تاریخ انتشارجمعه ۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۴۰۴۲۳۸
ریحان اصلی‌ترین سبزی در سبزی‌خوردن است که طرفداران و کاربرد بسیاری دارد، از این رو با کاشت آن در منزل، همیشه سبزی‌خوردن تازه خواهید داشت.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،ریحان دارای انواع متفاوت و دارای عطر و طعم متفاوتی است و در نوع‌هایی با رنگ سبز، لیمویی، بنفش، ریحان چندساله و یونانی تقسیم‌بندی می‌شود، رایج‌ترین نوع آن، ریحان شیرین و پس از آن، ریحان بنفش است، ریحان اصلی‌ترین سبزی در سبزی‌خوردن است که طرفداران و کاربرد بسیاری دارد، از این رو با کاشت آن در منزل، همیشه سبزی‌خوردن تازه خواهید داشت.
کاشت ریحان آسان است اما اگر می‌خواهید در فضای باز آن را بکارید، توجه کنید که باید در تابستان و تنها زمانی که خاک به خوبی گرم می‌شود، این کار را انجام دهید زیرا ریحان گیاهی است که در هوای گرم رشد می‌کند و کاشت گیاه یا پیوند آن پس از اینکه یخبندان به پایان می‌رسد و خاک گرم است در عرض چند هفته محصول فراوانی خواهد داشت .
برای کاشت ریحان در گلدان و نگهداری آن در منزل می‌توانید در هر زمانی از سال این کار را انجام دهید ولی باید نور و گرمای موردنیاز آن را فراهم کنید تا بتوانید محصولات خوبی را برداشت کنید؛ این گیاه را می‌توان به دو روش، یکی از طریق کاشت بذر و دیگری از طریق کاشت قلمه ساقه ریحان در گلدان کاشت، برای هر دو روش اولین کار تهیه و آماده‌سازی گلدان و خاک مناسب است.

انتخاب گلدان بزرگ برای محصول بیشتر
هر چه عمق گلدان انتخابی بیشتر و ریحان فضای بیشتری برای ریشه‌دهی و رشد داشته باشد، محصول شما بیشتر و بزرگتر خواهد شد، گلدان مورد نظر شما باید حداقل 20 تا 30 سانتی‌متر ارتفاع داشته باشد و پهنای آن هر چه بیشتر باشد طبیعتاً محصول بیشتری خواهید داشت، دقت کنید که کف گلدان باید دارای سوراخ و زهکشی مناسب برای خارج شدن آب اضافی باشد.
برای کاشت سبزیجات در منزل بهتر است از خاکی استفاده کنید که مخلوطی از خاک باغچه و خاک برگ یا پرلیت باشد تا حاصلخیزی خوبی داشته و محصولات با کیفیت‌تری را به شما بدهد، نکته بعدی که برای کاشت و پرورش ریحان داخل گلدان باید در نظر گرفت، انتخاب بذرهای سالم و استاندارد است .
کاشت ریحان با استفاده از بذر آن
بذرهای انتخابی را باید یک روز قبل از کاشت در مقداری آب ولرم بریزید، می‌توان بذر ریحان را بین 8 ساعت تا 3 روز در آب نگه داشت تا خوب و کامل متورم شوند، پس از آماده‌سازی بذرها، بذرها را از آب بیرون آورده و روی یک روزنامه قرار دهید تا به خوبی نم آن‌ها گرفته شود، بذرها را حداکثر در عمق 1 سانتی‌متری،  با فاصله 15 سانتی‌متری روی سطح خاک بپاشید و روی بذرها را با کمی خاک بپوشانید.

 سپس سطح گلدان را با یک برگ روزنامه پوشانده تا بذرها کاملاً زیر روزنامه قرار بگیرند، از این پس باید هر روز 2 تا 4 بار روی گلدان را با یک آب‌پاش کوچک آب بریزید تا سطح آن کاملاً خیس شود و گلدان را 2 تا 5 روز در گرم‌ترین مکان منزل قرار دهید، بین 3-4 روز زمان می‌برد تا بذرهای ریحان جوانه بزنند، در این مدت خاک باید همیشه مرطوب باشد، همچنین زمانی که ریحان جوانه زد، نباید اجازه دهید خاک خشک شود و باید هر روز آن را آبیاری کنید.
کاشت ریحان با کمک قلمه ساقه ریحان
برای کاشت ریحان با کمک ساقه ریحان، باید یک ساقه جوان و سالم از گیاه ریحان را جدا کرده و در داخل یک ظرف شیشه‌ای پر از آب قرار دهید تا ریشه بزند، زمانی که اندازه ریشه‌های گیاه به 5 سانتی‌متر، آن را به یک گلدان با خاک مناسب منتقل کنید، بعد از چند هفته شاهد رشد و جوانه‌زنی ریحان خواهید بود، توجه کنید که خاک باید همیشه مرطوب باشد و بقیه مراقبت‌ها همانند کاشت ریحان با بذر است.

برای چک کردن رطوبت گلدان کافیست انگشت خود را به مقدار یک تا 2 سانتی‌متر در خاک گلدان فرو کنید و اگر احساس کردید خاک گلدان خشک است آن را آبیاری کنید، هنگام آبیاری بهتر است تنها ساقه گیاه آبیاری شود و از پاشیدن آب بر روی برگ‌های گیاه خودداری کنید.
ریحان به نور مستقیم خورشید نیاز دارد
ریحان باید در مکانی نگهداری شود که روزانه بین 6 تا 8 ساعت آفتاب کامل را دریافت کند، گیاه شما برای رشد بهتر حتماً به نور مستقیم خورشید نیاز دارد، اگر از کود حیوانی برای کاشت در باغچه استفاده کردید دیگر نیازی به کودهای اضافی نیست و سعی کنید از کودهای شیمایی استفاده نکنید زیرا مضر هستند.
سبزی‌هایی که در گلدان و داخل خانه کاشته می‌شوند به ندرت آفت می‌زنند ولی برای جلوگیری از آفت‌زدن آن‌ها هر چند وقت یکبار مقدار کمی آب را با الکل مخلوط کنید و به صورت سمپاشی روی گیاه بپاشید، اگر ریحان‌های شما مورد حمله شته‌ها هم قرار گرفته باشد با این کار از بین خواهند رفت، به غیر از شته، انواع باکتری و برگ‌های قارچی ، بیماری‌های ریشه و ساقه از آفات ریحان هستند که بیشتر در فضای باغ و باغچه به گیاه حمله می‌کنند.

برداشت ریحان
به محض این که به نظر رسید برگ‌ها رشد کردند، برگ‌ها را بچینید زیرا دوباره می‌روید  و تا هر زمان که یک شاخه 6 تا 8 برگ دارد، هرس را ادامه دهید، ریحان مانند سایر گیاهان دارای گل است و باید زمانی که مشاهده کردید، گیاه شما گل داده است، بهتر است که گل و دو برگ پایینی آن را بچینید تا گیاه رشد عرضی پیدا کرده و قوی‌تر شود، کنید ولی توجه داشته باشید که باید حداقل 2 برگ، زمان چیدن روی گیاه باقی بماند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴