تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
کد مطلب : ۴۰۳۳۷۰
دانشجوی دکترای علوم ارتباطات گفت: تولید اخبار خوب ارزش‌های انسانی و اسلامی را در جامعه عمق می‌بخشد و نسبت به آگاه‌سازی و دست گذاشتن بر روی گرایش‌های فطری و ادراک زیباشناختی تأثیرگذار است.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،ابراهیم رضایی دانشجوی دکترای علوم ارتباطات در  جلسه دفاع رساله دکترای تخصصی با موضوع طراحی مدل خبر خوب بر اساس منافع و ارزش‌های ملی و اسلامی در رسانه‌ها که بعدازظهر امروز در دانشگاه آزاد واحد تهران شمال برگزار شد، گفت: اخبار منفی که در رسانه‌ها تهیه و تولید می‌شود باعث افسردگی می‌شود که کشور ما از تولید اینگونه اخبار دچار مشکلات مختلف اجتماعی و فرهنگی شده است به طوری اخبار منفی در کشور ایران نسبت به کشورهای انگلیس و استرالیا رشد زیادی داشته است.
* رسانه باید نقاط منفی را در قالب خبر خوب منعکس کند
وی افزود: رسانه یک آئینه است که فقط رخدادها را پوشش می‌دهد اما باید طوری مدیریت شود که نقاط منفی مسئله‌دار را با طراحی جدید و در قالب یک خبر خوب منعکس کند. این در حالی است که در موضوع تهیه و تولید خبرهای خوب پژوهش‌های خاص و مشخصی تا کنون انجام نشده است. در واقع می‌توان گفت که هیچ چارچوب نظری و مفهومی در تولید خبر خوب وجود ندارد. این در حالی است که باید به مقوله بنیان‌های نظری مانند ادبیات و مراحل تولید خبر و مدل جریان خبر توجه ویژه‌ای شود.

* تحقیق خبر خوب در نظرسنجی ۲۳ نفر از خبرگان علوم دینی انجام شده است
رضایی با بیان اینکه تحقیق ارائه شده در تهیه و توزیع خبر خوب با نظرسنجی از ۲۳ نفر از خبرگان علوم دینی انجام شده است که در قالب کدگذاری باز، کدگذاری ثانویه و نتیجه‌گیری جمع‌آوری شده است، ادامه داد: به طوریکه در کدگذاری باز از یک هزار و ۱۲۷ نفر نظرسنجی شده که در مرحله بعد در کدگذاری ثانویه ۴۱۲ نفر از نظرسنجی در راستای تهیه و تولید اخبار خوب تأیید شدند و در نهایت با ۲۰۷  نفر از افراد در قالب ۳۱ مقوله و ۹ بعد مختلف درباره تهیه و تولید خبر خوب نتیجه‌گیری انجام شده است.
*در تهیه خبر خوب مقوله یکپارچه‌سازی اهمیت دارد
رضایی تصریح کرد: در تهیه خبر خوب مقوله یکپارچه‌سازی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است به طوریکه خبر خوب باید دارای سازه و عناصر مختلفی باشد. در واقع عناصر شش‌گانه و سبک‌های تنظیم خبر که همراه با ارزش‌های خبری همراه است باید بر اساس ملاک‌هایی مانند صداقت، درستی، واقعی، صریح، دقیق و کامل باشد. از طرفی بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است سازه خبر خوب باید دارای ساخت مفهومی، شکلی، محتوایی و معنایی خوب و حرفه‌ای بوده که بتوان در چارچوب منافع و مصالح عمومی همراه با عینی‌گرایی و توازن در خبرها استفاده شود.

* خبر خوب دارای ارزش های انسانی و اسلامی است
وی با اشاره به هنجارهای مختلف حاکم بر خبر خوب، افزود: خبر خوب دارای هنجارهای مختلفی است که می‌توان به اخلاقیات و ارزش‌های انسانی و اسلامی و همچنین باورهای جامعه اشاره کرد که این موارد می‌تواند در راستای آگاه‌‌سازی مردم در عمق جامعه وارد شود و تأثیرات مطلوبی بگذارد.
رضایی ادامه داد: از دیدگاه دین به خبر خوب  سفارشات زیادی شده است به طوریکه قرآن بر نفی عیب‌جویی، دروغ، شایعه، بهتان و پنهان‌کاری تأکید کرده است و توصیه می‌کند خبر خوب باید بر اساس واقع‌گرایی تهیه شود. این در حالی است که عناصر خبر خوب همان عناصر کلاسیک هستند و محتوای خبر بر اساس چرایی و چگونگی تنظیم می‌شود. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که در خبر خوب ارزش زیبایی، امید و امیدواری در قالب عناصر هفت‌گانه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده است و بر اساس تحقیق و بررسی وقایع و رویدادها بدنه اصلی خبر تهیه می‌شود.

* نگاه مثبت اندیشی در خبر خوب وجود دارد
وی ادامه داد: خبر خوب به معنای واقعی بر اساس منافع ارزش‌های ملی و اسلامی با رعایت منطق تولید شده و در آن فکر و نگاه مثبت‌اندیشی مؤمنانه و دلسوزانه وجود دارد.
* فرهنگ سازی باید حول محور خبر خوب انجام شود
رضایی با اشاره به فرهنگ‌سازی با محوریت خبر خوب گفت: بر اساس مطالعات و تحقیقاتی که انجام شده است باید فرهنگ‌سازی حول محور خبر خوب انجام شده و سپس خبر خوب به گفتمان مسلط جامعه تبدیل شود که با این اتفاق می‌توان با تولید یک خبر خوب با جبهه عظیم فرهنگی دشمان مقابله کرد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲