تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰
کد مطلب : ۴۰۳۵۷۷
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت:‌ باید زوار را به گونه‌ای توجیه کنیم که مردم عراق را خادمین معصومین (ع) بدانند و با احترام با آنان برخورد کنند. زیرا هر چه این تکریم بیشتر شود، عشق به خدمتگزاری در میان آنان بالا می‌رود.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،جلسه کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد فرهنگی اربعین با حضور حجت الاسلام عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت عصر روز (سه‌شنبه ۲۶ شهریور ماه) در سالن اجتماعات بعثه رهبری برگزار شد.
*اعزام بیش از ۴ هزار مبلغ/ حداقل ۳ میلیون ایرانی زائر اربعین خواهند بود
در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام حمید احمدی دبیر کمیته فرهنگی اربعین حسینی با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌ها حداقل ۳ میلیون ایرانی در مراسم اربعین حسینی حضور خواهند داشت، ابراز داشت: امسال موکب‌ها علاوه بر ارائه خدمات، کار فرهنگی هم انجام خواهند داد. در این زمینه بیش از ۴ هزار مُبلغ به این مراسم اعزام خواهند شد.
وی با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی مراسم‌ها در موکب‌های ایرانی افزود: سخنرانان و مداحان نیز از ۱۰ صفر تا ۲۲ صفر فعالیت‌های فرهنگی خود را انجام خواهند داد. در بخش کودک نیز امسال برنامه‌های ویژ‌ه‌ای مخصوص این رده در سامرا، کاظمین و نجف انجام خواهد شد.
*لزوم توجه به حضور مبلغان در ایام اربعین
حجت الاسلام محمود ملک‌دار معاون امور طلاب مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه نیز با اشاره به تجربه فراخوان از طلاب و روحانیون در ایام مذهبی و ملی در ایام سال به ویژه راهیان نور، خواستار توجه بیش‌تر به امر تبلیغ در ایام اربعین به خصوص اعزام مبلغ شد و گفت:‌ برای اعزام مبلغ تا کنون حدود ۳۰۰ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که در همین زمینه آموزش‌های مرتبط شروع شده است.
*استقبال از زوار پاکستانی اربعین/ برنامه‌های ویژه در سامرا برای اولین بار
حجت الاسلام موسوی مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به راه‌اندازی موکب امام رضا (ع) در سیستان برای میزبانی از زوار پاکستانی بیان داشت: از آنجایی که امسال بحث فرهنگی را به اوقاف دادند، امسال برای اولین بار بنا داریم که سامرا رنگ و بوی دیگری داشته باشد و فقط  زیارت کوتاه‌مدت نباشد، بلکه سخنرانی و مداحی و.. داشته باشیم.
وی ادامه داد: در سامرا در نظر داریم از خانواده شهدای مدافع حرم و خانواده شهدای امنیت تجلیل کنیم. امسال نیز پنجمین سالی است که در کاظمین، سازمان اوقاف موکب برپا کرده است. در مسجد براثا نیز برنامه‌هایی اجرا خواهد شد که تا ۲ هزار نفر را می‌تواند اسکان دهد.
*اجرای بیش از ۵۰۰ محفل قرآنی در ایام اربعین در موکب‌ها
نماینده اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت نیز در این نشست از اعزام کاروان ۳۰ نفره از قاریان، مبتهلین خبر داد و گفت: امسال پیش‌بینی ۵۰۰ محفل را کرده‌ایم که در موکب‌های ایرانی و عراقی به اجرای برنامه خواهند پرداخت.
وی افزود: علاوه بر این هماهنگ‌ شده، تیم مستندساز همراه کاروان حضور داشته باشند که فردای اجرا در شبکه قرآن پخش شود. همچنین مراسم ویژه‌ای نیز در شام اربعین برگزار خواهد شد.
*احداث ۹ قرارگاه در مرز ایران و عراق/ تاکنون برای هزار و ۹۲۵ موکب پروانه صادر شده است
عبدالمجید بامری رئیس کمیته مشارکت مردمی پشتیبانی و اسکان و تغذیه ستاد بازسازی عتبات عالیات، نیز در ادامه با اشاره به زمان فعالیت موکب‌داران گفت: زمان فعالیت موکب‌داران از ۱۰ تا ۲۵ صفر در داخل عراق و از ۷ تا ۲۶ صفر در داخل ایران است. ۹ قرارگاه هم در مرز و عراق برای اسکان و تغذیه زائران تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه در سامانه ستاد بازسازی عتبات عالیات بیش از دو هزار موکب در سال گذشته ثبت نام کرده بودند، ادامه داد:‌ امسال بیش از ۳ هزار و ۸۵۴ موکب ثبت‌نام کرده‌اند که تا کنون برای هزار ۹۲۵ موکب پروانه صادر شده است.
*ثبت‌نام بیش از ۵۰۰ هزار نفر در سامانه سماح
در ادامه سیدمرتضی حسینی نماینده سازمان حج و زیارت در عتبات با بیان اینکه تاکنون در سامانه سماح ۵۸۴ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند، اظهار داشت: زائران حتماً در سامانه سماح ثبت‌نام کنند تا از خدمات بیمه استفاده کنند که کل هزینه پرداختی آن ۲۲ هزار تومان است.
*مکاتبه برای حضور ۴۰ مداح و سخنران در ایام اربعین/ حضور مبلغان خانم در برخی موکب‌ها
علی‌اکبر مداحی رئیس هیأت رزمندگان با اشاره به هماهنگی‌های انجام شده برای اربعین خاطرنشان کرد: امسال بنا داریم پیامکی به هیات رزمندگان بزنیم تا کسانی که مایل هستند از توانشان در اربعین استفاده شود، از آن‌ها استفاده کنیم تا الان با ۴۰ مداح و سخنران صحبت شده است که حداقل یک هفته در مراسم حضور داشته باشند.
وی افزود: امسال تجمعی در میدان امام حسین (ع) با عنوان عاشقان اربعین داریم که حجت‌الاسلام پناهیان سخنرانی می‌کند و ۴ مداح نظیر سعید حدادیان، پویان‌فر، پناهی و امیر عباسی به مرثیه‌سرایی خواهند پرداخت. همچنین امسال برای اولین بار حضور ثابت مبلغان خانم در برخی موکب‌ها را شاهد خواهیم بود.
*مردم عراق دلباخته ائمه هستند/ لزوم تکریم خادمان اربعین حسینی از سوی ایرانیان
در پایان نیز حجت‌الاسلام سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به نزدیکی فرهنگی ایران و عراق، با تأکید بر سفینةالنجاه امام حسین (ع) بیان داشت:‌ اقتضای سفینةالنجاه امام حسین (ع) این است که همه در این اجتماع گرد هم بیایند و یکدیگر را همراهی و یاری‌رسانی کنند.
وی با بیان اینکه از منظر رهبر انقلاب احترام و تکریم مردم عراق به عنوان خادمان امام حسین (ع) ضروری و لازم است، افزود:‌ مردم عراق در عین حال که دلباخته خدمت به زائر امام حسین (ع) هستند، بسیار حساس هستند و از آنجایی که ما دشمنانی داریم که همیشه می‌خواهند بین ایران و عراق مساله ایجاد شود. باید به جایگاه مردم عراق توجه کنیم.
حجت‌الاسلام نواب ابراز داشت: بنابراین باید زوار را به گونه‌ای توجیه کنیم که مردم عراق را خادمین معصومین (ع) بدانند و با احترام و تکریم با آنان برخورد کنند. زیرا هر چه این تکریم بیشتر شود، عشق به خدمتگزاری در میان آنان بالا می‌رود.
وی ادامه داد:‌ ۳ میلیون نفر امروز جمعیت کشورهای کوچک در خلیج فارس هستند، حال تصور کنید که این جمعیت که خود به اندازه جمعیت یک کشور است به صورت مهمان وارد کشوری دیگر شوند، این کار بزرگی است. 
*احترام به مرجعیت عراق در راستای برنامه‌های اربعین امری لازم است 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد:‌ همچنین در مورد مرجعیت عراق نیز این مسأله صدق می‌کند. چنانچه مقام معظم رهبری فرمودند: «مرجعیت عراق باید محفوظ بماند». احترام به مرجعیت عراق به ویژه آیت‌الله سیستانی و رعایت کردن منویات این مرجع تقلید، در راستای برنامه‌های اربعین امری لازم است.
وی با اشاره به اینکه نظر رهبری آن است که آنچه مد نظر آیت الله سیستانی است رعایت شود، افزود:‌ مسأله دیگر مقررات کشور عراق است. اگر ما مقررات هر کشوری که در آن حضور یافتیم را رعایت کنیم به خودمان احترام گذاشتیم. رعایت کردن مقررات ولو اشکالاتی داشته باشد از هرج و مرج بهتر است.
حجت‌الاسلام نواب با تأکید بر اینکه مردم عراق دلباخته ائمه هستند، ابراز داشت:‌ کار ستاد اربعین در طول سال باید با برنامه‌ریزی مضاعفی انجام شود. اکنون در این دنیای بزرگ برای کارهای بسیار کوچک‌تر هم برنامه‌ریزی می‌کنند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰