کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شجاعت در امر به معروف و نهی از منکر در کمال حلم و بردباری

4 مهر 1398 ساعت 7:12



 به گزارش بلاغ، مرحوم آیت‌الله حاج شیخ محمد تقی بافقی یکی از علمای بزرگ وصاحب کرامات، در امر به معروف و نهی از منکر بسیار سختگیر و با شجاعت و بی‌باک بود. چنانکه در یکی از حمام‌ها دید سرهنگی ریش خود را می‌تراشد؛ نزدیک آمده به او گفت: مگر تو نمی‌دانی که در اسلام ریش تراشی حرام و گناه است؛ چگونه به این گناه اقدام می‌کنی؟ .

سرهنگ از جرأت و اهانت ایشان عصبانی شده؛ کشیده‌ای به صورت شیخ زد و گفت به تو چه من ریشم را می‌تراشم؟ شیخ با کمال خونسردی مانند یک پدر دلسوز که فرزندش را نصیحت کند؛ طرف دیگر صورتش را به سمت او گرفت و فرمود: یک کشیده هم به این طرف صورتم بزن؛ ولی خواهش می‌کنم ریشت را نتراش!.

سرهنگ از مشاهده این حلم و موعظه خیرخواهانه از عمل خود پشیمان شده از سلمانی حمام سؤال کرد؛ این آقا کیست؟ سلمانی گفت: این آقا شیخ محمد تقی بافقی است. سرهنگ چون شیخ را شناخت؛ بیشتر ناراحت شد. آمد و دست آقا را بوسید و عذر خواهی کرد و بعد به دست ایشان توبه کرد. بالاخره از نفس پاک شیخ عاقبت به خیر شد. مرحوم شیخ محمد تقی بافقی در تمام شهر قم، ریش تراشی را قدغن کرد و از سلمانی‌های قم تعهد گرفته بود که ریش نتراشند.
* سید نعمت‌الله حسینی - مردان علم در میدان عمل - ج 1
 


کد مطلب: 404181

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/404181/شجاعت-امر-معروف-نهی-منکر-کمال-حلم-بردباری

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com