عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی بابل:

عوامل مقابله با آلزایمر را جدی بگیرید

تاریخ انتشارشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۸
کد مطلب : ۴۰۳۸۳۵
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی بابل گفت: انجام حرکات ورزشی منظم، مصرف میوه‌ها، سبزی‌ها و ماهی به‌عنوان عوامل کاهش‌دهنده آلزایمر محسوب و باید این عوامل مقابله با آلزایمر را جدی بگیریم.
۰
plusresetminus
عوامل مقابله با آلزایمر را جدی بگیرید
علی علیزاده در گفت و گو با بلاغ با اشاره به ۲۱ سپتامبر مقارن با ۳۰ شهریور روز جهانی بیماری آلزایمر اظهار کرد: این بیماری نخستین‌بار توسط دانشمند آلمانی «آلویز آلزایمر» در سال ۱۹۰۶ توصیف شد.

وی افزود: علت این بیماری تغییر در ساختمان پروتئین‌های سلول‌های مغزی، تجمع و رسوب آمیلوئید و ایجاد پلاک‌های پیری که در دراز مدت سبب تخریب سلول‌های مغزی و کوچک شدن ساختمان کورتکس مغز می‌شود است.

متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم‌پزشکی بابل ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ از هر ۸۵ نفر یک نفر مبتلا به این بیماری شود، این بیماری اکثرا در سن بالای ۶۵ سال دیده می‌شود و با افزایش سن بیشتر اتفاق می‌افتد، پنج درصد افراد بالای ۶۵ سال آلزایمر متوسط تا شدید و ۱۰ الی ۱۵ درصد افراد بالای ۶۵ سال آلزایمر خفیف دارند.

این کارشناس حوزه سلامت یادآور شد: ۱۰ درصد موارد آلزایمر ارثی است که این موارد معمولا در سنین کمتر از ۶۵ سال (اکثرا بین ۵۵ تا ۶۵ سال) دیده می‌شوند و ضربات مکرر روی سر و بیماری عروق کرونری قلب در ایجاد بیماری آلزایمر تاثیر بسزایی دارد.

علیزاده گفت: فراموشی و اختلال حافظه مهمترین علامت این بیماری است که ابتدا در حافظه نزدیک اتفاق می‌افتد ولی با پیشرفت بیماری حافظه قدیمی افراد را نیز درگیر می‌کند.

وی اذعان کرد: اختلال در انجام کارهای روزمره مثل غذا پختن، اختلال در تکلم، مشکلات در قضاوت و تفکر، تغییرات شخصیتی، گم‌کردن زمان، مکان و مشکل در پیدا کردن مسیرها، مشکلات روحی مثل افسردگی، پرخاشگری، عصبانیت و در مراحل شدیدتر بیماری، توهم و هذیان‌گویی از دیگر عوامل این بیماری هستند.

این عضو هیات علمی دانشگاه افزود: انجام حرکات ورزشی منظم، کنترل منظم فشارخون، قندخون، چربی‌خون و کنترل چاقی، داشتن خواب و استراحت منظم، پرهیز از استرس و فشارهای عصبی از عوامل کاهش‌دهنده این بیماری هستندو مصرف میوه‌هاو سبزی‌ها، مواد غذایی حاوی ویتامینE و امگا سه مثل ماهی بخصوص ماهی‌های سالمون، ساردین، ماهی تن، مصرف آجیل و تنقلات مثل گردو، پسته و کاهش مصرف مواد غذایی چرب به کاهش آلزایمر کمک می‌کنند.

علیزاده در توصیه به خانواده افراد مبتلا به این بیماری گفت: خانواده‌های عزیزان آلزایمری حمایت همه جانبه روحی از بیمار داشته باشند چرا که برخورد نامناسب و یا پرخاشگری با بیمار ممکن است سبب بدتر شدن بیماری این افراد شود.

وی در پایان گفت:برنامه‌های تفریحی منظم برای بیماران‌و بهبود روحیه در آن‌ها می‌تواند به کند کردن سیر بیماری کمک کند و در موارد شدید بیماری از مواد غذایی نرم و حاوی فیبر بیشتر استفاده کنند.

انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
بابا حجت
سلام خوب میشد تو مصاحبتون اسامی مراکز درمانی رو هم با آدرس میاوردید
feedback
United Arab Emirates
رضا محمدیدرونکلا
سلام لطفاً از این دست اخبار علمی پزشکی که همراه با آموزش هست بیشتر بزارید سپاس
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴