کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

غرب چطور میلیون‌ها دلار مهمات به تروریست‌های سوریه رساند؟

2 مهر 1398 ساعت 8:20

یک پایگاه متعلق به خبرنگاران مستقل افشا کرد پنتاگون تحت پوشش تأمین تسلیحات واحد ویژه تعلیم و تجهیز نیروهای سوریه، به گروه‌های تروریستی نظیر جبهةالنصره سلاح می‌رساند.



به گزارش بلاغ،یک پایگاه اینترنتی خبرنگاران مستقل، اخیراً به اسنادی دست یافته است که نشان می‌دهد چگونه پنتاگون تحت پوشش برنامه آموزش و پشتیبانی در ارتش سوریه، به تروریست‌های تکفیری در این کشور سلاح و مهمات می‌رساند.
در بخش نخست، نحوه انتقال این تسلیحات از آمریکا به یمن در پوشش دیپلماتیک، تشریح شد. در بخش دوم، جزئیات بیشتری در مورد عملیات پشتیبانی تسلیحات تروریست‌ها توسط واشنگتن شرح داده می‌شود.
پایگاه «آرمز واچ» در گزارش خود نوشت: «اسناد جدید افشا شده برای اولین بار از وجود یک واحد فرماندهی عملیاتی محرمانه ویژه آمریکایی با اسم رمز نیروهای ویژه "اسموکینگ گان"، پرده‌برداری می‌کند. این واحد محرمانه از سال ۲۰۱۷ در کرواسی مستقر شده و وظیفه آن انتقال چندین تن تسلیحات و مهمات از اروپا به سوریه است».
نویسنده این گزارش می‌نویسد: «اخیراً به‌طور ناشناس اسنادی جنجالی شامل ایمیل‌ها، یادداشت‌ها، قراردادها، تصاویر، زمان‌بندی تحویل، لیست‌های بسته بندی، شماره بدنه سلاح‌ها و مشخصات خریداران را از کارخانه تسلیحاتی "کروسیک" واقع در صربستان دریافت کردم. در میان این اسناد درز کرده، پاسپورت‌های اسکن شده دلال‌های اسلحه و مقامات آمریکایی به دستم رسید. این افراد جهت خرید تسلیحات برای برنامه تعلیم و تجهیز نیروهای شبه‌نظامی در سوریه به این کارخانه مراجعه کرده بودند».
برنامه نیروهای ویژه موسوم به «اسموکینگ گان»
در این گزارش آمده است: «پنتاگون نیروهای ویژه اسموکینگ گان را جهت پشتیبانی از فرماندهی عملیاتی ویژه تعلیم و تجهیز در سوریه، در سال ۲۰۱۷ در کرواسی مستقر کرد. بر اساس ایمیل‌های درز کرده، نیروهای ویژه اسموکینگ گان یک انبار سلاح در شهر «پادهام» کرواسی، نزدیک فرودگاهی به‌نام «ریجکا» را اداره می‌کنند و شرکت‌های هواپیمایی باری آمریکایی "اطلس ایر" و "کالیتا ایر"  از این مکان، محموله‌هایی نظامی را به پایگاه هوایی "العدید" قطر انتقال داده‌اند».
این گزارش می‌افزاید، سلاح‌های موجود در این انبار از کشور صربستان تأمین می‌شوند. خریداران این تسلیحات چهار شرکت آمریکایی (سیرا فور، اوربیتال ای‌تی‌کی، گلوبال اوردیننس و یو‌دی‌سی) هستند که با دولت آمریکا قرارداد دارند تا سلاح‌های استاندارد غیرآمریکایی را تأمین کنند.
نویسنده این گزارش به پاسپورت‌هایی که به‌دستش رسیده اشاره می‌کند که نشان می‌دهد مقامات دولت آمریکا و بخش خصوصی این سلاح‌ها را سفارش داده، بر ارسال آن‌ها نظارت کرده و آن‌ها را دریافت کرده است. این افراد در لیست کسانی که به‌خاطر پشتیبانی از برنامه تعلیم و تجهیز در سوریه مورد قدردانی پنتاگون قرار گرفته‌اند دیده می‌شوند.
نقش دلال انگلیسی در معاملات تسلیحاتی
در این گزارش آمده است «لین تیمکل» رئیس شرکت انگلیسی «ایمبر انترپرایسس لیمیتد» که خدمات تأمین تسلیحات به ارتش‌ها و دولت‌های نقاط مختلف جهان را رائه می‌دهد، در ایمیلی به کارخانه کروسیک که به دست نگارنده رسیده، نوشته است: «لیست ضمیمه اقلام مربوط به دولت آمریکا را دریافت کردیم. درخواست از سوی فرماندهی عملیات‌های ویژه دولت آمریکا است، دریافت کننده وزارت دفاع عراق است». تاریخ این ایمیل ۲۱ ژانویه ۲۰۱۶ بوده و دربردارنده لیست سلاح‌هایی است که دولت آمریکا از شرکت‌های تسلیحاتی شرق اروپا سفارش داده است.
این گزارش می‌افزاید، از سوی دیگر، شرکتی به نام «چارلز کندال و همکاران» در این میان تنها وظیفه پرداخت پول مربوط به خریدها را داشته است و دولت آمریکا مستقیماً هیچ مبلغی برای خرید تسلیحات پرداخت نکرده است. کروسیک به دلال انگلیسی توضیح می‌دهد که فروش سلاح‌ها نیازمند تأیید وزارت دارایی صربستان است. همچنین مانع قانونی دیگری نیز بر اساس مقصد تسلیحات که پایگاهی هوایی در رومانی است وجود دارد. زیرا باید به طور واضحی مشخص شود که سلاح‌ها در رومانی مورد استفاده قرار خواهند گرفت و کاربرد آن‌ها نیز باید مشخص باشد. با این حال هیچ‌کدام از این نگرانی‌ها مورد اهمیت قرار نمی‌گیرند و درعوض رئیس شرکت آمریکایی صنایع سیرا فور طی ایمیلی به کروسیک، پرداخت هزینه‌های خرید سلاح‌ها توسط شرکت چارلز کندال و همکاران را تأیید می‌کند؛ بدون توضیح بیشتر در این خصوص که چرا  دولت آمریکا این سلاح‌ها را از طریق پیمانکار خود سیرا فور خریداری کرده است اما هزینه آن را شرکتی خصوصی در انگلیس می‌پردازد.
وی در ادامه می‌افزاید: «یکی از جزئیات جالب دیگری که در این اسناد افشا شده، هزینه‌های مربوط به این قرارداد است. بر اساس توافق بین کروسیک و سیرا فور هزینه خریدها ۷,۸۴۲,۹۱۰ دلار است. اما قیمت ثبت شده در دفتر قراردادهای فدرال آمریکا ۱۲,۴۱۷,۴۵۸ دلار است که این سوال جدی را ایجاد می‌کند حدود پنج میلیون دلار تفاوت بین این دو مبلغ به جیب چه کسی رفته است.»
رسیدن سلاح‌ها به دست گروه‌های تروریستی در سوریه
نویسنده این گزارش توضیح می‌دهد، سلاح‌ها برخلاف اظهارات دلال انگلیسی، به رومانی ارسال نشده و به‌وسیله کامیون‌هایی به کرواسی منتقل می‌شوند. سپس توسط شرکت‌های هواپیمایی اطلس ایر و کالیتا ایر به پایگاه العدید قطر منتقل می‌شوند. برای گم کردن رد این پروازها، از شماره پروازهای تکراری برای هواپیماهای مختلف استفاده می‌شود. این دو شرکت هواپیمایی جزو اصلی‌ترین پیمانکاران پنتاگون هستند و برای هر یک از این پروازها یک میلیون دلار دریافت کرده‌اند.
در این گزارش به نام سه شهروند آمریکایی اشاره شده است که به کارخانه کروسیک تردد داشته‌اند. یکی از آن‌ها پیمانکاری نظامی و دو فرد دیگر از کارکنان شرکت «الاینت تِک سیستمز» (شرکت تابعه تحت مالکیت کامل کمپانی ATK Orbital در آمریکا) بودند.
نویسنده این گزارش افشا می‌کند، گلوله‌های خمپاره ساخته شده توسط کارخانه کروسیک صربستان گاه و بیگاه در ویدئوهای تبلیغاتی گروه‌های تروریستی مستقر در سوریه، مانند «جبهةالنصره» (شاخه القاعده در سوریه) دیده می‌شوند. ۳ مارس ۲۰۱۸ تعداد زیادی از خمپاره‌های ساخت این کارخانه در مخفیگاه زیرزمینی گروه‌های مسلح شهر «الحوله» سوریه کشف شد.
وی تشریح می‌کند، ۲۰ هزار گلوله خمپاره که توسط شرکت الاینت تِک سیستمز خریداری شده بود دریافت‌کننده‌ای نداشتند و در قرارداد مربوط به آن‌ها تنها نوشته شده بود «برای نیازهای دولت آمریکا». به‌علاوه ارتش آمریکا هیچ‌گاه دریافت‌کننده سلاح‌های غیرآمریکایی نیست. شرکت صربستانی «جوگوایمپورت SDPR» که در این معاملات دخیل بوده، ارسال ۱۵ هزار گلوله خمپاره بدون دریافت کننده مشخص را گزارش کرده است.
همچنین می‌افزاید ۹۶۰ قطعه گلوله خمپاره 82mm M67 توسط شرکت الاینت تِک سیستمز به مرکز پشتیبانی دیپلماتیک آمریکا در بغداد ارسال شده است. بر اساس ایمیل‌ها و عکس‌های این سلاح‌ها تنها اطلاعات قابل حصول شامل «مشتری-جمهوری عراق» است. با این حال خریدارد نهایی این گلوله‌های خمپاره مشخص نیست. ۱۰ هزار گلوله خمپاره  60 mm M73 HE به ارزش ۳۹ میلیون دلار تحت قراردادی با انبار مهمات مرکز فرماندهی نیروهای ویژه اسموکینگ گان در کرواسی، بدون مشخص بودن دریافت‌کننده نهایی تحویل داده شده است.
در انتهای این گزارش آمده است، ایمیل‌های افشا شده بین جوگوایمپورت و کروسیک از شرکت «صنایع میل اسپک» پرده برمی‌دارد که کارگزار دولت آمریکا محسوب می‌شود. بر اساس توضیحات این شرکت، کار اصلی آن تولید مواد شیمیایی و موارد تدارکاتی برای ارتش آمریکا است. این شرکت در یک مورد قرارداد خرید ۱۰۰ عدد خمپاره از طریق جوگوایمپورت را امضا کرده است که این سوال را پیش می‌آورد که چرا دولت آمریکا باید فقط ۱۰۰ عدد خمپاره سفارش دهد؛ در حالی که فقط می‌تواند از سلاح‌های ساخت آمریکا در تمریناتش استفاده کند. این شرکت در ایمیلی به جوگوایمپورت در سال ۲۰۱۸، درخواست کرده بود نامش از روی برچسب‌های محموله‌ها پاک شود.

جعبه‌های خمپاره در صربستان، آماده ارسال به پایگاه آمریکا در بغداد
 

خمپاره‌های ساخت صربستان که از تروریست‌ها در شهر الحوله سوریه کشف شدند
 

خمپاره‌های ساخت صربستان که از تروریست‌ها در شهر حماه سوریه کشف شدند
انتهای پیام/ق
 


کد مطلب: 404013

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/404013/غرب-چطور-میلیون-ها-دلار-مهمات-تروریست-های-سوریه-رساند

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com