تاریخ انتشاردوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰
کد مطلب : ۴۰۳۹۸۰
هواپیمایی وارش میراث ماندگاری است که از دوره استاندار سابق برای مازندران مانده اما ظاهراً حسین‌زادگان رفته رفته شرایطی را به‌وجود آورد که حدادیان به ستوه آمده و قصد تعطیلی شرکتش را دارد.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،رضا حدادیان یکی از فعالان حوزه هوانوردی پس از سال‌ها کسب تجربه، با کمک محمد اسلامی استاندار وقت مازندران در پی راه‌اندازی یک ایرلاین بومی برآمد، و دیری نگذشت که هواپیمایی وارش در میان ‌‌ایرلاین‌های معروف کشور، سری میان سرها برآورد.
در حال حاضر استان‌هایی چون تهران، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی، کرمان، فارس صاحب ایرلاین بومی هستند که مازندران نیز به جمع این معدود استان‌ها اضافه شده است.
مالک ساروی هواپیمایی وارش امروز با ۵ ناوگان هواپیمایی بوئینگ ۷۳۷ جوان، در آسمان ایران سعی دارد لذت پرواز را به کام مردم بچشاند و بهترین و به‌وقت‌ترین خدمات را ارائه کند.
بیش از یکصد جوان بومی در شرکت هواپیمایی وارش مشغول به کار هستند و مهمانداران این شرکت نیز از میان بومیان انتخاب شده‌اند.
آنقدر نگاه حدادیان نسبت به استفاده از ظرفیت‌های منطقه مضاعف بوده که به‌عنوان نخستین ایرلاین بومی، حتی واحد کترینگ را در فرودگاه دشت‌ناز بنا کرد، در این اقدام علاوه بر اهدافی چون اشتغال‌زایی و خودکفا شدن، ذائقه مردم شمال کشور نیز درنظر گرفته خواهد شد؛ ایرلاین وارش در تهران نیز کترینگ فعالی دارد.
یکی از ویژه‌ترین محاسن هواپیمایی وارش در پروازهای ساری به تهران و بالعکس که عموماً مسؤولان نیز از آن استفاده می‌کنند، تعیین زمان مناسب پرواز است، زمان طوری تنظیم شده که مردم بتوانند به کارشان برسند، پرواز ساعت ۷ صبح در مهرآباد می‌نشیند و ۷ غروب نیز به دشت‌ناز بازمی‌گردد، گاهاً نرخ بلیت‌های وارش از نرخ کرایه اتومبیل هم کمتر می‌شود!
همه تلخ و شیرینی‌های صنعت هوانوردی را باید در کنار این مسئله قرار دهیم که این صنعت در تحریم قرار دارد و چه در تأمین قطعات و چه هواپیما، مشکلات عدیده‌ای وجود دارد.
* مطرح شدن خروج هواپیمایی وارش از مازندران
چندی پیش خبری با عنوان احتمال خروج هواپیمایی وارش از مازندران از خبرگزاری فارس منتشر شد، در آن خبر اشاره شده بود: فرودگاه دشت‌ناز ساری به‌عنوان تنها فرودگاه بین‌المللی استان مازندران با توجه به شرایط آب و هوایی ویژه این استان، از تجهیزات ناوبری مناسب و زیرساخت‌های فرودگاهی به‌روز برخوردار نبوده و طبیعتاً هزینه‌ها و محدودیت‌های قابل توجهی را برای بهره‌برداران ایجاد می‌کند که توجه بیشتر مسؤولان امر را می‌طلبد، مثال بارز این امر، پرواز دایورت‌شده مشهد به ساری هواپیمایی وارش است که به‌دلیل شرایط جوی نامناسب فرودگاه دشت‌ناز، در مهرآباد به زمین نشست؛ با توجه به اینکه نزدیک فصل سرما و تغییرات جوی هستیم، بدون شک با چنین وضعیتی از این پس شاهد خبرهای زیادی مبنی بر سرگردانی مسافران خواهیم بود.
وعده تجهیز فرودگاه دشت‌ناز ساری بارها از سوی مسئولان داده شد ولی عملاً اتفاقی نیفتاد؛ شنیده می‌شود شرکت هواپیمایی وارش که پایه آن مازندران بوده، از بروز متعدد چنین مشکلاتی و نبودِ عزم کافی از سوی مسؤولان برای تجهیز فرودگاه دشت‌ناز، از این استان خارج خواهد شد.
* واکنش جالب
این خبر با واکنش سعدالله وطن‌خواه مدیرکل فرودگاه‌های مازندران همراه شد، وی با اشاره به کذب بودن شایعات اخیر درباره خروج هواپیمایی وارش از استان به‌دلیل نبود تجهیزات سامانه فرود دقیق هواپیما (آی‌ال‌اس) گفت: این دستگاه بعد از ۸ سال پیگیری‌های مستمر و با وجود مشکلات زیاد خریداری و آماده نصب در فرودگاه است، ۵۰ میلیارد ریال اعتبار شرکت فرودگاه‌های کشور صرف خرید این تجهیزات شده و باید در ۲ طرف باند فرودگاه نصب شود؛ برای استقرار این تجهیزات به ۱۵ هکتار زمین نیاز بود که بخشی از این تجهیزات با حضور کارشناسان اداره‌کل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاه‌های کشور در باند قسمت دشت‌ناز نصب شد ولی برای خرید و تملک طرف دیگر باند، مشکلاتی در تملک زمین وجود داشت که اکنون زمین از مالکان خریداری و اقدامات برای آماده‌سازی زمین انجام شده است، با توجه به آماده سازی فضا از ۲۰ شهریورماه این تجهیزات با حضور کارشناسان ارتباطات فرودگاه در طرف دیگر باند نیز نصب خواهد شد، با نصب این سامانه، مشکل لغو پرواز‌ها در شرایط آب و هوایی نامساعد رفع می‌شود.
* حرف حساب
به گزارش فارس، امروز نصب سامانه کمک‌ناوبری آی‌ال‌اس و تکمیل جاده دسترسی فرودگاه، از نان شب هم برای توسعه استان واجب‌تر است، خلإ این امکان، سبب اختلال در برخی پروازها و همچنین مقرون به صرفه نبودن ایجاد پروازهای بین‌المللی را دربرد دارد.
برطرف نشدن طول کم باند فرودگاه دشت‌ناز یکی دیگر از مشکلات این فرودگاه است که باعث می‌شود سیستم ترمز هواپیما در هنگام فرود فشار و استهلاک بیشتری را تحمل کند؛ قیمت ترمز هواپیماهای بویینگ از حدود ۷۰ میلیون تومان در سال گذشته به حدود ۲۸۰ میلیون تومان رسیده است.
به هر حال هواپیمایی وارش که قرار بود دروازه‌های آسمان مازندران را به سوی مسافران و گردشگران داخلی و خارجی باز کند و سهم سفرهای هوایی مازندران را در کشور افزایش دهد، حالا پیش از این که به یک سالگی برسد در حال برنامه‌ریزی برای تمرکز فعالیت‌های خود در تهران و کاهش پروازها در مسیر مازندران است. اقدامی که شاید باید آن را ادامه سریال تکراری فرار سرمایه‌گذاران از مازندران دانست. مگر این که مسئولان تلاشی برای حل مشکلات این ایرلاین بومی و ادامه فعالیت‌های آن در استان کنند.
به گزارش فارس، مهم‌ترین عامل بقای وارش در مازندران حمایت‌های مسؤولان در حوزه‌های زیرساختی است و اگر کارها در حد وعده‌های اینچنینی بماند، عملاً چه عزم و چه انگیزه سرمایه‌گذاران این حوزه مهم، نزول خواهد یافت و مازندران از چنین نعمت ذی‌قیمتی محروم خواهد شد.
جا دارد در اینجا احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران کمی کار را جدی‌تر بگیرد، قطعاً بی‌تفاوتی‌ها نسبت به این مسئله ضربه مهلکی به استان خواهد زد، هواپیمایی وارش میراث ماندگاری است که از دوره استاندار سابق برای مازندران مانده اما ظاهراً حسین‌زادگان رفته رفته شرایطی را به‌وجود آورد که حدادیان به ستوه آمده و قصد تعطیلی شرکتش را دارد.
در اینجا ذکر این نکته ضروری است، رضا حدادیان در ورزش نیز دستی بر آتش دارد و او امروز به همراه فرهاد صنیعی‌فر مالکان باشگاه نساجی هستند، اتفاقات پیش‎آمده برای باشگاه نساجی نیز نشان داده که حسین‌زادگان در بحث رفع مشکلات این باشگاه پرهوادار نتوانسته کمک چندانی به این دو سرمایه‌گذار بکند و از این رو ظاهراً حدادیان دل خوشی از حسین‌زادگان ندارد!
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰