کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دفاع مقدس، سال‌هایی که شیرزنان مردانه جنگیدند

1 مهر 1398 ساعت 10:40

دوران دفاع مقدس سال‌هایی است که شیرزنان ایران اسلامی مردانه جنگیدند و دوشادوش مردان برای پیروزی این آب و خاک قدم برداشتند و امروز بررسی نقش بانوان در دوران جنگ تحمیلی سندی است زرین و پر افتخار که نشانه افتخار آفرینی شیر زنانی است که مردانه جنگیدند و در میدان خاص خود حماسه آفریدند.



به گزارش بلاغ،هرساله 31 شهریور که فرا می‌رسد دل‌هایمان سفر می‌کند به سرزمین عشق و عرفان، سرزمین یکرنگی و اتحاد، سرزمینی که حرمت و قداست آن بسیار است، دیاری که متعلق به شیر زنان عارفی که 8 سال حماسه خلق کردند، با توکل به ذات اقدس الله و با تأسی به حدیث متواتر و حدیث شریف ثقلین و به دو امانت گران سنگ الهی چنگ زدند و اسوه خود ساختند.
بیایید به این دیار روحانی سفر کنیم تا حقایق را دریابیم سرزمینی که مالامال از انوار الهی است و در آن به معنای حقیقی عشق و شور نیایش و نماز، محبت و مشارکت دست یافت. سرزمینی که ساکنان آن به ریسمان الله چنگ زده‌اند و به انگیزه تعبد نسبت به فرمان خدا و به قصد وصول به مقام فناء الی‌الله حرکت کرده‌اند.
اینان سبقت گیرندگان جهاد و شهادت هستند و شهادت را نزدیکترین راه تقرب به ذات احدیت می‌دانند و همه در سرزمین نور و رحمت دنبال یک هدف هستند و آن چیزی نیست جز رضای خدا.
اینک در این یادداشت برآنیم تا از شیرزنانی سخن بگوییم که از همان روزهای اول که ایران عزیز مورد حمله رژیم بعث عراق قرار گرفت همدوش مردان ندای (هل من ناصر ینصرنی) حسین زمان را لبیک گفتند و وارد صحنه‌های نبرد شدند، بانوان متعهد و مؤمن کشورمان به سوی مقصد نهایی (رضای خداوند) حرکت کردند.
در مسیر نقریر و تفسیر 8 سال جنگ تحمیلی ایاذرها شهره آفاق شدند چون مبارزات قولی و عملی‌شان در کتاب‌ها ثبت شد، از همت‌ها و باکری‌ها سخن گفته شد، اما زنانی نیز بودند که چه در صدر اسلام و چه بعد از آن در صحنه جنگ حاضر بودند، رسالت زنها در این میدان کمتر از مردانشان نبود این حضور اعم از کمک‌های تدارکاتی پشت جبهه و متن جبهه است.
زن از فیض جهاد محروم نیست، اگر کشوری در حال دفاع است و از طرف اجانب تهدید می‌شود زن نیز باید دفاع کند و لازمه دفاع آموزش دیدن است.
اسلام زن را از هیچ چیز محروم نکرده است بلکه در اکثر دشواری‌ها، امانت داری‌ها، مصائب و مشکلات زن همتای مردان است، مشارکت بانوان در دفاع مقدس از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا از جهت کمیت حدود نیمی از آحاد جامعه را زنان تشکیل می‌دهند و مشارکت زنان یعنی هماهنگی نیمی از نیروهای جامعه در راستای یک هدف.
بزرگترین مدافع زن در صدر اسلام حضرت زهرای مرضیه است ایشان به همراه گروهی از زنان در جنگ احد شرکت کردند، حضرت زهرا و چهارده زن دیگر عهده‌دار حمل آذوقه و آشامیدنی، مراقبت از مجروحان و آبرسانی به تشنگان بودند، جز ایشان بانوان دیگری نیز در صدر اسلام برای دفاع از عقیده، ایمان، دین و کیان خود نقشی بسزا داشتند، اولین شهیده زن در اسلام سمیه بود، مادر عمار یاسر، صفیه دختر عبدالمطلب و عمه بزرگوار پیامبر در جنگ احد سر یک یهودی را با شمشیر از تن جدا کرد، و زنان دیگری که هر کدام نقشی مهم در حفظ ارزش‌ها داشته‌اند.
در کل بحث مهم زنان در جنگ ایران در سه مقوله اصلی، فعالیت زنان در پشت جبهه، حضور زنان در میدان نبرد و خط مقدم و نقش زنان در حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس بعد از جنگ می‌گنجد که البته در این یادداشت فقط مسئله اول یعنی (فعالیت زنان در پشت جبهه) را بررسی می‌کنیم و این مطب خود طیف گسترده‌ای را در برمی‌گیرد از جمله:
تقویت روحیه رزمندگان برای حضوری هر چه پرشورتر در جبهه‌ها، مساعدت زنان در پشت جبهه‌ها    و تقویت روحیه رزمندگان برای حضوری هرچه پرشورتر در جبهه‌ها و تشویق مداوم آنان که یکی از مهمترین و ارزنده‌ترین فعالیت‌های زنان در ایام جنگ تحمیلی بود.
حضور چشمگیر خواهران و همسران و مادران رزمندگان در هنگامه بدرقه آنان دلیلی محکم است بر این ادعا، این ترغیب و تشویق تا جایی ادامه داشت که در دوران هشت سال دفاع مقدس اگر چه بخش عظیمی از درآمد کشور در جهت تجهیز جبهه‌ها و رفع نیازهای تدارکاتی هزینه می‌شد اما به لحاظ وسعت میدان جنگ از شمالی‌ترین نقطه مرزهای غربی تا جنوبی‌ترین نقطه آن به علاوه تمامی پهنه آبهای نیلگون خلیج فارس ادامه داشت.
طولانی‌بودن مدت درگیری، محاصره اقتصادی، نامطلوب بودن وضعیت اقتصاد داخلی نیز مشکلاتی بود که در این راستا وجود داشت و دولت نمی‌توانست آنچنان که شایسته است تمام هزینه‌های پشتیبانی جبهه را تحمل نماید پس مداخله نیروهای مردمی در امر پشتیبانی جنگ بسیار ضروری بود، از این منظر و در این شرایط هم نقش بانوان شاخص‌تر و برجسته‌تر از قبل بود و با اعلام جهاد مالی، کار پشتیبانی از جبهه‌های نبرد را آسانتر از قبل پیش بردند.
در واقع همین روحیه ایثار و شهادت‌طلبی بانوان باعث شد امام در جایی می‌فرمایند: من هر وقت بانوان محترم را می‌بینم که با عزم و اراده قاطع در راه هدف ما حاضر به همه جور زحمت بلکه شهادت هستند مطمئن می‌شوم که این راه به پیروزی منتهی می‌شود.
در واقع برای بررسی نقش بانوان رصد و تحلیل شرایط جنگ سندی است زرین و پر افتخار، سندی گویا که نشانه افتخارآفرینی شیرزنانی است که مردانه جنگیدند و در میدان خاص خود حماسه آفریدند، و اما اینک آیا جنگ پایان یافته است؟ آیا دیگر مورد هجمه دشمن دین و دیانت نیستیم؟ آیا رسالت شیر زنان و دلیر مردان از حیث دفاع از ازرش‌ها تمام شده است؟
نه چنین نیست تحلیل و تأمل در اوضاع فرهنگی و اجتماعی جامعه گواه بر این است که آرمان‌ها و ارزش‌ها و باورها، فرهنگ اندیشه ملت ایران بیش از همیشه در خطر شبیخون و تعرض است، مگر نه اینکه دشمن با تمام توان زور و زرش در مقابل ما ایستاده است؟ مگر نه اینکه به تعبیر مقام معظم رهبری در معرض شبیخون فرهنگی قرار گرفته‌ایم؟ مگر با به چالش کشیدن احساسات و عواطف جوانان‌مان دام گرفتاری در آسیب‌های اجتماعی را نتنیده‌‌اند؟ مگر عفت مردان و غیرت زنان را در سریال‌های مروج بی‌بند و باری هدف قرار نداده‌اند؟ اکنون پس از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان ایران و ایرانی خار چشم ددمنشانی است که از هیچ تدبیری برای تزلزل در ایمان و اعتقادمان فروگزار نخواهند کرد.
پس بر شماست که با همه توان حافظ عفت، عزتمندی و پاسدار حریم ارزش‌ها باشید زیرا نبرد همچنان ادامه دارد.
 


کد مطلب: 403958

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/403958/دفاع-مقدس-سال-هایی-شیرزنان-مردانه-جنگیدند

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com