کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی بابل:

عوامل مقابله با آلزایمر را جدی بگیرید

30 شهريور 1398 ساعت 19:08

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی بابل گفت: انجام حرکات ورزشی منظم، مصرف میوه‌ها، سبزی‌ها و ماهی به‌عنوان عوامل کاهش‌دهنده آلزایمر محسوب و باید این عوامل مقابله با آلزایمر را جدی بگیریم.


علی علیزاده در گفت و گو با بلاغ با اشاره به ۲۱ سپتامبر مقارن با ۳۰ شهریور روز جهانی بیماری آلزایمر اظهار کرد: این بیماری نخستین‌بار توسط دانشمند آلمانی «آلویز آلزایمر» در سال ۱۹۰۶ توصیف شد.

وی افزود: علت این بیماری تغییر در ساختمان پروتئین‌های سلول‌های مغزی، تجمع و رسوب آمیلوئید و ایجاد پلاک‌های پیری که در دراز مدت سبب تخریب سلول‌های مغزی و کوچک شدن ساختمان کورتکس مغز می‌شود است.

متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم‌پزشکی بابل ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ از هر ۸۵ نفر یک نفر مبتلا به این بیماری شود، این بیماری اکثرا در سن بالای ۶۵ سال دیده می‌شود و با افزایش سن بیشتر اتفاق می‌افتد، پنج درصد افراد بالای ۶۵ سال آلزایمر متوسط تا شدید و ۱۰ الی ۱۵ درصد افراد بالای ۶۵ سال آلزایمر خفیف دارند.

این کارشناس حوزه سلامت یادآور شد: ۱۰ درصد موارد آلزایمر ارثی است که این موارد معمولا در سنین کمتر از ۶۵ سال (اکثرا بین ۵۵ تا ۶۵ سال) دیده می‌شوند و ضربات مکرر روی سر و بیماری عروق کرونری قلب در ایجاد بیماری آلزایمر تاثیر بسزایی دارد.

علیزاده گفت: فراموشی و اختلال حافظه مهمترین علامت این بیماری است که ابتدا در حافظه نزدیک اتفاق می‌افتد ولی با پیشرفت بیماری حافظه قدیمی افراد را نیز درگیر می‌کند.

وی اذعان کرد: اختلال در انجام کارهای روزمره مثل غذا پختن، اختلال در تکلم، مشکلات در قضاوت و تفکر، تغییرات شخصیتی، گم‌کردن زمان، مکان و مشکل در پیدا کردن مسیرها، مشکلات روحی مثل افسردگی، پرخاشگری، عصبانیت و در مراحل شدیدتر بیماری، توهم و هذیان‌گویی از دیگر عوامل این بیماری هستند.

این عضو هیات علمی دانشگاه افزود: انجام حرکات ورزشی منظم، کنترل منظم فشارخون، قندخون، چربی‌خون و کنترل چاقی، داشتن خواب و استراحت منظم، پرهیز از استرس و فشارهای عصبی از عوامل کاهش‌دهنده این بیماری هستندو مصرف میوه‌هاو سبزی‌ها، مواد غذایی حاوی ویتامینE و امگا سه مثل ماهی بخصوص ماهی‌های سالمون، ساردین، ماهی تن، مصرف آجیل و تنقلات مثل گردو، پسته و کاهش مصرف مواد غذایی چرب به کاهش آلزایمر کمک می‌کنند.

علیزاده در توصیه به خانواده افراد مبتلا به این بیماری گفت: خانواده‌های عزیزان آلزایمری حمایت همه جانبه روحی از بیمار داشته باشند چرا که برخورد نامناسب و یا پرخاشگری با بیمار ممکن است سبب بدتر شدن بیماری این افراد شود.

وی در پایان گفت:برنامه‌های تفریحی منظم برای بیماران‌و بهبود روحیه در آن‌ها می‌تواند به کند کردن سیر بیماری کمک کند و در موارد شدید بیماری از مواد غذایی نرم و حاوی فیبر بیشتر استفاده کنند.

انتهای پیام/
 


کد مطلب: 403835

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/403835/عوامل-مقابله-آلزایمر-جدی-بگیرید

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com