تاریخ انتشاردوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
کد مطلب : ۴۰۳۹۷۱
مقادیر بالای منگنز و مس موجود در ریحان باعث بهبود عملکرد مغز شده و برای پیشگیری و درمان زوال عقل و بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون مفید است، همچنین ریحان با ایجاد سپری برای محافظت از مغز در برابر رادیکال‌های آزاد، از ابتلا به فراموشی در سنین بالا پیشگیری می‌کند.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،یکی از سبزیجاتی که در بین ایرانیان محبوب و پرمصرف است، ریحان سبز و بنفش است که یکی از اساس سفره‌های ایرانی به حساب می‌آید و خواص فراوانی نیز دارد.
ریحان از گیاهان دارویی عالی و بسیار مفید است که دارای کاربردهای فراوانی در طب سنتی، داروسازی و پخت و پز دارد، برگ ریحان طعم تند و قوی و عطر شیرین دارد و از مواد اصلی غذاهای کشورهای جنوب آسیا از جمله تایلند، اندونزی، ویتنام، مالزی، تایوان و غیره است.
آشنایی مختصر با گیاه ریحان
ریحان گیاه بوته‌ای یک ساله‌ای است که معمولاً طول آن بین 20 تا 45 سانتی‌متر است و دارای عطر و بوی مطلوبی است، رنگ ساقه بوته ریحان سبز تند و دارای برگ‌های منظم و بیضی شکل است که گل‌های آن به رنگ سفید یا صورتی در ماه‌های مرداد یا شهریور به شکل خوشه در انتهای ساقه ریحان ظاهر می‌شوند و پس از مدتی از همین گل‌ها تخم ریحان بدست می‌آید.
ریحان، گیاهی از تیره نعناعیان و دارای طبع کمی گرم و خشک است که حدود 35 نوع متخلف دارد ولی دو نوع ریحان سبز و بنفش رواج و فراوانی بیشتری دارد، ریحان غنی از آنتی‌اکسیدان، ویتامینA، ویتامینK، ویتامینC، تیامین، نیاسین، فولات، منیزیم، منگنز، آهن، فسفر، پتاسیم و کلسیم است، از سبزی ریحان تازه و خشک برای تهیه غذا، آبمیوه، اسموتی ریحان و انواع سوپ و آش استفاده می‌شود و در ایران ریحان سبز و بنفش تازه را به عنوان سبزی خوردن استفاده می‌کنند.
خواص ریحان
برگ ریحان غنی از مواد مغذی است که برای سلامتی پوست و مو و درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان، دیابت،  بیماری قلبی، یبوست و اسهال، سردرد، افسردگی و استرس مفید است.

ریحان یک ضدباکتری، ضدویروس و ضدالتهاب طبیعی
سیستم ایمنی نقش مهمی در حفظ سلامت بدن و جلوگیری از حمله باکتری‌ها و ویروس‌های مختلف دارد، برگ ریحان حاوی مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی سرشاری است و مصرف ریحان تازه باعث تقویت عملکرد ایمنی بدن شده و سطح آنتی‌بادی‌های بدن را تا 20 درصد افزایش می‌دهد، علاوه بر این ریحان به دلیل خواص ضدباکتری و ضدویروسی که دارد به درمان گلودرد، سرفه و همچنین برونشیت و آسم کمک و مشکلات ریوی و تنفسی را برطرف می‌کند.
همچنین برگ ریحان دارای خواص ضدباکتری و ضدالتهابی قوی است، از طرفی مصرف بیش از حد داروهای ضدالتهاب مانند آسپرین و ایبوپروفن باعث بروز عوارض ناخوشایندی برای فرد می‌شود، در حالی که ریحان درمان طبیعی و بدون عارضه برای رفع التهاب است.
ریحان تسکینی برای میگرن
ریحان درمان مؤثری برای سردرد و میگرن است، بخور ریحان سردرد را درمان می‌کند که به این منظور باید 2 قاشق غذاخوری برگ ریحان خشک را داخل ظرف بزرگ آب جوش بریزید و حدود 10 دقیقه در بخور ریحان نفس بکشید یا اینکه ریحان را شسته در یک فنجان آب جوش بریزید و ظرف کوچکی روی آن قرار دهید تا دم بکشد و این چای را دو بار در روز میل کنید.
درمان مشکلات گوارشی با ریحان
در طب سنتی از ریحان برای درمان بی‌اشتهایی، گرفتگی و ریفلاکس معده و حتی کشتن انگل‌های دستگاه گوارش استفاده می‌شود، همچنین ریحان می‌تواند به بهبود هضم غذا، درمان معده درد و سلامت دستگاه گوارش و عملکرد کبد و تنظیم سطح آنزیم‌های کبد و به درمان کبد چرب کمک کند، ریحان برای درمان بیماری‌های معده مفید است و نوشیدن چای ریحان باعث تقویت دستگاه گوارش شده و سوءهاضمه، یبوست، تهوع و ترش کردن معده را رفع می‌کند.

ریحان ضد افسردگی و اضطراب
ریحان یکی از بهترین داروهای ضدافسردگی طبیعی بوده و با افزایش میزان هورمون‌هایی مانند سروتونین به کاهش استرس و اضطراب و درمان افسردگی کمک می‌کند، مصرف برگ ریحان باعث ایجاد آرامش در فرد شده و استرس و افسردگی را کاهش می‌دهد، برای درمان اضطراب، استرس یا افسردگی نوشیدن یک فنجان دمنوش یا چای ریحان و یا مصرف روزانه 12 عدد برگ ریحان معجزه می‌کند.
راهی برای تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر
مقادیر بالای منگنز و مس موجود در ریحان باعث بهبود عملکرد مغز شده و برای پیشگیری و درمان زوال عقل و بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون مفید است، همچنین ریحان با ایجاد سپری برای محافظت از مغز در برابر رادیکال‌های آزاد، از ابتلا به فراموشی در سنین بالا پیشگیری می‌کند و مس موجود در ریحان باعث افزایش سطح انرژی شده و برای درمان خستگی و بی حالی نیز مفید است و بخور روغن ریحان برای تقویت حافظه و تمرکز عالی است، استنشاق بوی بخار ریحان خستگی را از بین برده و ذهن را تقویت می‌کند.
 بهبود عملکرد قلب
سبزی ریحان حاوی مقادیر بالایی آنتی‌اکسیدان بوده که می‌تواند باعث بهبود عملکرد رگ‌های خونی شده و فشار خون بالا را کاهش دهد و از طرفی هم خواص ضدالتهابی ریحان برای پیشگیری و درمان بیماری قلبی و عروقی، حمله و سکته قلبی مفید است.
ریحان درمانی برای دیابت و علائم آن
ریحان یکی از بهترین گیاهان دارویی برای کاهش گلوکز موجود در خون است که می‌تواند به کاهش قند خون بالا در افراد مبتلا به دیابت کمک کند، استفاده از ریحان در رژیم غذایی روزانه از ابتلا به بیماری دیابت پیشگیری می‌کند و علاوه بر این ریحان به کاهش سطح تری‌گلیسیرید و کلسترول بالای خون که در افراد مبتلا به دیابت دیده می‌شود، نیز کمک می‌کند.
ریحان ضد سرطان و درمان‌کننده سنگ کلیه
مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌های موجود در ریحان از جمله فنول‌ها به طور طبیعی با افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون از ابتلا به انواع سرطان‌های پوست، کبد، سینه، دهان و ریه و گسترش تومورهای سرطانی پیشگیری می‌کند و به عنوان یک مدر عمل و با پاکسازی و سم‌زدایی کلیه به درمان سنگ کلیه کمک می‌کند و باعث تقویت عملکرد کلیه‌ها نیز می‌شود.

با این خوراکی خوشمزه لاغر شوید
مصرف ریحان باعث کاهش سطح کورتیزول بدن می‌شود، کورتیزول به عنوان هورمون استرس شناخته شده است و سطح بالای کورتیزول باعث اختلالات هیجانی، افسردگی شدید، اضطراب و چاقی عصبی بخصوص در ناحیه شکم می‌شود، به علاوه استفاده منظم از ریحان سبز و بنفش به دلیل فیبر موجود در آن باعث پاکسازی روده‌ها شده و به بهبود متابولیسم بدن کمک می‌کند، در نتیجه باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود.
پیشگیری از روماتیسم و پوکی استخوان
ریحان به کاهش التهاب در بدن کمک کرده و برای پیشگیری، درمان و کاهش درد روماتیسم و آرتروز مفید است و مقادیر بالای ویتامین K موجود در آن با بهبود جذب کلسیم باعث تقویت استخوان‌ها شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان به ویژه در زنان را کاهش می‌دهد.
ریحان سرشار از منگنز
منگنز موجود در ریحان باعث بهبود عملکرد غده و تنظیم هورمون‌های تیروئید شده و از ابتلا به بیماری‌های کم‌کاری و پرکاری تیروئید پیشگیری می‌کند، همچنین یکی از علل اصلی ابتلا به بیماری صرع مقادیر پایین منگنز در بدن است که ریحان می‌تواند برای پیشگیری و درمان صرع مفید باشد، علاوه بر این، منگنز موجود در ریحان با تنظیم تعادل هورمون‌ها در بدن به درمان سندروم پیش از قاعدگی کمک می‌کند.
مقادیر بالای ویتامین Aو بتاکاروتن موجود در برگ ریحان باعث تقویت بینایی شده و به درمان بیماری‌های چشمی از جمله خشکی چشم کمک می‌کند و از طرفی هم مصرف آن در رفع بوی بد دهان و سفید کردن دندان‌ها تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد، همچنین بهترین راه برای تسکین گزیدگی حشرات، استفاده از مخلوط برگ ریحان تازه و روغن زیتون است که باعث درمان زخم و نیش حشرات می‌شود.
ریحان ماده‌ای مؤثر در مراقبت از پوست
خواص ضدالتهابی و ضدباکتری ریحان برای پیشگیری و درمان آکنه مفید است و جوش‌‌های سرسیاه که معمولاً روی بینی، چانه و گونه‌ها ظاهر می‌شود را از بین می‌برد، همچنین ترکیبات خاصی در ریحان به درمان خارش و عفونت‌های پوستی کمک می‌کند و خاصیت خنک‌کنندگی هم دارد.

روغن طبیعی و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در ریحان از پوست لایه‌برداری کرده و پوست را تمیز و درخشان می‌کند و منافذ آن را می‌بندد، ماسک ریحان به پاک سازی پوست صورت از سلول‌های مرده کمک کرده و به روشن کردن و درخشان کردن پوست کمک می‌کند و برای درمان اگزما همراه با قرمزی و خارش پوست، مفید است.
برگ ریحان حاوی آنتی‌اکسیدان و فلاونوئیدهای است که دارای خواص ضدپیری بوده و از بروز چین و چروک و خطوط ناخوشایند پوستی جلوگیری و پوست را نرم و سفت می‌کند و علاوه بر این خاصیت کشسانی پوست را بهبود می‌بخشد که به جوان‌سازی پوست صورت کمک می‌کند ولی باید توجه داشت که پیش از مصرف هر گونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با تست مقدار کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل کنید.
استفاده از ریحان برای داشتن موهای سالم‌تر
برای جلوگیری از سفید شدن موها در سنین جوانی بهتر است هر روز دمنوش ریحان مصرف و برای درمان شوره، خارش و پوسته پوسته شدن سر از ماسک یا روغن ریحان استفاده شود، همچنین ماسک ریحان باعث افزایش رشد مو شده و آن را براق و درخشنده می‌کند، از طرفی ریشه سبزی ریحان به بهبود گردش خون در پوست سر کمک کرده و با تقویت فولیکول‌های مو به درمان ریزش موی سر کمک می‌کند.
خواص روغن ریحان
روغن ریحان منبع خوبی از ویتامینA، منیزیم، پتاسیم، آهن و کلسیم بوده و برای درمان تهوع، آرتروز، سوءهاضمه، یبوست، درمان استرس و افسردگی، تقویت بینایی، مشکلات تنفسی از جمله آسم و دیابت مفید است.

روش تهیه چای و دمنوش ریحان
یک قاشق چای‌خوری برگ و گل خشک‌شده ریحان را در یک فنجان آب جوش بریزید و 5 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد، سپس دمنوش ریحان آماده است که می‌توانید آن را با عسل شیرین کنید و بنوشید.
مضرات ریحان و مواردی که مصرف آن ممنوع است
ریحان تازه هیچ گونه عوارض جانبی ندارد اما اسانس ریحان بیشتر برای استفاده موضعی بوده و می‌تواند در برخی افراد باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک و حساسیت شود.
افراط در مصرف سبزی ریحان به دلیل روغن‌های فرار موجود در آن باعث تحریک رحم در دوران بارداری شده و برای جنین و بانوان باردار و همچنین بانوان در دوران شیردهی مضر است و این افراد می‌توانند به عنوان سبزی‌خوردن به مقدار کم از این گیاه خوش‌عطر میل کنند، همچنین اطفال و خردسالان به خاطر عملکرد ضعیف دستگاه گوارش، بهتر است که ریحان مصرف نکنند.
ریحان ممکن است با داروهایی که برای فشار خون بالا و دیابت استفاده می‌شوند، تداخل دارویی ایجاد کند و در افرادی که اختلال خونریزی دارند، ریحان ممکن است لخته شدن خون را کاهش دهد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰