدایِ از داشتن خرد، قدرت قضاوت و رفتار محتاطانه، داشتنِ خلق و خو و شخصیت درست است.

اختلال شخصیتی ترامپ و الگو‌های بیمار فکری و رفتاری وی تبدیل به وجه ممیز ریاست جمهوری او شده است. این مسائل خود را به شیوه‌های مختلفی نشان می‌دهند: خودشیفتگی حاد وی، اعتیاد او به دروغگویی در مسائل ریز و درشت مثل مسائل مالی‌اش، زورگویی و خاموش کردن آن‌هایی که دروغ‌های وی را افشا می‌کنند، جدا بودن او از جهانِ واقع، طلب ابراز وفاداری حداکثری در حالیکه خود او چیزی به دیگران نشان نمی‌دهد و تعهدی ندارد، و خودبزرگ بینی او، از جمله نمود‌های عینی اختلال شخصیتی ترامپ هستند.

اختلال شخصیتی ترامپ خود را در موارد دیگری نظیر بی‌تدبیری و کینه‌توزی وی، اشتیاق بی حد و اندازه‌اش برای جلب ستایش دیگران، زن ستیزی او، رفتار‌های زننده جنسی و ارائه تصویری جنسی از دخترانش، ستایش آشکار او از دیکتاتور‌های بی‌رحم، بی‌رحمی او، و همچنین فقدان همدلی و دلسوزی در شخصیتش، نیز نشان می‌دهد.

یک استراتژیست جمهوری‌خواه که کاملا با کاخ سفید در ارتباط است به «بیزینس اینسایدر» گفته است: به بیان ساده، ترامپ رو به زوال است. وی در پاسخ به این پرسش که چرا رئیس جمهور آمریکا اینقدر به آلاباما علاقه نشان می‌دهد، اما به ایالت‌هایی که در واقع، در مسیر طوفان دوریان قرار دارند اشاره‌ای نمی‌کند گفت: شما باید این سوال را از یک روانپزشک بپرسید.  اختلالات روانی ترامپ برای تمامی افرادی که به صورت عامدانه خود را به کوری نزده‌اند، آشکار است. ما هر روز شاهد شخصیت مغشوش و ذهن بی ثبات ترامپ هستیم. آیا قرار است ما به این موضوع بی‌اعتنایی کنیم؟

اگر دود از زیر کاپوت ماشین شما بیرون بزند، اگر شما روغن‌ریزی شدیدی را از اتومبیل خود مشاهده کنید، اگر موتور خودروی شما بیش از حد گرم شود و شما بوی روغن سوخته را حس کنید، نیازی نیست شما حتما یک مکانیک زبده باشید تا بفهمید اتومبیل شما با یک مشکل جدی رو به رو است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷