تاریخ انتشارشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۴۰۳۷۸۸
یک مهندس نخبه هرمزگانی توانسته است با ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌ها، پهپاد آموزشی بسازد.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،گفت و گویی با یکی از افراد موفق صنعت هوایی داشته‌ایم که با کمترین امکانات توانسته است پهپادهای غیرنظامی را در یک اتاق کوچک چند متری و با حداقل امکانات طراحی کند و بسازد.
وی معتقد است اگر حمایت شود می‌تواند کشور از واردات این پهپادها بی‌نیاز کند.
«مصطفی رنجبرزاده» موفق شده است یک نوع پهپاد را بومی‌سازی کند و پهپاد مدنظر در کارش را بسازد. وی یک نوع پهپاد دیگر را نیز طراحی کرده است که به زودی تولید می‌شود.
پهپاد غیرنظامی ساخت ایران با دو سوم قیمت مشابه خارجی ساخته می‌شود و نیاز به حمایت برای راه‌اندازی خط تولید دارد.

 فارس: خودتان را معرفی کنید و کمی از کارتان بگویید
رنجبرزاده: مصطفی رنجبرزاده هستم اهل روستای نوبند قدیم در شهرستان میناب و مدیر موسسه فرهنگی، ورزشی و هوانوردی نوبند سبز خلیج فارس که این موسسه از سال ۹۰ در حوزه فرهنگی، ورزشی و هوانوردی شروع به فعالیت کرد که در حوزه هوانوردی با پاراگلایدر و پاراموتورها کارمان را شروع کردیم اما نوسانات ارزی و تزلزل در قیمت دلار باعث شد ورزش‌های هوایی قیمت نجومی پیدا کنند و ما در این حوزه یک مقدار فعالیت‌های خود را محتاطانه ادامه دادیم و به سمت پهپادهای غیر نظامی گام برداشتیم.
فارس: کمی از فعالیت های موسسه بگویید
رنجبرزاده: ما موفق شدیم با کمک و همکاری سازمان هواپیمایی کشوری و اتحادیه صنایع هوایی و فضایی کشور، طرح ساماندهی پهپادهای غیر نظامی را در استان هرمزگان اجرا کنیم که در این طرح همه پهپادهای موجود در استان هرمزگان را شناسایی و پلاک‌گذاری کردیم که در راستای طرح ساماندهی پهپادهای غیر نظامی استان هرمزگان تاکنون ۳۱۱ نفر آموزش دیده اند و ۱۴۴ پهباد نیز شناسایی شده است.

هم اکنون ما به دنبال راه‌اندازی کلوپ ورزش‌های هوایی یا پارک پهپادهای غیرنظامی جهت بهره‌برداری‌های تفریحی در استان هرمزگان هستیم که اگر بتوانیم این موضوع را به نتیجه برسانیم در حوزه جذب گردشگر بسیار می توانیم موثر باشیم.
فارس: طرح ساماندهی پهپادهای غیر نظامی را به چه شکل انجام دادید؟
رنجبرزاده: با توجه به نیاز به ساماندهی پهپادهای غیرنظامی در استان کار طراحی و ساخت نرم افزار ثبت و پلاک‌گذاری پهپادها را در استان انجام دادیم که از طریق این سامانه می‌توانیم به تمامی کاربران به طور الکترونیکی خدمات دهیم.
 یکی از ویژگی‌های این نرم افزار ایجاد فایل برای هر کاربر است که کاربران در صورت درخواست مجوز پرواز درخواست خود را ارسال می‌کنند و پس از بررسی مجوز صادر می‌شود.
دیگر ویژگی این نرم افزار ایجاد و صدور سند مالکیت برای پهپادهای غیرنظامی است که توسط این نرم افزار تمام مراحل ثبت نام انجام می‌شود.
فارس: به چه شکل پهپاد ساختید؟
رنجبرزاده: عمده تجهیزات مورد نیاز پهپادها از کشور چین وارد می‌شود و ما توانسته‌ایم به جایی برسیم که تمام نیازهای خود را در بحث ساخت پهپاد خودمان بسازیم و اگر حمایت شویم می‌توانیم بازار از واردات پهپاد و قطعات و تجهیزات از چین بی‌نیاز کنیم و از خارج شدن ارز از کشور جلوگیری کنیم.
ما کل مراحل طراحی تا ساخت پهپاد را با یک تیم ۵ نفره آغاز کردیم و کار مطالعه، طراحی و تولید پهپادهای غیر نظامی را انجام دادیم که اولین نمونه تولیدی ما پرنده «کاروش» است که ۲ متر طول، یک متر و ۷۰ سانتی متر طول بال‌ها و ۵ کیلو وزن دارد و از این پهپاد می‌توان برای ماموریت‌های نقشه‌برداری، تصویربرداری، امدادی و زیست محیطی بهره برد.

یکی از زمینه‌هایی که می‌توان از این پهپادها استفاده کرد مقاصد تفریحی است و به زودی با راه‌اندازی خط تولید پهپادهای غیر نظامی تلاش خواهیم کرد ماهیانه در حدود ۳۰ یا ۴۰ فروند تولید و تحویل مشتری‌ها دهیم.
مطالعات ساخت پرنده دوم هم به اتمام رسیده است که به زودی به سوی تولید آن هم خواهیم رفت و فرق عمده پرنده دوم با «کاروش» در موتور آن است که موتور کارش سوختی و موتور پهپاد جدید الکتریکی است.
فارس: «کارش» به چه معنا است؟ 
رنجبرزاده: نام یک پرنده بومی است که در استان هرمزگان و میناب زیست می‌کند و بسیار خوش رنگ و زیبا است که ما نام او را بر روی پهپاد خود گذاشتیم.

فارس: قیمت یک پهپاد غیر نظامی در بازار چقدر است؟
رنجبرزاده: توانمندی ساخت پهپاد غیر نظامب باید ارج نهاده شود زیرا ما می‌توانیم کلیه نیار بازار ایران و منطقه را از پهپادهای غیر نظامی با قیمت کمتر رفع کنیم، به طوری که پهباد «سنس فلای» هم اکنون در حدود ۲۰۰ میلیون تومان در کشور به فروش می‌رسد اما ما می‌توانیم با دو سوم زیر قیمت بازار آن را تولید کنیم و هم نیاز کشور را رفع کنیم و هم بازار منطقه را در دست بگیریم.
فارس: آیا برنامه‌های آموزشی هم دارید؟
رنجبرزاده: یکی از کارهایی که در موسسه فرهنگی، ورزشی و هوانوردی نوبند سبز خلیج فارس دنبال می‌کنیم آموزش بچه‌های ۷ تا ۱۵ سال است که با استفاده از فوم و چوب‌های بالسا که در لوازم التحریری‌ها یافت می‌شوند و استفاده از نرم افزار شبیه ساز پرواز کلیه مراحل طراحی تا تولید و پرواز پهپاد را آموزش می‌دهیم که هم اکنون ۱۵ نفر در حال آموزش هستند.
 ما این آمادگی را داریم که با آموزش و پرورش، فنی حرفه ای و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وارد همکاری شویم و طراحی، ساخت و پرواز پهپادهای غیر نظامی را به علاقه‌مندان در سطح گسترده‌تری آموزش دهیم.

در صورت حمایت از این صنعت ما می‌توانیم یک اشتغال خانگی در حوزه ساخت پهپادهای غیر نظامی ایجاد کنیم و هرکس در خانه‌اش بتواند پهپاد تولید کند.
فارس: جریان پیشنهاد مبارزه با ملخ‌ها با پهپاد چه بود و چه نتیجه ای داشت؟
رنجبرزاده: پهپادها کاربردهای بسیاری در بحث زیست محیطی، مخاطرات طبیعی و مبارزه با آفت‌ها دارند چنانچه در حمله ملخیِ اخیر ما پیشنهاد مبارزه با ملخ‌ها به وسیله پهپاد را به سازمان جهاد کشاورزی استان دادیم اما آن‌ها طرح ما را نپذیرفتند.
 اگر در سمپاسی و مبارزه با ملخ‌ها از پهپاد استفاده می‌کردند در نیرو، سم و زمان صرفه جویی می‌شد چنانچه ما آزمایشی را در سیریک انجام دادیم و در مدت زمان بسیار کمی توانستیم ۱۰۰ هکتار را سمپاشی کنیم از طرفی هم مشاهدات ما به این شکل بود که با ۱۰۰ لیتر سم در مدت زمان ۲ ساعت فقط یک هکتار در حالت عادی سمپاشی شد اما با ۱۰ لیتر سم مایع با پهپاد توانستیم ۱/۵ هکتار از اراضی را سمپاشی کنیم.
هرمزگان می‌تواند قطب ورزش‌های هوایی کشور شود/معرفی سواحل مکران به عنوان محل ورزش‌های هوایی
رنجبرزاده: من از سال ۸۹ تا ۹۳ مسؤول ورزش‌های هوایی استان بوده‌ام و از سال ۸۴ خلبانی با پاراگلایدر را آغاز کردم و سپس پروز با پاراموتور را هم فراگرفتم و می‌توانم بگویم جمعا تاکنون بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ پرواز با پاراگلایدر و پاراموتور داشته ام.
با توجه به ظرفیت‌هایی که در استان هرمزگان قرار دارد می‌توانیم هرمزگان را به قطب ورزش‌های هوایی و پهپادی تبدیل کنیم و با وجود سواحل می‌توانیم گردشگری هوایی را در استان راه‌اندازی کنیم چنانچه از سال ۹۰ جزایر ناز قشم به حوزه ورزش‌های هوایی معرفی شده است و فعالیت‌های هوایی در آن انجام می‌شود.
یکی از موفقیت‌های ما این بود که توانستیم در سواحل مکران، همایش بزرگ پروازی را به مناسبت روز خلیج فارس برگزار کنیم و این سواحل را برای مخاطبین ورزش‌های هوایی کشور معرفی کنیم که می‌تواند جایگزین خوبی برای سایت ورزش‌های پروازی ترکیه باشد و علاقه‌مندان بتوانند به راحتی در کشور ورزش دلخواه خود را انجام دهند.
سواحل بکر هرمزگان ظرفیت مناسبی برای انجام ورزش‌های هوایی است مثلا علاقه‌مندان برای انجام عملیات siv به کشور ترکیه سفر می‌کنند که در صورت حمایت می‌توان اشتغال خوبی برای مردم محلی از طریق توسعه بوم‌گردی ایجاد کرد.

همچنین  سایت پروازی گنو یکی از سایت‌های خوب است که اگر ساماندهی شود به یکی از بهترین سایت‌ها در کشور تبدیل می‌شود زیرا استان هرمزگان با شرایط آب و هوایی که دارد در ۸ ماه از سال امکان ورزش‌های هوایی وجود دارد.
فارس: خاطره ای دارید که برای مخاطبین جالب باشد؟
رنجبرزاده: یک بار قرار بود در مسیر راهپیمایی روز قدس پرواز کنم؛ که این کار را انجام دادم اما متاسفانه در یک منطقه مسکونی گیر افتادم و همانجا بود که گفتم اگر پایم به زمین برسد دیگر پرواز را کنار می‌گذارم؛ به هر صورت خود را به زمین رساندم و یک افسر راهنمایی و رانندگی مرا دید، از من پرسید مانور داشتید من هم گفتم بله و او بسیار هیجان داشت.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴