تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۵
کد مطلب : ۴۰۳۶۸۱
ایران به‌شکل هوشمندانه ترامپ را تحت فشار گذاشته است/ رایس: لحظه گسیختگی نظم نوین آمریکایی به‌سر می‌بریم/ این 200 روز امیدبخش رئیسی وعده نداد، عمل کرد/ پوست خربزه اصلاح‌طلبان برای آخرین سوءاستفاده از روحانی/...
۰
plusresetminus
تازه‌های 5 خبر ویژه امروز پنجشنبه 98/6/28
ایران به‌شکل هوشمندانه ترامپ را تحت فشار گذاشته است
مشاور رئیس‌جمهور پیشین آمریکا گفت: ایران با هوشمندی، دولت آمریکا را تحت فشار گذاشته است.

ولی رضا نصر رئیس مدرسه مطالعات بین‌المللی در دانشگاه هاپکینز به سی‌ان‌ان گفت: ایران بازی هوشمندانه‌ای را انجام می‌دهد و با این روش رئیس‌جمهوری آمریکا را برای برداشتن تحریم‌ها تحت فشار قرار داده است.

نصر در پاسخ به این پرسش که آیا ایران و یا گروه‌های نیابتی ایران در منطقه دست به حمله تأسیسات نفتی عربستان زده‌اند و اگر این‌گونه باشد ایران چه استراتژی را دنبال می‌کند، گفت: جدای از آنکه ایران در این ماجرا دست داشته یا خیر، باید به این موضوع توجه داشت که ایران تلاش دارد تا پیام خروج از تحریم‌های اقتصادی را ارسال کند. وی گفت: ایران بر این باور است که دست آخر دونالد ترامپ تهدیدهای ایران در منطقه خلیج‌فارس را جدی خواهد گرفت و تلاش می‌کند تا شرایطی به‌وجود آورد که آمریکا متوجه شود ایران آماده ایجاد اختلال است، نه تنها اختلال در (صادرات) نفت، بلکه اختلال در گردشگری، تجارت و ارعاب کشورهای منطقه؛ هدف ایران رساندن این پیام به آمریکا است که آماده نبرد و جنگ است و اگر شما خواهان گسترش تنش و وقوع جنگ نیستید، پس تحریم‌ها را بردارید. وی افزود: ایرانی‌ها خواستار برداشته‌شدن تحریم‌ها هستند، تحریم‌ها یا باید از طریق دیپلماسی برداشته شود که مسیری در این زمینه وجود ندارد، ترامپ می‌گوید حاضر نیست برای دیدار با روحانی، چیزی به طرف ایرانی بدهد.

نصر ادامه داد: بنابراین چنانچه دیپلماسی نتواند تحریم‌ها را بردارد، بنابراین تنها گزینه‌ای که باقی می‌ماند تشدید تنش‌ها است و فکر می‌کنم طریقی که آنها محاسبه می‌کنند، به‌طوری که ایران مورد حمله نظامی قرارگیرد آنگاه آنها نیز می‌توانند به همین طریق به آنها پاسخ دهند.

بنابراین ایرانی‌ها بازی هوشمندانه‌ای در اینجا انجام داده و رئیس‌جمهوری آمریکا را تحت فشار قرار می‌دهند که اساساً و ضرورتاً این موضوع را درنظر بگیرد که «بسیار خُب»، استراتژی کنونی جواب نداده و اگر بخواهیم که ایرانی‌ها دست به اختلال نزنند و نخواهیم با آنها وارد جنگ شویم، باید کاری کرد تا ایران از این اعمال دست بردارد.

نصر گفت: ترامپ خواهان گرفتن یک عکس در دیدار با مقامات ایران است و نه رسیدن به توافق، اما ایرانی‌ها ملاقات نمی‌خواهند، آنها خواهان برداشته‌شدن تحریم‌ها هستند. ایرانی‌ها اجازه نمی‌دهند تا تحریم‌ها همین‌گونه راه خود را به مانند هواپیمایی که تحت کنترل خلبان اتوماتیک است، پیش برود.

حمله به پالایشگاه‌های عربستان معادلات را به‌هم ریخت
مأمور سابق سازمان سیا گفت حمله به تأسیسات نفتی آرامکو، تمامی معادلات را برهم زد.

شبکه تلویزیونی سی‌ان ان از رابرت بائر تحلیلگر امنیتی و اطلاعاتی پرسید مقامات آمریکایی می‌گویند احتمالاً حمله 10 فروند پهپاد به 19 هدف واقع در تأسیسات نفتی عربستان از سمت ایران و یا عراق بوده، در حالی که حوثی‌ها خود مسئولیت این حمله را برعهده گرفتند، مقامات آمریکایی چگونه می‌توانند مشخص سازند که این حمله از کدام جانب بوده است؟

بائر در پاسخ گفت: این موضوع دشوار است، چنانچه ایران در پس این حمله قرار داشته باشد، باید از عوامل نیابتی استفاده کرده باشد یا از سمت عراق و یا از سمت یمن، که دشوار است قضاوت کرد و این موضوع را نمی‌توان از طریق تصاویر ماهواره‌ای مشخص کرد، دود اسلحه از سمت ایران بلند می‌شود، اما اینکه دولت آمریکا چگونه بخواهد این مسئله را روشن سازد حرف دیگری است.

این مأمور سابق سیا درباره این پرسش سی‌ان‌ان که عربستان چگونه می‌تواند به این حمله پاسخ دهد، گفت: عربستان در وخیم‌ترین موضع قرار دارد، چرا که جنگ بین آمریکا و ایران، تمامی تأسیسات نفتی را تعطیل خواهد کرد، ایران موشک‌هایی پنهان در دل کوه‌ها دارد که با سوخت جامد پرتاب می‌شود و در عرض چند دقیقه خود را به عربستان می‌رساند و شما قادر به محافظت از آسمان عربستان نخواهید بود، آنها می‌دانند که اساساً جنگ باعث سرنگونی پادشاهی عربستان خواهد شد، آنها از اینکه بعداً چه رخ می‌دهد وحشت دارند.

مأمور سابق سیا گفت: هرگز چنین حمله‌ای به این ابعاد را در منطقه شاهد نبودم حتی در زمان جنگ ایران و عراق که به‌عنوان مأمور سیا کار می‌کردم هرگز شاهد حمله‌ای به تأسیسات نفتی به این گستردگی نبودم حتی در جریان جنگ کویت که چاه‌های نفتی کویت در آتش سوخت، چنین تأثیری که در بقیق (آرامکو) رخ داد بر بازارهای جهانی نداشت، این حمله معادلات را برهم زد.

در همین حال روزنامه ایندیپندنت در تحلیلی نوشت: آمریکا می‌گوید هرگونه مذاکرات آتی با ایران باید تدابیری برای محدودسازی و تحت کنترل درآوردن گروه‌های شبه نظامی فعال در سوریه، یمن، لبنان و عراق را نیز در بر بگیرد. اما چنین امری به شدت دشوار خواهد بود چرا که هیچ یک از این گروه‌های شبه نظامی خود را وابسته به ایران نمی‌دانند و لزوماً گوش به فرمان تهران نیستند.

این حمله همچنین سؤالات جدیدی را درباره آسیب‌پذیری زیرساخت‌های غیرنظامی و نظامی عربستان در برابر حملات هواپیماهای بدون سرنشین ایجاد می‌کند. تاکنون ده‌ها حمله به فرودگاه‌های عربستان سعودی و زیرساخت‌های نفتی این کشور صورت گرفته است. موشک‌هایی که احتمالاً توسط حوثی‌ها شلیک شده‌اند، گاهی چندین مرتبه در هفته از مرز یمن به سمت اهدافی در عربستان شلیک می‌شوند.

حمله اخیر همچنین اختلافات در ائتلاف علیه حوثی‌‌ها به ویژه بین عربستان سعودی و امارات متحده عربی را بیش از پیش آشکار ساخت. امارات دو ماه پیش اعلام کرد در حال عقب‌نشینی از جنگ 4 ساله است. از آن زمان، یک جنبش جدایی‌طلب تحت حمایت امارات متحده عربی موسوم به شورای انتقالی جنوبی قدرت را در عدن به دست گرفته و عبدربه منصور هادی را که تحت حمایت سعودی‌هاست، از بازپس گرفتن کنترل در یمن دورتر کرده است. هفته‌های آتی مشخص خواهد شد که سعودی‌ها از ادامه جنگ در یمن دست خواهند کشید یا نه.

از سوی دیگر روزنامه الشرق‌الاوسط ضمن متهم کردن ایران مدعی شد این حمله، قوی‌ترین پیام ایران برای تهدید امنیت نفتی بود و می‌تواند فاجعه به بار آورد. با این وضعیت چه بسا قیمت نفت سه برابر شود.

رایس: لحظه گسیختگی نظم نوین آمریکایی به‌سر می‌بریم
وزیرخارجه اسبق آمریکا که مدعی خاورمیانه جدید بود، می‌گوید نظم جهانی آمریکایی در حال نابودشدن است.

کاندولیزا رایس در گفت‌وگو با فرید زکریا مجری شبکه جی‌پی‌اس اظهار داشت: فکر می‌کنم نظامی که ضرورتا پس از جنگ جهانی دوم ساخته شد، نظام تجارت آزاد و بازار آزاد و اقتصاد بین‌المللی که بازی حاصل جمع صفر نبود، ائتلاف ناتو، تمام موسسات بزرگ آن زمان که واقعاً در سال‌های ۱۹۸۹، ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ خود را اثبات کردند، وقتی توانستیم آلمان را متحد کنیم، اروپای شرقی را آزاد کنیم، فروپاشی مسالمت‌‌آمیز شوروی و در مورد هر آنچه که همگان آن را یک نظم نوین جهانی تصور می‌کردند چنانکه رئیس‌جمهور بوش آن را چنین نامید، اکنون تصور می‌کنم در همان لحظه گسیختگی قرار داریم. 

به گزارش دنیای اقتصاد، وی افزود: بسیاری از مردم می‌گویند این نظام مورد تهدید است زیرا خالق آن سیستم یا پشتیبان آن سیستم که ایالات‌متحده باشد، در دوران پرزیدنت ترامپ دیگری باوری به آن ندارد؛ خواه ناتو باشد، خواه مشارکت‌ترانس-  آتلانتیک باشد یا مسائل دیگر.

البته این مدت‌هاست که در ایالات‌متحده در شرف وقوع بود. من فکر می‌کنم که آنچه شاهدش هستیم واقعاً حتی به دوران پرزیدنت اوباما بازمی‌گردد. اگر شما مصاحبه اوباما با جفری گولدبرگ در آتلانتیک را بخوانید، می‌بینید که او در مورد این مسئله صحبت می‌کند که چگونه متحدانمان ما را به جنگ لیبی کشاندند، اینکه آنها تسلیحات کافی نداشتند. آنها مرا وارد این جنگ کردند. این مدت‌ها بود که جریان داشت. این نوعی گسست در نقش آمریکاست یا چنانکه برخی می‌گویند نوعی گسست در اپراتور سیستم بود.

رایس در ادامه درباره تشدید شکاف طبقاتی در آمریکا گفت: برخی مردم کنار گذاشته شده‌اند. نمی‌توانید به کارگران بیکار فولاد در پنسیلوانیا یا کارگران بیکار زغال سنگ در ویرجینیای غربی بگویید که با جهانی شدن زندگی‌تان بهتر شده است به‌ویژه اگر نخبگان بگویند فقط گوش دهید، این برای شما بهتر است. به تمام آن کالاهای ارزان که می‌توانید در والمارت بخرید نگاه کنید. گفت‌وگو اثربخش نیست. برخی احساس می‌کنند که به راستی کنار گذاشته شده‌اند. اما اتفاق دیگری هم با فرهنگ در جریان است. واقعیت این است که ما مفهوم روایت مشترک آمریکایی را از دست داده‌ایم. گروه‌هایی که محروم یا طرد شده‌اند، گروه‌هایی که به حاشیه رانده شده‌اند نیاز به داشتن صدا دارند. باید صدایشان شنیده شود اما باید مراقب باشیم که این به مجموعه‌ای از نارضایتی‌های دیگر یا روایتی که یک گروه قومی ‌علیه گروه قومی ‌دیگر به کار می‌برد تبدیل نشود.

این 200 روز امیدبخش رئیسی وعده نداد، عمل کرد
کارنامه قوه قضائیه در 200 روز گذشته در زمینه مبارزه همه‌جانبه با فساد و تلاش برای رونق کسب‌وکار امیدبخش است.

روزنامه فرهیختگان در گزارشی با عنوان عمل به وعده‌های 100 روزه نوشت: «باید در هر قوه فردی مانند آقای رئیسی حضور داشته باشد که با فساد برخورد کند.» این حرف اعضای جبهه پایداری یا اصولگرایان نیست، این را اکبر ‌ترکان، مشاور رئیس‌جمهور به روزنامه «ایران»، ارگان اطلاع‌رسانی دولت گفته است.‌

ترکان همچنین گفته است: «در چند وقت اخیر و با ورود آقای رئیسی به قوه قضائیه مقابله با فساد جان‌ گرفته است و نقطه امیدواری اینجاست مقاماتی که مرتکب فساد درون سیستم شده‌اند، در حال شناسایی هستند و من از این موضوع که آقای رئیسی در برخورد با فساد جدی است، بسیار خشنودم.»البته این را نگفتیم که از قوه قضائیه دفاع کرده باشیم، بلکه به این اظهارنظر‌ اشاره شد تا استدلال کنیم که ایده برخورد جناحی با مفاسد اقتصادی که این روزها از سوی شخص رئیس‌جمهور و برخی اعضای دولت گفته می‌شود اصالت ندارد و نه برخی دولتی‌ها که برخی از نزدیک‌ترین افراد به شخص حسن روحانی معترفند که اقدامات رئیسی صحیح است و حتی آرزو می‌کنند که ‌ای کاش در هر قوه‌ای یک «رئیسی» وجود داشت.

اقدامات رئیسی باعث تحول در قوه قضائیه و افزایش امیدواری در جامعه شده است و منتقدانی که تلاش می‌کنند این اقدامات را با برچسبی از سیاسی‌کاری و متهم به مبارزه جناحی با فساد کنند یا اطلاع ندارند که چه اتفاقی افتاده یا اینکه می‌دانند اما بنای ابراز آن را ندارند و البته گاهی هم بالعکس درباره آن نظر می‌دهند. دوران جدید قوه قضائیه با تحولات غیرقابل انکاری همراه شده که امیدها را هم احیا کرده است، چنانکه دقت در این مجموعه ‌اقدامات گویای این است که اولا ایرادات و اقداماتی که در گذشته کمتر با تدبیر و دور‌اندیشی همراه بود این روزها کمتر شده، ثانیا در عرصه مبارزه با مفاسد، اقدامات قابل‌توجهی به‌دور از سیاسی‌کاری انجام شده و ثالثا سلسله‌اقدامات ایجابی برای تسهیل زندگی و حیات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مردم در حال انجام است که به‌صورت واضحی مورد استقبال حقوقدان‌ها به‌ویژه منتقدان پیشین قوه قضائیه از جریان اصلاحات قرار گرفته است.

فرهیختگان در ادامه، «صدور بخشنامه نحوه احضار اشخاص حقوقی متهم، به نحوی که موجب توقف فعالیت کارخانه‌ها نشود»، دستورالعمل سازماندهی کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و بازکردن مسیر برای احیای کارخانه‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل را از جمله اصلاحات انجام گرفته در دوره جدید و ریاست قوه قضائيه عنوان کرد.

 این روزنامه افزود: از اقدامات جالب توجه و بسیار مثبت سیدابراهیم رئیسی در کنار حضور سرزده درمجتمع‌های قضایی و رسیدگی به مسائل و مشکلات مردم، سفرهای استانی‌اش است. میانه شهریورماه بود که او با جمعی از معاونان و همکارانش عازم زنجان شد تا به مسائل قضایی شهرهای این استان رسیدگی کند. در حاشیه این سفر، اتفاق مهمی افتاد. پرونده کارخانه «روغن‌نباتی جهان» که به‌دلیل مشکلات مالی تعطیل شده بود و چالش بزرگی هم میان مدیران این کارخانه و کارگران وجود داشت، با ورود رئیس قوه قضائیه شکل جدیدی به خود گرفت. با دستور سیدابراهیم رئیسی و همکاری ویژه مسئولان قضایی استان با مسئولان دولتی زمینه برای ادامه فعالیت کارخانه روغن‌نباتی جهان فراهم شد و به‌سرعت هم بخشی از حقوق معوق کارگران پرداخت شد و هم خط تولید این کارخانه دوباره شروع به‌کار کرد و قرار هم شده معوقات باقی‌مانده کارگران این کارخانه هم به‌تدریج به آنها پرداخت شود. در این بین حتی با تلاش‌های صورت‌گرفته، مشکل بیمه تأمین اجتماعی کارگران که برای مدت زمانی بیش از 30 ماه معوق و پرداخته نشده بود هم حل شد.
 
پوست خربزه اصلاح‌طلبان برای آخرین سوءاستفاده از روحانی
رئیس شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان در استان قزوین گفت: به‌جای روحانی بودم استعفا می‌دادم.

به گزارش جهان‌نیوز، حسین انصاری‌راد (رئیس کمیسیون حقوقی در مجلس ششم) گفته است: دولت حسن روحانی ضعف خود را نشان داده است و به قول‌ها و وعده‌هایی که به مردم داد عمل نکرد. اگر من به جای روحانی بودم و نمی‌توانستم به وعده‌های خود عمل کنم، استعفا می‌دادم. به مردم هم صریح و شفاف موانع را اعلام می‌کردم. اما متاسفانه آقایان این‌طور نیستند و محکم به کرسی قدرت چسبیده‌اند و در عین حال پاسخ درستی هم به مردم نمی‌دهند. نتیجه این رفتار هم این است که مردم از انتخابات ناامید می‌شوند. از ابتدای انقلاب تا به امروز ما چنین وضعیتی نداشتیم که مردم این مقدار از انتخابات ملول باشند.

وی افزود: من یک بار در مجلس ششم در مرحله‌ای که احساس کردم کاری از دستم برنمی‌آید استعفا دادم و دلیل آن را هم برای مردم بیان کردم. روحانی باید وعده‌هایی را که داد عمل می‌کرد، اما وقتی به هر دلیلی نتوانست به وعده‌های خود عمل کند باید به مردم می‌گفت می‌خواستم این مطالبه شما را محقق کنم اما به این دلایل نتوانستم. یک شخصیت مسئول و مسئولیت‌شناس این‌طور عمل می‌کند. عملکرد ایشان باعث شده است مردم به اصلاح‌طلبی که فردا در انتخابات کاندیدا شود و به آنان وعده دهد، اعتماد نداشته باشند.

سخنان این عضو فراکسیون افراطیون در مجلس ششم در حالی است که همان «مردم» مورد ادعای وی، برای استعفا و تحصن هم‌طیفانش در مجلس ششم هیچ اعتنایی نکردند چرا که افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی را مصداق بارز سیاسی‌کاری و بی‌اعتنایی به اولویت‌های زندگی خود می‌یافتند همین‌ها در مجلس، طرح مطالبات اقتصادی را همراهی با لشکر قابلمه به دست‌های جناح راست خوانده و حتی با رد مهار قیمت‌ها گفته بودند اگر مرگ موش را هم مجانی توزیع کنید، مردم برایش صف می‌کشند. از سوی دیگر باید گفت اصلاح‌طلبان بارها دولت روحانی را رحم اجاره‌ای خود توصیف کردند و تا توانستند هم از دولت، امتیازات اقتصادی و سیاسی و مدیریتی گرفتند و هم دولت را برای پیشبرد نقشه‌های رادیکال خود به انحراف کشاندند تا موجبات نارضایتی مردم از نظام را فراهم کنند. اما حالا که باید به مردم درباره سوءمدیریت و معطل کردن ظرفیت‌های بزرگ پاسخگو باشند، از روحانی می‌خواهند آخرین نقش را ایفا کند و در جذب آنها و در اقدامی انتحاری، استعفا بدهد یا با ادعای فقدان اختیار مظلوم‌نمایی کند تا آنها  بتوانند موج‌سواری کنند و از چنگ مطالبه افکار عمومی برای پاسخگویی بگریزند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما