کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

این طرحِ محققان ایرانی تحریم را دور زد

31 شهريور 1398 ساعت 13:10

رئیس مرکز تحقیقات فیزیک و پلاسمای دانشگاه آزاد گفت: محققان واحد علوم و تحقیقات با ساخت دستگاه پلاسما نه تنها به تکنولوژی ساخت مشعل دست یافته‌اند بلکه توانستند تحریم‌ها را در تولید قطعات دور بزنند.



به گزارش بلاغ،شهروز ساویز رئیس مرکز تحقیقات فیزیک و پلاسمای دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار گفت: مرکز  تحقیقات فیزیک و پلاسمای دانشگاه آزاد در سال 1376 تاسیس شد که پس از آن تحقیقات خود را در زمینه پلاسما یا همان حالت چهارم ماده انجام داد، چرا که دستگاه پلاسما در صنایع مختلف پزشکی،‌ نظامی و غیره کاربردهای زیادی دارد.
* دستگاه پلاسمای دانشگاه آزاد کاربرد پزشکی دارد
وی افزود: دستگاه پلاسمای دانشگاه آزاد به سه بخش پلاسمای گرم، سرد و داغ تقسیم می‌شود. به طوری که در پلاسمای سرد محیط یونیزه فعال همانند دمای اتاق است که کاربرد پزشکی دارد. به طور مثال می‌تواند زخم‌های افراد دیابتی را بهبود بخشیده و همچنین باکتری‌های محصولات کشاورزی را از بین ببرد، از طرفی باید بگویم از این تکنولوژی می‌توان در حذف بوهای نامطبوع استفاده کرد چرا که هوای نامطبوع به عنوان یک آلاینده محسوب می‌شود.

 تمام تکنولوژی‌های دستگاه پلاسما تا چند سال قبل وارداتی بوده‌اند اما اکنون خودمان با اتکا به دانشمندان و نیروهای داخلی توانسته‌ایم مشعل‌های پلاسمای گرم را به تغییر در دمای متغیر بسازیم 
 
 
* تکنولوژی دستگاه پلاسما داخلی است
رئیس مرکز تحقیقات فیزیک و پلاسمای دانشگاه آزاد ادامه داد: دستگاه پلاسمای گرم نیز از سه هزار تا 20 هزار درجه سانتیگراد دما دارد که توسط مشعل پلاسمایی ایجاد شده است. تکنولوژی این دستگاه تاکنون در کشورهای آمریکا، روسیه و رژیم صهیونیستی و تعدادی انگشت شماری از کشورهای اروپایی وجود داشت این در حالی است که ساخت دستگاه پلاسمای حرارتی از سال 88 آغاز شد چرا که صنایع مختلف مانند ذوب‌آهن، متالوژی، ساخت سرامیک و شیشه به این دستگاه نیازمند بودند که بتواند در دمای بالا محصولات مختلف را تولید کند. البته باید به این نکته اشاره کنم که تمام تکنولوژی‌های دستگاه پلاسما تا چند سال قبل وارداتی بوده‌اند اما اکنون خودمان با اتکا به دانشمندان و نیروهای داخلی توانسته‌ایم مشعل‌های پلاسمای گرم را به تغییر در دمای متغیر بسازیم. 

* دستگاه پلاسما قابلیت رقابت با محصولات جهانی را دارد
ساویز تصریح کرد: ساخت مشعل‌های دستگاه پلاسمای حرارتی در مرحله اول با بحث‌های تئوری در سال 88 شروع شد که پس از آزمون و خطاهای زیاد و فعالیت شبانه‌روزی در طی مدت 4 سال خوشبختانه توانسته‌ایم در سال 94 به تکنولوژی ساخت مشعل پلاسما دست پیدا کنیم که اکنون این دستگاه قابلیت رقابت با محصولات جهانی را داردکه این موضوع نشان از پیشرفت و رشد علمی و ارتقاء سطح علمی و پژوهشی در کشور دارد.
* راندمان کاری با پلاسما افزایش یافته است
وی افزود: دستگاه پلاسمای حرارتی دانشگاه آزاد در حال حاضر با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا می‌تواند به صورت پیوسته کار کند و دیگر نیازی به خارج نداریم که این اتفاق باعث شده راندمان کاری افزایش پیدا کند. از طرفی باید بگویم دستگاه پلاسمای این دانشگاه در رقابت با محصولات کشورهای آمریکا و روسیه جایگاه خوبی دارد.به طوریکه ما هر محصولی را با هر توانی می‌توانیم بسازیم.
 اکنون از 6 ماه قبل پروانه ساخت دستگاه پلاسمای امحای پسماند را از وزارت بهداشت دریافت کرده و به صورت پایلوت از 4 ماه گذشته تا کنون زباله‌های بیمارستانی را امحاء می‌کنیم
 
 
 
* 10 سال است از فاز آزمایشگاهی به مرحله پلاسما رسیدیم
رئیس مرکز تحقیقات فیزیک و پلاسمای دانشگاه آزاد ادامه داد:‌ در حال حاضر یکی از کاربردهایی که بر روی آن متمرکز شده‌ایم این است که ما از فاز آزمایشگاهی گذشته‌ایم و از 10 سال قبل وارد مرحله پلاسما شده‌ایم. به طوری که طرح ملی امحای پسماندهای خطرناک را با تکنولوژی پلاسمای حرارتی را  از اسفند 94 در دستور کار قرار داده‌ایم و با ارائه پیشنهاد به معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری توانستیم از سال 95 این طرح را انجام دهیم. در حال حاضر با اختصاص بودجه یک میلیاردی از سوی معاونت علمی و فناوری توانستیم در آبان سال 97  تائیدیه این طرح را دریافت کنیم. اکنون از 6 ماه قبل پروانه ساخت دستگاه پلاسمای امحای پسماند را از وزارت بهداشت دریافت کرده و به صورت پایلوت از 4 ماه گذشته تا کنون زباله‌های بیمارستانی را امحاء می‌کنیم.
* دمای دستگاه پلاسما 1800درجه سانتیگراد است
ساویز افزود: ساخت دستگاه پلاسما برای امحای پسماندهای بیمارستانی دارای ثبت اختراع است به طوری که این دستگاه دارای یک کوره پلاسمایی بوده که داخل آن سه مشعل وجود دارد که کوره را گرم کرده و دمای آن به 1800 درجه سانتیگراد می‌رسد. این در حالی است که نقطه ذوب شیشه 1500 درجه سانتیگراد است. 

* زباله‌های بیمارستانی به انرژی تبدیل می‌شود
وی با اشاره به اینکه مواد یا پسماندهای بیمارستانی شامل مواد عالی شامل پارچه و غیر آلی مانند شیشه به صورت یکجا در دستگاه پلاسمای حرارتی به انرژی تبدیل می‌شوند،‌گفت: یکی از مزیت این دستگاه این است که بدون دخالت دست همه پسماندهای بیمارستانی را در درون کوره تجزیه  می‌کند. به طوری که هر کدام از مواد ترکیباتی همچون کربن، هیدروژن و اکسیژن آزاد می‌کند. در واقع این زباله‌ها به انرژی تبدیل می‌شود.
 هنگام امحای پسماندهای بیمارستانی گاز مصنوعی از زباله خارج می‌شود که به عنوان پاکترین گاز مطرح است
 
 
 
* پلاسمای زباله سوز هیدروژن تولید می کند
رئیس مرکز تحقیقات فیزیک و پلاسمای دانشگاه آزاد افزود:‌ تفاوت این دستگاه با دستگاه‌های زباله‌سوز دیگر این است که در امحای پسماندهای بیمارستانی در دستگاه معمولی تنها زباله‌ها می‌سوزند و هیچ سودی ندارند اما در دستگاه پلاسمای حرارتی پسماند بیمارستانی بعد از امحا تولید هیدروژن می‌کند که ما می‌توانیم از آن برق و بنزین تولید کنیم. در واقع هنگام امحای پسماندهای بیمارستانی گاز مصنوعی از زباله خارج می‌شود که به عنوان پاک‌ترین گاز مطرح است.
* دستگاه‌ پلاسمای مادر مقایسه با کشورهای همسایه غیر قابل مقایسه است
ساویز گفت: مشعل‌های دستگاه حرارتی ما با انرژی الکتریکی فعال می‌شوند و راندمان آن بالاست به طوری که 90 درصد پسماندهای بیمارستانی امحا می‌شوند که در این رابطه باید بگویم از صفر تا صد این تکنولوژی با توانمندی داخلی به دست آمده است. به طوری که در بازدید کارشناسان کشورهای اروپایی مانند فرانسه، آلمان و رومانی از طرح امحای پسماندهای بیمارستانی که از طریق دستگاه پلاسمای حرارتی انجام می‌شود، کارشناسان خارجی تعجب کرده بودند، همچنین حتی در سفر اخیری که ما به کشور ترکیه رفته بودیم دستگاه‌های ما در مقایسه با آنها غیر قابل مقایسه بود، چراکه آنها تنها به مونتاژ دستگاه می‌پردازند. 
 


کد مطلب: 403882

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/403882/این-طرح-محققان-ایرانی-تحریم-دور-زد

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com