رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه با اشاره به حبس شدن برخی رسانه‌ها و روزنامه نگاران در طبقه بندی ها و کلیشه سازی‌های غربی و بی توجهی یا کم توجهی در تولید ادبیات بومی مرتبط با روزنامه نگاری، گفت: رسانه‌های مسئول و متعهد برای تولید و انتشار اخبار خوب باید راهبرد واقع نمایی را اتخاذ کنند.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،رساله دکتری تخصصی ابراهیم رضایی دانشجوی رشته  علوم ارتباطات اجتماعی با موضوع « طراحی مدل خبر خوب بر اساس منافع و ارزش‌های ملی و اسلامی » در دانشگاه آزاد واحد تهران شمال دفاع شد.
 اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه و  راهنمای این رساله در این جلسه با اشاره به ضرورت توجه رسانه ها به اخبار خوب آن را از حقوق مردم دانست و گفت: مردم حق دارند هم از وقایع مثبت و منفی اطراف خود مطلع شوند و هم اینکه  امنیت روحی و روانی شان با پرداخت یک طرفه، جناحی و غیرمسئولانه و نادرست رسانه ها  مختل نشود.
نصراللهی  گفت: در رویکرد اخبار خوب با رعایت توازن، تعادل و امنیت روحی و روانی مردم تامین و اعتماد و آگاهی مردم افزایش و امید در آنها ارتقا می یابد. 
* رسانه های مسئول و متعهد برای تولید و انتشار اخبار خوب باید راهبرد واقع نمایی را اتخاذ کنند
وی گفت: رسانه های غربی با برجسته و جریان سازی اخبار منفی ایران نگاه یک طرفه و مغرضانه با رویدادها دارند اما رسانه های مسئول و متعهد برای تولید و انتشار اخبار خوب باید  از میان  راهبرد های مختلف انکار، سکوت، کوچک‌ نمایی، واقع نمایی و بزرگنمایی در تولید و انتشار اخبار، راهبرد واقع نمایی را اتخاذ کنند.
نصراللهی همچنین  خاطرنشان کرد: خبر خوب، عینی، واقع گرا، مسئولانه، فرایندی، مردم محور، بصیرت افزا ، دوطرفه، منصفانه، تحقیقی، متوازن، انتقادی، امید زا، جامع و راه حل محور است.

 
 رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه آزاد تصریح کرد: خبر خوب توجیه گر اقدامات غلط مسئولان و گروه های سیاسی نیست بلکه هم خدمات و اقدامات مثبت مسئولان را منعکس می‌کند و هم اینکه با تاباندن  نورافکن بر اشکالات، مخاطرات و بحران ها، مردم و مسئولان را از آن ها آگاه و برای حل آن از زبان کارشناسان راهکار ارائه می‌دهد.  
وی با اشاره به تحریم های ظالمانه آمریکا علیه مردم ایران گفت: با رویکرد خبر خوب، رسانه‌ها باید با نگاه فرایندی هم‌ سابقه تحریم ها و موفقیت مردم ایران در مقابله با آن را یاد اوری و هم مردم را از وضعیت فعلی آگاه کنند، ضمن اینکه با دادن تریبون به کارشناسان و انتشار راهکارهای خروج از این شرایط ، امید واقعی را در مردم‌ زنده کنند.
* حبس شدن برخی رسانه‌ها در کلیشه سازی‌های غربی و بی توجهی به تولید ادبیات بومی مرتبط با روزنامه نگاری
نصراللهی  با اشاره به حبس شدن برخی رسانه ها و روزنامه نگاران در طبقه بندی ها و  کلیشه سازی های غربی ها و بی توجهی یا کم توجهی در تولید ادبیات بومی مرتبط با روزنامه نگاری، گفت: رویکرد، راهبرد و نوع نگاه روزنامه نگاران مسلمان و مستقل به اخبار تحت تاثیر آموزه‌های انسانی و  دینی،  مردمی و اخلاقی است به همین دلیل است  که اخبار خوب در گفتمان اسلامی مثل ادبیات معمول روزنامه نگاری غربی، خبرهای بد و ارزش خبری برخورد نیست.
وی افزود: اگر چه خوب و بد بودن اخبار تا حدودی از ذات رویدادها اثر می پذیرد اما با نگاه انسانی و مردم محور و تغییر در نوع رویکرد، می توان حتی خبرهای منفی را با نوع پرداخت  به خبر محرک و امید زا  و آگاهی بخش تولید و منتشر کرد. 
نصرالهی با اشاره به تقسیم بندی‌های رایج انواع خبرها گفت: همانگونه که خبرها را می توان از منظرهای مختلف مثل موضوع به سیاسی، اقتصادی، علمی، اجتماعی و ورزشی و به لحاظ منطقه وقوع و انتشار به محلی، ملی و بین‌المللی تقسیم‌کرد، می توان اخبار را به لحاظ منافع و نتایجی که عاید مخاطبان می‌کند به خوب و بد طبقه بندی و بررسی کرد.
وی با اشاره به نسبی بودن خبر خوب گفت: تعریف خبر خوب و بد، از تجربیات، تحصیلات، دین، گرایش سیاسی و متغیرهای مختلف اثر می پذیرد؛ ممکن است خبری برای جناح، مخاطب، کشور و سازمان و نهادی خوب باشد اما همان خبر و رویداد برای جناح، سازمان و کشور دیگر خوب نباشد؛ بنابراین از منظرهای مختلف و بستگی به موضع، منظر و ذی نفعان خبر، تعاریف و مصادیق خبرخوب متفاوت است.  
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد با بیان اینکه  با تغییر جایگاه، موضع و نوع مخاطب خبرها هم می‌تواند از خوب به بد و از بد به خوب تغییر کند، افزود: خبرخوب از منظر مخاطبان عام در هر کشوری، اخبار موفقیت ها، پیشرفت ها، پیروزی ها، کامیابی های مردم و نظام همان کشور در زمینه های مختلف و همچنین در مقابل خبرهای ناکامی های دشمنان و مخالفان و گروه‌ها و سازمان ها و کشورهای رقیب است.
* مشکل  رسانه‌های کشور اتکاء بیش از حد و غیر منطقی به آموزه‌ها و شاخص‌های غربی در روزنامه نگاری است
وی مشکل  رسانه‌های کشور را اتکاء بیش از حد و غیر منطقی به آموزه‌ها و شاخص‌های غربی در روزنامه نگاری عنوان کرد و افزود: رسانه‌های ایرانی بی نیاز از تجربیات همکاران خود در کشورهای دیگر نیستند اما باید به شاخص‌های بومی در مدیریت اخبار توجه کنند.
نصرالهی گفت: متاسفانه  رسانه‌های داخلی اغلب در سوژه یابی و روایت منفی باتجربه و استاد هستند اما در شکار، شناسایی و روایت سوژه های مثبت و امید زا  مشکل دارند. 
وی ابراز امیدواری کرد  رسانه ها با استفاده از  نتایج رساله دکتری « طراحی مدل خبر خوب بر اساس منافع و ارزش‌های ملی و اسلامی در رسانه‌ها » و تولید و پرداخت جامع، دوطرفه و عینی و راه حل محور، امید و اعتماد  را در مردم افزایش دهند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴