تاریخ انتشاردوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۴۰۳۴۵۶
از سیل خبرساز چه خبر؟! از سیلی که آمد و 35 هزار میلیارد تومان خسارت زد و 171 هزار خانه را تخریب کرد در 20 استان کشور. خیلی وقت پیش‌ها، همان موقع که سیل فروکش کرد تب خبرهای داغش هم خوابید؛ کار بازسازی خانه‌ها اما نخوابیده.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،برای بازسازی و تعمیرات واحدهای مسکونی آسیب‌دیده و همچنین جبران خسارات ناشی از سیل، نهادهای مختلفی پای‌کار آمده‌اند. روندی آغاز شده تا زندگی تک‌تک ساکنان مناطق سیل‌زده به روال عادی بازگردد. کمک‌های کلان به مناطق سیل‌زده رسیده تا خسارات جبران شود؛ ازجمله اینکه بخش عمده راه‌ها و پل‌ها و تأسیسات و زیرساخت‌های خدماتی بازسازی شده‌اند، از طریق سیستم بانکی کشور کمک‌های بلاعوض در بخش‌های اجاره و مسکن و کشاورزی به خسارت دیدگان پرداخت شده، 8 هزار رأس گوسفند توسط ستاد اجرایی فرمان امام در اختیار افراد آسیب‌دیده دام قرارگرفته و 70 هزار بسته لوازم‌خانگی توسط ستاد اجرایی فرمان و 40 هزار بسته دیگر توسط هلال‌احمر از طریق کمک‌های مردمی تهیه و در اختیار آسیب دیدگان سیل قرارگرفته است. برای بازگشت به زندگی عادی بخش عمده کارها انجام شده ولی هنوز یک کار مهم مانده؛ خانه‌هایی که باید ساخته شوند. 100 هزار خانه به تعمیرات نیاز دارند و 70 هزار خانه به نوسازی؛ یعنی باید کامل از نو ساخته شوند. کاری سنگین با هزینه‌های بسیار سنگین‌تر. تابه‌حال چند خانه تعمیر شده باشد خوب است؟ حدود 54 هزار خانه.

به این عددها نگاه نکنید!
وضعیت نوسازی خانه‌های سیل‌زده چگونه است؟ 21 هزار خانه آواربرداری شده، 26 هزار خانه پی‌کنی شده، 20 هزار خانه آرماتوربندی شده، 18 هزار خانه پی‌ریزی شده، سازه اصلی 12 هزار خانه ساخته‌شده، 7 هزار خانه دیوارچینی شده و ساخت سقف 5 هزار خانه تکمیل‌شده است. 118 هزار خانه نیز به بانک‌ها معرفی‌شده‌اند و صاحبان بیش از 91 هزار واحد مسکونی قرارداد بسته‌اند برای دریافت تسهیلات تعمیرات و نوسازی. به بزرگی این عددها نگاه نکنید؛ حجم کار بالاست، دشواری‌های فنی وجود دارد به دلیل ضعف دسترسی به مناطق دورافتاده روستایی و از همه مهم‌تر اینکه هزینه‌ها سر به فلک می‌کشد. تا حالا بیش از 108 هزار تن سیمان ارسال‌شده برای بازسازی خانه‌ها و بیش از 2500 تن انواع سازه فلزی.

 
برای بازسازی منازل سیل‌زده، امکانات و بودجه‌های سازمان‌های دولتی و نهادهای حمایتی کشور هست اما محدود است. کمک‌های مردمی هم هست که می‌تواند محدود نباشد. توان و همت بسیجیان هم هست و البته گروه‌های جهادی. بیش از 5 هزار گروه جهادی فروردین و اردیبهشت امسال برای کمک به سیل‌زدگان شتافتند و هنوز هم گروه‌های کوچک و بزرگی هستند که مشغول خانه‌سازی و رفع محرومیت‌ها در مناطق سیل‌زده هستند.
سامانه‌ای یکپارچه برای کمک‌رسانی
کار زیاد است و هماهنگی اقدامات برای پیشبرد بهینه فعالیت‌ها، دشوار. در این میان یک فکر بکر از راه رسید؛ روشی برای هماهنگی دقیق عملیات بازسازی منازل و روند کمک‌رسانی به آسیب دیدگان سیل و فرصتی برای مشارکت ایرانی‌ها در آبادانی ایران. «سامانه عمران اجتماعی» با نشانی اینترنتی www.omranejtemaei.ir در اختیار همگان قرار دارد و درواقع سامانه‌ای یکپارچه برای دسته‌بندی و معرفی نیازهای سیل‌زدگان، اهدا کمک‌های نقدی و غیر نقدی، مشارکت افراد در کمک‌رسانی به خانه‌سازی و تأمین نیازهای آسیب دیدگان با محوریت مساجد، ارائه گزارش‌های شفاف از روند هزینه‌ کمک‌های نقدی و البته همکاری عمومی برای آبادانی مناطق محروم است. در بخش کمک به سیل‌زدگان شعار این سامانه چنین است: «هر مسجد یک خانه، هر کسبه یک کالای اساسی». با این سامانه جدید همه می‌توانند کمک کنند به زندگی سیل‌زدگان؛ با پول‌های کم هم می‌توان خانه ساخت.

 
چگونه از طریق سامانه، کمک کنیم؟
برای کمک به سیل‌زدگان در صفحه نخست سامانه عمران اجتماعی باید در بخش طرح‌ها، گزینه «طرح کمک به بازسازی مناطق آسیب‌دیده از سیل» را انتخاب کرد. صفحه جدیدی باز می‌شود که شامل 2 بخش است؛ کمک به ساخت مسکن و کمک به تهیه کالای اساسی ضروری.

 
در بخش کالای اساسی ضروری حدود 10 کالا فهرست شده‌اند که می‌توان هر یک یا تعدادی از آن‌ها یا معادل ریالی برای تأمین آن‌ها را انتخاب کرد. از هر کالا 10 هزار عدد نیاز است. در این بخش می‌توانید ببینید که از هر کالا تابه‌حال چه تعدادی توسط کمک‌های مردمی از طریق سامانه تأمین‌شده است. نحوه مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی نیز در این سایت متفاوت بوده و در بخش‌های جداگانه تنظیم‌شده است.

 
در بخش کمک به ساخت مسکن 3 گزینه وجود دارد که از همه جالب‌تر گزینه مشاهده منازل در حال بازسازی است. در این بخش می‌توانید خانه‌ای را ببینید و انتخاب کنید تا کمک شما به همان خانه اختصاص یابد. در این بخش نیز میزان کمک‌های جمع شده برای هر خانه قابل‌مشاهده است.

 
گزینه دیگر جستجوی منزل موردحمایت مسجد است که در این بخش افراد می‌توانند به پیشبرد فعالیت عمرانی در منزلی کمک کنند که مسجد محله‌شان در حال بازسازی آن است. گزینه دیگر حمایت مستقیم است؛ روشی برای کمک به بازسازی عمومی منازل و نه یک منزل خاص. شیوه دیگر برای این نوع کمک شماره‌گیری کد دستوری #11*880* است.

 
کار بازسازی منازل سیل‌زده تابه‌حال پیش رفته است و با فعالیت این سامانه و جمع‌آوری کمک‌های عمومی برای بازسازی خانه‌ها می‌توان امیدوار بود همه سیل‌زدگان تا پایان امسال خانه‌ای مناسب برای زندگی یا خانه‌ای در حال ساخت داشته باشند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲