تاریخ انتشارپنجشنبه ۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱
کد مطلب : ۴۰۴۱۷۱
فرانسه مهره آمریکاست نه میانجی بی‌طرف/ مقاومت یمن، برجک عربستان را زد زیباکلام ناراحت شد!/ جشن روزنامه دولتی برای تیر خلاص اروپا بر برجام/ آمریکا و اسرائیل تحمل ضربات تلافی‌جویانه ایران را ندارند/...
۰
plusresetminus
تازه‌های 4 خبر ویژه امروز پنجشنبه 98/7/4

فرانسه مهره آمریکاست نه میانجی بی‌طرف
مرور روند رفتار دولت فرانسه با ایران نشان می‌دهد که این دولت، مهره آمریکا و دارای مواضع ضد ایرانی است و نباید به چشم یک میانجی به آن نگریست.

وبسایت «الف» با طرح این تذکر می‌نویسد: دولتمردان می‌گویند باید از تمام ظرفیت‌های دیپلماسی بهره گرفت، اما به نظر می‌رسد توجه ندارند که میانجی‌گری فرانسه تنها خدعه‌ای برای کلید زدن مذاکرات موشکی و منطقه‌ای است و فرانسه به نیابت از آمریکا وارد این بازی شده است و نمی‌توان به آن اعتماد کرد. با بررسی رفتار و عملکرد فرانسه در بزنگاه‌ها و نقاط عطف مهم طی چند سال اخیر، می‌توان متوجه شد که فرانسه در قبال ایران یا به نفع آمریکا عمل می‌کرده است و یا به نیابت از او.

در طول مذاکرات منتهی به برجام چندین بار فرانسه در روند مذاکرات اختلال ایجاد کرد، به طوری که به گفته جان کری این کارشکنی‌ها تعجب‌آور بود. بعد از به نتیجه رسیدن مذاکرات و حصول توافق برجام، دولتمردان با این فکر که با دادن امتیازهای کلان اقتصادی می‌توانیم فرانسه را به خود وابسته کنیم تا دیگر کارشکنی نکند، 90 درصد قراردادهای پسابرجامی از نظر ارزش قرارداد را با فرانسه و شرکت‌های فرانسوی امضا کرد. در این راستا، می‌توان به قرارداد خرید 100 فروند هواپیما از شرکت فرانسوی ایرباس، خرید 20 فروند هواپیما از شرکت فرانسوی- ایتالیایی ATR، توافق ایران خودرو با پژو سیتروئن در زمینه تولید خودرو و تاسیس شرکت مشترک، توافق سایپا با پژو سیتروئن، قرارداد 20 ساله توسعه فاز 11 پارس جنوبی با شرکت توتال فرانسه اشاره نمود.

اما با شروع تحریم‌ها شرکت‌های فرانسوی خیلی سریع از ایران خارج شدند ولی کارشکنی و بدعهدی فرانسه به اینجا ختم نشد. فرانسه که یکی از واردکنندگان نفت ایران بود، بنا به اعلام سایت SPglobal واردات نفت خود را در تابستان 97 به صفر رساند. طبق آمار نشریه SPglobal، در ماه جولای کشورهای فرانسه و کره جنوبی واردات خود را به صفر رسانده‌اند، در حالی که چین، هند، ژاپن، یونان و ایتالیا به واردات خود افزوده‌اند.
فرانسه در اقدامات سیاسی و دیپلماتیک آمریکا علیه برنامه موشکی ایران هم کاملا با آمریکا همراستا و همراه بود.

با توجه به توضیحاتی که در مورد مواضع و عملکرد فرانسه داده شد، به‌طور قطع می‌توان گفت فرانسه مهره آمریکاست و در پازل آمریکا بازی می‌کند. بنابراین میانجی‌گری فرانسه بین ایران و آمریکا، حرکت فریبکارانه‌ای جز برای کلید زدن مذاکرات موشکی و منطقه‌ای نیست.

مقاومت یمن، برجک عربستان را زد زیباکلام ناراحت شد!
صادق زیباکلام می‌گوید مخالفان دولت می‌خواهند القا کنند روحانی کاره‌ای نیست.

او به «جماران» گفت: به نظر من، رفتار ایران تاکنون در دراز کردن دست دوستی با همسایگانش بسیار منفعلانه و در حد حرف بوده است. لذا اگر بپذیریم که ایران دست دوستی به سمت همسایگانش دراز کرده باید ببینیم مصادیق آن چه بوده است؟

زیباکلام در ادامه گفت: باید بدانیم که «با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود». قطعا من نیز اگر جزو مشاوران آقای روحانی بودم به ایشان می‌گفتم صحبت از صلح و امید و احترام به دیگران کند. اما اینکه رئیس جمهور ما در مجمع عمومی سازمان ملل سخن از صلح و دوستی بگوید ولی فلان روزنامه تیتر بزند که ظرف یک نصف روز امارات را با خاک یکسان می‌کنیم، چه فایده دارد؟

وی بیان کرد: باز هم تاکید می‌کنم نمی‌شود رئیس دولت یک کشور سخن از صلح و دوستی بگوید ولی روزنامه‌هایی به نمایندگی از یک جریان خاص، صلح را به سخره بگیرند. ای بسا یکی از دلایلی که چنین روزنامه‌هایی درست همان روزی که آقای روحانی عازم نیویورک است  و با صدای بلند صلح و دوستی و امید و ثبات را فریاد می‌زند، دست به این کار می‌زنند، خنثی‌سازی تعمدی سخنان رئیس‌جمهور باشد.

وی گفت: این بسیار هولناک است که به نقطه‌ای برسیم که به‌جای اولویت قرار دادن منافع ملی، فلج‌سازی رئیس جمهور و کابینه را مدنظر قرار دهیم. به نظر می‌رسد این قبیل اقدامات در راستای القای این موضوع به جهان صورت می‌گیرد که روحانی کاره‌ای نبوده و اختیاری ندارد.

وی گفت: معتقدم آنچه امروز تندروها در قالب شعارها و مواضع خود مطرح می‌کنند هیچ ربطی به اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی 40 سال اخیر ندارد. وگرنه در کدام راهپیمایی، کدام یک از سخنرانی‌های امام یا اعلامیه‌های انقلابی چنین مطالبی که امروز از سوی برخی جریان‌های افراطی عنوان می‌شود، مطرح شده است؟

درباره اظهارات زیباکلام به چند نکته باید توجه کرد. اولا ایران با اغلب همسایگانش، روابط خوب و دوستانه‌ای دارد. اما اگر منظور زیباکلام رژیم عربستان است، او باید توضیح دهد که با رژیمی فاقد کمترین پایبندی به موازین انسانی و حقوق بین‌المللی چگونه می‌توان دوستی کرد؟ یا در شرایطی که سعودی‌ها مرتکب انواع خباثت‌ها و خیانت‌ها -نظیر همراهی با آمریکا در تحریم‌ نفتی و حمایت از گروهک‌های تروریستی و... - می‌شوند چگونه می‌توان از صلح و دوستی سخن گفت؟

ثانیا آقای زیباکلام مانند همیشه نشان داده که دقت و امانتداری در اظهارنظر ندارد. تیتر مورد اشاره وی، مبنی بر این که امارات را با خاک یکسان می‌کنیم، تهدید انصارالله و مقاومت یمن در پاسخ به مشارکت اماراتی‌ها در جنایت عربستان است. این چه صلحی است که جنایتکاران مردم بی‌دفاع یمن و زنان و کودکان را به خاک و خون بکشند یا آمریکا و متحدانش بخواهند بر سر صادرات نفتی ایران کارشکنی کنند؟
ثالثا آیا زیباکلام، تبعه رژیم سعودی یا امارات است که از تلافی‌‌های قاطع مقاومت یمن، احساس ناراحتی می‌کند؟

رابعا، دولت به درستی از مقاومت یمن در ماجرای اخیر جانبداری کرد و دولتمردان تصریح کردند که نمی‌شود انتظار  داشت یک طرف جنگ یمن جنانت بکند و طرف مظلوم فقط تماشاچی باشد. بنابراین آقای زیباکلام به جای این‌که دایه دلسوزتر از مادر باشد و تظاهر به حمایت از دولت بکند، باید صادقانه بگوید که سنگ سعودی‌ها را به سینه می‌زند.

اما درباره این ادعا که منتقدان دولت می‌خواهند القا کنند روحانی و دولت کاره‌ای نیستند، باید یادآور شد که آقای زیباکلام سلسله جنبان القای همین ادعا بوده و به دفعات مدعی شده دولت 10 درصد اختیارات هم ندارد و کاره‌ای نیست. او یعنی تا این حد فراموشکار شده است؟!

یادآور می‌شود آقای روحانی دیروز در جمع اصحاب رسانه آمریکا تصریح کرد: خجالت‌آور است که مبنای اتهام زدن به ایران در مورد حمله به آرامکو، صرفا این است که نمی‌خواهند قبول کنند ارتش یمن توان نظامی حمله موشکی و پهپادی را دارد. این یعنی اتهام‌زنندگان به ایران هیچ برآورد واقعی از پیشرفت‌های نظامی یمنی‌ها ندارد، چشمان خود را بسته‌اند و صرفا به گمانی‌زنی بسنده کرده‌اند.

روحانی ادامه داد: ضعف راداری و پدافندی تجهیزات عظیم آمریکایی در مسیر ادعایی این موشک‌ها و پهپادها قابل انکار نیست و یمنی‌ها در واقع آمریکا را تحقیر کرده‌اند و به تامین‌کنند‌گان تسلیحات عربستان هشدار داده‌اند.

جشن روزنامه دولتی برای تیر خلاص اروپا بر برجام
در حالی که برخی روزنامه‌های همسو با دولت، رفتار اخیر دولتمردان اروپایی در طلبکاری از ایران را همنوایی با آمریکا و سخنگویی ترامپ توییت کردند، برخی دیگر از همین روزنامه‌ها کوشیدند تصاویر ملاقات سران فرانسه و انگلیس و آلمان با روحانی را به عنوان دستاورد برای مردم فاکتور کنند! دیدار مقامات 3 کشور با روحانی ساعاتی پس از بیانیه طلبکارانه و اتهام‌افکنانه سران هر سه کشور علیه ایران صورت گرفت.
روزنامه‌های ایران و اطلاعات، دیروز تصاویر ملاقات ماکرون و مرکل و جانسون با روحانی را برجسته کردند و نوشتند:

- صدراعظم آلمان به‌طور غیرمنتظره(!) و برای نخستین بار با روحانی دیدار کرد.
- مرکل خواستار احترام به توافق مهم برجام و لغو تحریم‌ها (برخلاف این ادعا، دیروز مرکل مدعی شد «انتظار لغو تحریم‌ها پیش از مذاکره میان آمریکا و ایران واقع‌بینانه نیست» و این در حالی است که لغو تحریم‌ها، تعهد آمریکا و اروپاست!)

- رایزنی دکتر روحانی با سران کشورها؛ رئیس‌جمهور فرانسه از طرح روحانی برای امنیت منطقه استقبال کرد.

روزنامه آرمان هم مدعی شد دیپلماسی روحانی با سران 3 کشور اروپایی موفقیت‌آمیز بوده است. اما سایر روزنامه‌های حامی دولت، تلقی دیگر و واقع‌بینانه‌ای نسبت به ماجرا داشتند. چنان که روزنامه آفتاب یزد تیتر زد «بیانیه سه کشور اروپایی؛ همنوایی با آمریکا».

روزنامه اعتماد نیز ذیل تیتر «طوطی‌های اروپایی» نوشت: بیانیه ضد ایرانی 3 کشور اروپایی، رایزنی‌های نیویورک را از مسیر مثبت منحرف کرد. فلج بودن اروپا در عمل به تعهدات عیان شده است.

در همین حال روزنامه همشهری ضمن یادداشتی خاطرنشان کرد: بیانیه 3 کشور اروپایی در متهم کردن ایران و درخواست مذاکره برای قدرت موشکی و منطقه‌ای ایران، تیر خلاص به برجام است. این موضع با سیاست آمریکا درباره ایران تطبیق پیدا کرده است. کشورهای اروپایی شرایط جدیدی را ایجاد کرده‌اند که برای نخستین بار نزدیک‌ترین موضع به مواضع ترامپ از زمان خروج آمریکا از برجام محسوب می‌شود.

آقای ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تا زمان انتشار این بیانیه این اختلاف را با اروپایی‌ها داشت که هم برجام باید مورد بازبینی قرار گیرد و هم ایران را به ویژه در سیاست‌های منطقه‌ای و توان موشکی و نظامی‌اش وادار کند تا توافق‌های محدود کننده تازه‌ای را بپذیرد.

این بیانیه در قالب سیاست فشار بر ایران شکل گرفته است و برای نخستین بار به صورت رسمی کشورهای اروپایی با سیاست فشار آمریکا علیه ایران همراهی کردند.

آمریکا و اسرائیل تحمل ضربات تلافی‌جویانه ایران را ندارند
محافل سیاسی و رسانه‌ای آمریکا معتقدند ایران به یک دژ قدرتمند در منطقه تبدیل شده و آمریکا و اسرائیل قادر نیستند به این کشور ضربه نظامی بزنند.

مؤسسه استرافور در این زمینه نوشت: برای شناخت جایگاه استراتژیک ایران باید نگاهی به تاریخ و جغرافیای این کشور داشته باشیم. ایران هفدهمین کشور پهناور در دنیا است. ایران از مجموع مساحت فرانسه، آلمان، هلند، بلژیک، اسپانیا و پرتغال بزرگتر است. ایران همچنین از لحاظ جمعیت در جایگاه شانزدهم دنیا قرار دارد و بیش از هفتاد میلیون نفر در این کشور زندگی می‌کنند. جمعیت این کشور از فرانسه یا بریتانیا بیشتر است.

به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این تحلیل آمده است: ایران دارای 800 مایل خط ساحلی است که نیمی از آن در امتداد سواحل شرقی خلیج فارس و بقیه در امتداد دریای عمان قرار دارند. مهم‌ترین بندر ایران بندرعباس، در نزدیکی تنگه هرمز واقع شده است.

از لحاظ نظامی می‌توان، ایران را سنگری مستحکم توصیف کرد. ایران از نفوذ خود در خاورمیانه، بهره‌برداری کرده است.

قدرت‌های متخاصم همچون آمریکا و اسرائیل تمایلی برای حمله به ایران ندارند. آنها می‌دانند که ایران می‌تواند به راحتی در جریان ترانزیت نفت در خلیج فارس اختلال ایجاد کند. در شرایط کنونی ایرانی‌ها می‌دانند که خطری از لحاظ نظامی آن ها را تهدید نمی‌کند.

در همین حال مجله نیویورکر خاطرنشان کرد: گرچه ایران و اسرائیل هزار مایل با یکدیگر فاصله دارند، اما محور مقاومت ایران در سال‌های گذشته در سرتاسر نقاط خاورمیانه تا نزدیکی مرز‌های اسرائیل با سوریه و لبنان ریشه دوانده‌اند. گروه‌های شیعه تحت حمایت ایران به‌طور اساسی توازن قوا در منطقه را در چند سال گذشته تغییر داده‌اند. متحدان ایران از سال ۲۰۱۶ درصدد استقرار سامانه موشکی در منطقه هستند. این سیستم‌ها می‌توانند راکت‌های کوتاه برد را به موشک‌های دوربرد تبدیل کنند. حزب‌الله از این طریق می‌تواند نقاط استراتژیک در داخل اسرائیل از جمله فرودگاه، تاسیسات برق و مراکز تجاری را در تیررس موشک‌های خود قرار دهد. اوزی روبین، رئیس پیشین سازمان دفاع موشکی اسرائیل در مصاحبه با ما گفت که رهبران حزب‌الله به دنبال تقویت قدرت بازدارندگی خود در مقابل ارتش اسرائیل هستند.

ایران در اوایل سال ۲۰۱۸ بیش از چهل پایگاه نظامی در داخل سوریه برای نیرو‌های تحت هدایت خود راه‌اندازی کرد. این پایگاه‌ها دارای مراکز آموزشی و اتاق‌های کنترل پهپاد هستند. اگرچه ایران و اسرائیل هزار مایل با یکدیگر فاصله دارند، اما محور مقاومت ایران در سال‌های گذشته در سرتاسر نقاط خاورمیانه تا نزدیکی مرز‌های اسرائیل با سوریه و لبنان ریشه دوانده‌اند. گروه‌های شبه نظامی شیعه تحت حمایت ایران به طور اساسی توازن قوا در منطقه را در چند سال گذشته تغییر داده‌اند. کشور‌های منطقه و قدرت‌های خارجی از جمله آمریکا می‌دانند که هر گونه اقدامی علیه تهران می‌تواند به بی‌ثباتی کل خاورمیانه منجر شود.

تهران می‌تواند ضربات مهلکی به همه دشمنان منطقه‌ای خود وارد کند. ایوان اویتزون، کارشناس سابق وزارت خارجه اسرائیل در این ارتباط گفت: «در صورتی که اسرائیل بخواهد متحد ایران در لبنان یعنی گروه حزب‌الله را شکست دهد، می‌تواند بیروت را به طور کامل نابود کند. اما آنها نیز توانایی نابود کردن تل‌آویو را خواهند داشت».

هفته گذشته شاهد حملات موشکی و پهپادی گسترده‌ای علیه میادین نفتی و پالایشگاه‌های سعودی بودیم. مقامات آمریکایی بعد از این حوادث بلافاصله انگشت اتهام را به سمت تهران نشانه گرفتند.
ایران با کمک گروه‌های نیابتی خود در منطقه می‌تواند به حملات احتمالی آمریکا یا عربستان واکنش نشان دهد. در دهه ۱۹۸۰ شاهد تحولات مشابهی در منطقه بودیم. نیرو‌های مرتبط با ایران به دو سفارتخانه آمریکا و تفنگداران دریایی حافظ صلح آمریکا در لبنان حمله کردند.

گروه حزب‌الله لبنان به عنوان قدیمی‌ترین و مجهزترین گروه نیابتی ایران در منطقه شناخته می‌شود. در داخل عراق نیز بیش از شصت گروه شبه نظامی تحت حمایت ایران حضور دارند. تهران همچنین در طول جنگ داخلی سوریه تعداد زیادی گروه‌های مسلح را تشکیل داد. علاوه بر این، شبه نظامیان حوثی در یمن و سازمان‌های فلسطینی حماس و گروه جهاد اسلامی نیز مورد حمایت تهران قرار دارند. در بین دیگر گروه‌های شبه نظامی مرتبط با ایران نیز می‌توان به فاطمیون افغانستان اشاره کرد.

کمپین فشار حداکثری دولت ترامپ و حملات هوایی اسرائیل علیه اهداف ایرانی در سوریه، لبنان و عراق تاکنون موفقیت چندانی به دنبال نداشته‌اند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که تهران استراتژی بهتری را اتخاذ کرده است. یکی از کارشناسان امنیتی در مصاحبه با ما گفت: «رهبران ایران برخلاف اسرائیل برای بلند مدت برنامه‌ریزی می‌کنند. ایران مهارت بالایی در جنگ نیابتی غیر مستقیم پیدا کرده است.»
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲