تاریخ انتشاردوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
کد مطلب : ۴۰۳۴۸۲
دبیر انجمن برنج کشور گفت: امسال تولید برنج نسبت به سال‌های قبل با افزایش ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تنی از مرز ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کمتر نخواهد بود.
۰
plusresetminus
تولید برنج به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن می‌رسد/حداکثر قیمت برنج با کیفیت در استان‌های شمالی ۲۰ هزار تومان
به گزارش بلاغ، جمیل علیزاده شایق در گفت و گو با خبرنگار ما، با اشاره به اینکه ایام محرم تاثیری بر بازار برنج ایرانی ندارد، اظهار کرد: با توجه به آنکه برنج مورد نیاز ایام محرم از قبل خریداری شده است، از این رو ماه رمضان، ایام محرم و عید تاثیری بر نوسان قیمت برنج ندارد و تنها برخی مغازه داران ازدیاد تقاضا در این ایام را بهانه‌ای برای افزایش قیمت برنج در بازار قرار دادند.

وی افزود: با توجه به شرایط مساعد بارندگی، ذخیره سازی مناسب آب در استان‌های گیلان، مازندران و غرب گلستان و آفتاب بسیار مناسب در فصل تابستان، تولید برنج از نظر کمی و کیفی در ۱۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

علیزاده شایق با اشاره به اینکه تولید برنج نسبت به سال‌های قبل حداقل ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن افزایش داشته است، بیان کرد: برآورد‌های اولیه حاکی از آن است که تولید برنج از مرز ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کمتر نخواهد بود چرا که اراضی شالیزاری که در سال‌های ۹۵ تا ۹۷ به سبب خشکسالی و کم آبی برنج کاشت نشده بود، امسال به زیر کشت رفت.

دبیر انجمن برنج کشور با بیان اینکه امسال سطح زیر کشت برنج به سبب شرایط مساعد آبی از ۶۰۰ هزار هکتار فراتر رفت، گفت: ذخیره سازی مناسب آب پشت سد‌ها بیش از سال‌های گذشته بدان معناست که تولید از شرایط مساعدی برخوردار است.

وی درباره اینکه قیمت فعلی عرضه هیچ ارتباطی به نرخ تمام شده برنج ندارد، افزود: کشاورز برنج کار قیمت محصول خود را با دیگر کالا‌ها همچون گوشت، تخم مرغ، مرغ و ... مقایسه می‌کند و می‌گوید به چه علت محصول آن‌ها نباید گران شود، در حالیکه امسال قیمت جهانی برنج صادراتی به ویژه هندی همانند ۱۰ سال گذشته کاهش یافته است.

علی زاده شایق در پایان با انتقاد از نوسان چشمگیر قیمت برنج در استان‌های غیر شمالی تصریح کرد: هم اکنون با کیفیت‌ترین برنج با یک الی ۲ درصد خرده و بدون ناخالصی در استان‌های شمالی از سقف ۲۰ هزار تومان بیشتر نیست در حالی که در سایر استان‌ها علی رغم افزایش درصد خرده برنج به ۷ تا ۸ درصد و اختلاط بخشی از برنج‌های خارجی، قیمت به شدت بالاست به طوری که در مراکز فروش تهران قیمت در مناطق مختلف شمال، جنوب، مرکز و ... با یکدیگر متفاوت است، در حالی که از رشت تا گرگان قیمت‌ها با یکدیگر تفاوتی ندارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما