کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یک روز در پست؛ کارت ملی درصدر مشکلات مراجعان

2 مهر 1398 ساعت 10:30

مرکز پستی در میدان ولیعصر یکی از شاهراه‌های ارتباطی پایتخت، مقصد من برای گفت وگو با مردم بود، در این بازدید متوجه شدم که بیشتر مشکلات مراجعان به فرآیند صدور کارت ملی و ثبت نام مربوط می‌شود.



به گزارش بلاغ،روزهای آخر شهریورماه و آخرین نفس‌های تابستان، چنارهای ولیعصر را در برزخی از زرد و سبز قرار داده است، میدان ولیعصر یکی از شاهراه‌های ارتباطی پایتخت، به واسطه وجود مراکز دولتی، بانک‌ها و حتی پاساژهای خرید همیشه مملو از جمعیتی است که راهشان را از زیرگذر و پیاده رو پیدا می‌کنند و با عجله به سمت هدف‌شان می‌روند.

این میدان، میزبان دیرینه مرکزی است که به خاطر قامت کوتاهش در کنار ساختمان‌های بزرگی نظیر یکی از ساختمان‌های وزارت صنعت و معدن و تجارت،  به مدد تابلوی زرد رنگش قابل تشخیص است؛ مرکز پستی میدان ولیعصر مقصد من بود.

از همان ابتدای در ورودی راهنمای طبقات پیش از رسیدن به باجه نگهبانی و اطلاعات به کمک مراجعه کنندگان می‌آید، طبقه همکف شامل انتظامات، میز خدمت، باجه پست ویژه، باجه پست پیشتاز و سفارشی و بسته بندی می شود که البته مراجعه کنندگان برای انجام فرایند پست مرسولات خود باید از باجه فروش تمبر و پاکت واقع در همین طبقه، موارد ضروری برای ارسال را خریداری کنند.
یک روز خلوت در پست
شواهد نشان می‌دهد که روز خلوتی را برای بازدید از این مرکز انتخاب کردم، با این حال، سراغ مراجعه کنندگان طبقه همکف می روم. 

انجام سریع روند ثبت تغییرات شرکت
چشمم به خانمی افتاد که روی صندلی نشسته و به شماره نوبتش خیره بود. عجله زیادش از بی قراری و تکان خوردن مداوم پاهایش پیدا بود اما وقتی کنارش نشستم و درباره دلایل حضورش پرسیدم، به آرامی پاسخ داد: من برای ثبت تغییرات شرکت به این مرکز پستی مراجعه کردم، خوشبختانه در تمامی مراحل توانستم از راهنمایی پرسنل بهره بگیرم و برخورد خوبی داشتند.
وی ادامه داد: برای انجام این کار فقط با یک بار حضور در این مرکز پستی توانستم مشکلم را برطرف کنم و از سرعت عملشان هم راضی هستم.
وی همچنین پیشنهاد کرد: روند چنین کارهایی به طور شفاف در سایت اطلاع رسانی شود تا مردم با در دست داشتن مدارک موردنیاز به پست مراجعه کنند.

برای ثبت تغییرات شرکت به این مرکز پستی مراجعه کردم، خوشبختانه در تمامی مراحل توانستم از راهنمایی پرسنل بهره بگیرم و برخورد خوبی داشتند.برای انجام این کار فقط با یک بار حضور در این مرکز پستی توانستم مشکلم را برطرف کنم و از سرعت عملشان هم راضی هستم
 
 
 
 
 
کد پستی اینترنتی یا کد پستی روی قبض؛ کدام صحیح است؟
کانتر شماره فردی را که کنارم نشسته بود، خواند و با لبخندی عذرخواهی کرد و از جا بلند شد. مرد جوانی در کنار میز یادداشت ایستاده بود و مشغول پرکردن فرمی بود، از او دلیل حضورش در این مرکز پستی را جویا شدم.معلوم شد به خاطر دریافت کد پستی مراجعه کرده بود.
وی توضیح داد: من برای دریافت کد پستی به این مرکز آمدم، با وجود آنکه می توان کد پستی را به صورت اینترنتی دریافت کرد، اما به دلیل مغایرت  با آنچه در قبوض برق و تلفن نوشته می شود، مغایرت داشت، به اینجا آمدم.
وی اضافه کرد: برای درج در سند تک برگی خانه باید کد پستی صحیح قید شود و به همین دلیل از باجه میز خدمت سوال پرسیدم تا با خیال راحت به دنبال ادامه فرآیند ثبت سند بروم.
از گفته های این مراجعه کنندگان به نظر می رسید که مشکلات کمی در موضوع ارسال مرسولات پستی وخدمات پست وجود دارد،کنجکاو شدم که در طبقه بالا نیز انتظارت مردم از این مرکز برآورده می شود یا نه؟

طبقه اول مربوط به ثبت نام و تحویل کارت ملی  و باجه امانت خارجه است، کارت ملی که از اواخر سال گذشته بارها در رسانه‌ها درباره توزیع و صدور آن صحبت شده بود و حالا مراجعه‌کنندگان مرکز پستی میدان ولیعصر هستند که مشکلات‌شان را با خبرگزاری فارس در میان گذاشتند.
گِله‌ای پر تکرار: اصرار برای تغییر کارت ملی چه دلیلی داشت؟
یکی از مراجعه کنندگان، خانمی باردار بود که برای مصاحبه داوطلب شد البته واضح است که این مخاطب برای پیشگیری از هر مشکلی در روند دریافت کارت ملی اش  از من خواست که به صوت گفت‌وگو بسنده کنم و تصویری از وی منتشر نشود.
صوت این مراجعه کننده و سوالاتش از مسؤولان برای تغییر کارت ملی و عدم صدور آن شنیدنی است:
 
 
مشکلات سیستمی و اتلاف وقت مراجعان
یکی دیگر از مراجعه کنندگان با دیدن من در حال مصاحبه به طرفم آمد و گفت: من هفته گذشته برای ثبت نام کارت ملی به پست مراجعه کردم. حدود سه ساعت در نوبت بودم و پس از چند روز پیامکی به دستم رسید که عکس من خراب شده است و نیاز به حضور مجددم در این مرکز است.
وی ادامه داد: در این پیامک نوشته شده است: متقاضی گرامی، تصویر چهره شما دچار مشکل شده است، لطفا برای تصحیح عکس خود به دفتر پیشخوان قبلی مراجعه کنید.
من هفته گذشته برای ثبت نام کارت ملی به پست مراجعه کردم، حدود سه ساعت در نوبت بودم و پس از چند روز پیامکی به دستم رسید که عکس من خراب شده است و نیاز به حضور مجددم در این مرکز است، امروز هم دوباره با وجود یک ساعت معطلی هنوز نوبتم نشده تا به من توضیح دهند که چرا عکس من را قبول نکردند و باید مدت زمان طولانی برای فرایندی معطل شوم که صفر تا صد آن به عهده خودشان بوده است
 
 
 
 
 
 
 
وی اضافه کرد: امروز هم دوباره با وجود یک ساعت معطلی هنوز نوبتم نشده تا به من توضیح دهند که چرا عکس من را قبول نکردند و باید مدت زمان طولانی برای فرایندی معطل شوم که صفر تا صد آن به عهده خودشان بوده است.
این مراجعه کننده تأکید کرد: اتلاف وقتم در کنار تمامی مشکلاتی که در محل کارم به خاطر این مرخصی های گاه و بیگاه ایجاد می‌شود و عدم پاسخگویی شفاف، مواردی است که از طرف مسؤولان نادیده گرفته می شود.حال آنکه، مشکل در عکس من به اپراتور مربوط به عکاسی و سیستم خودشان مربوط می شود و نه من!

کارت ملی من گم شده!
مرد مسنی که متوجه سخنان این مراجعه کننده شد، با تأیید این سخنان گفت: من هم چند هفته پیش  برای دریافت کارت ملی اقدام کردم که پاکت و رسید را از من اخذ کرده و پاره کرده بودند.اما زمان تحویل به من گفته شد سیستمشان اشکال دارد. به دلیل آنکه مسافر بودم و عجله داشتم به مسؤول باجه گفتم که بعد از سفر برای دریافت کارت مراجعه می‌کنم.
وی ادامه داد: بعد از بازگشتم به تهران، به این مرکز مراجعه کردم و حالا به من می گویند که کارت ملی من گمشده است.
وی تأکید کرد: چند ساعتی است که در اینجا منتظر یک پاسخ روشن هستم و انگار اتلاف وقت ارباب رجوع برای کسی در اینجا اهمیت ندارد!
 با گذشت پنج ماه، هنوز هم می‌گویند که کارت ملی آماده نیست ولی من فکر می‌کنم تکنولوژی صدور کارت هوشمند ملی را ندارند و دو قسمتی بودن نام مادرم را بهانه می‌کنند
 
 
 
 
۲ قسمتی بودن نام والدین، دلیلی برای عدم صدور کارت ملی
خانمی هم که سخت مشغول تلفن حرف زدن بود، به من اشاره کرد که برای شنیدن صحبت هایش، ریکوردرم را روشن کنم.
او با اشاره به اینکه بیش از ۵ ماه است برای کارت ملی اقدام کرده، گفت: به من می‌گویند چون اسم مادرم ۲ قسمتی است، نمی توانند به من کارت ملی بدهند.
وی ادامه داد: من به واسطه شغلم نیاز دارم که دلار بخرم اما به هرجا مراجعه می کنم به خاطر نداشتن کارت ملی به من دلار مورد نیازم را نمی دهند.
وی گفت: حالا با گذشت پنج ماه، هنوز هم می گویند که کارت ملی آماده نیست ولی من فکر می‌کنم تکنولوژی صدور کارت هوشمند ملی را ندارند و دو قسمتی بودن نام مادرم را بهانه می‌کنند.
نشستن پای درد دل‌های مراجعه کنندگان به پست این وظیفه را بر دوشم می‌گذارد که پیگیر مشکلات مردم شوم، به خودم قول دادم پس از خروج از این مرکز، نخستین مأموریتم، پیدا کردن پاسخ مناسب برای مطالبه مردم از مسؤولان شرکت پست باشد.
هنگام خروج از این مرکز، متوجه اعلانات بزرگی شدم که برای راهنمایی بیشتر مراجعان قرار گرفته بود، همچنین مردی را دیدم که پیش از این از اتلاف وقتش در پست و گم شدن کارت ملی اش ناراحت بود، او با لبخند در حالی که کارت ملی در دستانش را نشانم می‌داد، گفت: در گزارشت بزن که بالاخره کارت ملی‌ام پیدا شد!
 


کد مطلب: 404027

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/404027/یک-روز-پست-کارت-ملی-درصدر-مشکلات-مراجعان

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com