کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرعامل تعاونی‌های ماهیان سردآبی مطرح کرد

واردات بی‌رویه تخم ماهی در اوج خودکفایی داخلی

فارس , 25 شهريور 1398 ساعت 23:51

مدیرعامل تعاونی‌های ماهیان سردآبی از واردات بی‌رویه تخم ماهی چشم زده در اوج خودکفایی در سال‌های قبل انتقاد کرد.


 
آرش نبی‌زاده با بیان اینکه کشور در سال 80 در تولید تخم ماهی چشم زده کاملا خودکفا بود گفت: پس از آ‌ن تکثیرکنندگان کشور خودشان تبدیل به واردات‌چی شدند و به دنبال آن بیماری‌های زیادی وارد کشور شد و تولید را فلج کرد.

وی افزود: در سال‌های 80 ابتدا تکثیرکنندگان با هدف اینکه تخم ماهی چشم زده وارد کنند تا با تلاقی نسل داخلی نمونه‌های کیفی و بهتری ایجاد کنند و بتوانند اصلاح در داخل انجام دهند از سازمان شیلات درخواست واردات کردند و آنها هم مجوز دادند و واردات انجام شد.

مدیرعامل تعاونی‌های ماهیان سردآبی ادامه داد: تخم ماهی چشم زده با ارز دولتی وارد کشور می‌شد و  پول خوبی هم نصیب واردکنندگانی می‌شد که تا دیروز تکثیرکننده بودند، بنابراین آنها دیگر دل به کار تکثیر و تولید داخل نمی‌دادند و کار تولید تخم ماهی چشم زده تقریبا تعطیل شد.

نبی‌زاده با بیان اینکه امسال با وجود نیاز بیش از 500 میلیون قطعه تنها 50 میلیون قطعه در داخل تولید می‌شود اضافه کرد: در کشور 140 مرکز تکثیر تخم ماهی چشم زده ثبت شده است که به جرات می‌توان گفت 130 واحد آنها کار واردات انجام داده‌اند و پول‌های واردات آنها را از مسیر تولید دور کرد.

وی به کوتاهی برخی مسئولان هم در کار اصلاح نژاد تخم ماهی چشم زده‌اشاره کرد و گفت: برخی فعالان بخش خصوصی تمایل داشتند تا کار اصلاح نژاد را در داخل به هر نحوی پیش ببرند آنها طرحی را در سال 82-81 به سازمان شیلات دادند که با 200 هزار دلار کار اصلاح نژاد در داخل انجام شود اما آنها موافقت نکردند.

به گفته این مقام مسئول، مشکلاتی که اکنون بر سر تولیدکنندگان تخم ماهی چشم زده آمده نتیجه کار خود آنها است، آنها در اوج خودکفایی کشور مسیر واردات را به غلط انتخاب و اجرا کردند. قرار بود اگر وارداتی هم انجام شود در کنار آن اصلاح نژاد صورت گیرد. یعنی با سرمایه شرکت واردکننده و با همکاری واردکنندگان در داخل کشور کار اصلاح تخم ماهی چشم زده انجام شود که هیچکدام از اینها انجام نشد.

وی با بیان اینکه واردات هیچ دردی از ما را دوا نمی‌کند گفت: برخی فکر می‌کردند که با واردات از کشورهای دیگر می‌توانیم آنها را به سرمایه‌گذاری در داخل وادار کنیم اما مگر خارجی‌ها دیوانه هستند که بذر اولیه را در اختیار ما بگذارند تا ما بتوانیم اصلاحات انجام دهیم. معلوم است که آنها چنین کاری نمی‌کنند تا ما همواره به آنها وابسته باشیم.


کد مطلب: 403516

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/403516/واردات-بی-رویه-تخم-ماهی-اوج-خودکفایی-داخلی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com