تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
کد مطلب : ۴۰۳۳۹۵
نایب رئیس انجمن ماهی‌شناسان ایران با اشاره به کشف بزرگترین زیستگاه زیرزمینی ماهیان کور جهان در ایران از لزوم تدوین برنامه حفاظتی برای این گونه ارزشمند و بومی سخن گفت.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،صابر وطن‌دوست ماهی شناس و نایب رئیس انجمن ماهی شناسان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار  از کشف بزرگترین زیستگاه زیرزمینی ماهیان کور جهان در ایران خبر داد.
وی به توضیح روند تاریخی کشف گونه‌های بومی ماهیان کور در ایران پرداخت و گفت: در سال ۱۳۰۸ زیستگاهی از ماهیان کور در استان لرستان به نام لون از سوی دانمارکی‌ها زمانی  که ایران  در حال کشیدن خطوط راه‌آهن جنوب بود، کشف شد.
وی ادامه داد:  این غار در واقع یک چشمه بزرگ  قابل عبور به وسیله غواصی بود و برای نخستین بار ماهی کور در این غار کشف شد و چون اولین زیستگاه ماهی کور آسیایی بود بسیار سر و صدا کرد.
این ماهی شناس با بیان اینکه در سال 1356 یک جانورشناس انگلیسی به نام جان اسمیت، به ایران سفر کرد تا زیست‌گاه ماهیان کور را ببینند، اظهار داشت: این ماهی‌شناس  با نمونه برداری از ماهی‌های کور این غار متوجه شد، یک نمونه دیگر از ماهی کور  در این زیستگاه زندگی می‌کند و با توصیف این گونه جدید اسم آن را ماهی کور را اسمیتی گذاشت.
وطن‌دوست ادامه داد: تا سال ۱۳۹۳ با کمک محققان ایرانی نمونه برداری‌های در این زمینه انجام شد و گونه‌ سومی از ماهی کور را در این منطقه پیدا کردیم که یک کپور ماهی کور بود که به اسم (Gerra lorestanesis)نامگذاری شد.
این ماهی‌شناس خاطر نشان کرد: تا سال ۱۳۹۶ گونه دیگری از این ماهی در حوالی منطقه زاگرس از سوی  علی پارسا و مجید رسولی فعال محیط زیست بومی این منطقه شناسایی شد و آنها با ارسال تصاویر این ماهی ماهی‌شناسان را قانع کردند که برای نمونه برداری و توصیف این گونه ها به این منطقه سفر کنند.
وی با اشاره به اینکه انجام نمونه‌برداری و  آزمایش‌های ژنتیکی متوجه شد‌ه‌اند، این ماهی همانند ماهی‌ کشف شده در غار لرستان و از یک گونه است گفت:  این دستاورد به ما ثابت کرد یک زیستگاه زیرزمینی مرتبط ۱۶۳ کیلومتر در زیر زمین که محل زیست این گونه است، وجود دارد.
این ماهی‌شناس با اشاره به اینکه گونه‌های اندمیک کورماهی‌ها ارزش حفاظتی کمتر از یوزپلنگ آسیایی ندارند، گفت: در هیچ کجای جهان سه گونه ماهی کور شناسایی شده در ایران وجود ندارد و باید یک برنامه حفاظتی برای نگهداری و حفظ این گونه ارزشمند تعریف شود.
وطن دوست خطاب به مسئولان سازمان محیط زیست گفت: این سازمان باید برای تدوین یک برنامه حفاظتی و حفظ این گونه‌ ارزشمند اقدام کند.
وی افزود: ما می‌توانیم با یک پنجم هزینه حفاظتی که برای یوزپلنگ در نظر گرفته شده است از زیستگاه گونه ماهی کور محافظت کنیم.
این ماهی‌شناس همچنین از کشف یک کور ماهی منحصر به فرد در منطقه تشان بهبهان خوزستان خبر داد و گفت این گونه (Gerra tashanesis) تنها گونه کور ماهی در حوزه دجله (ایران عراق ترکیه و سوریه) است.
وی افزود: سال ۹۵ محلی‌ها این گونه را شناسایی کرده و با گزارش این کشف متوجه شدیم که این گونه‌ای جدید است و  زیستگاهش تنها محدود به یک غار در منطقه تشان بهبهان است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲