تاریخ انتشارشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۴۰۳۲۵۷
تعدادی از جوانان کردستانی موفق به ساخت جامع‌ترین نرم‌افزار مدیریت هوشمند مدارس با عنوان «ساراتی» شدند که در حال حاضر بیش از 12 هزار مدرسه در کشور از آن استفاده می‌کنند.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،در هر لحظه از زمان، دنیا هوشمندتر از قبل می شود، روزی نیست که خبرهای جدید از فناوری‌ها و نرم‌افزارهای نوین در دنیا مخابره نشود و در این بین آموزش نیز دیگر مسیر سنتی خود را طی نمی‌کند بلکه روش‌های نرم‌افزاری جدید کیفیت آموزش را صد چندان کرده و جایگزین روش‌های سنتی و ملال‌آور شده است.
شرکت مهندسی نرم‌افزاری ساراتی، با تجربه‌ای موفق در حوزه نرم‌افزاری و پس از بررسی‌های بسیار، موفق به طراحی نرم‌افزاری هوشمند در حوزه مدیریت آموزشی شده است، این نرم‌افزار علاوه بر مدیریت هوشمند در مدارس، در تمام ساعات شبانه‌روز هم به صورت آنلاین قابل دسترس است تا ارتباط میان اولیاء با مدارس را به صورت پویا در هر لحظه برقرار نماید.
نرم‌افزار یکپارچه تحلیل نمرات و مدیریت مدارس ساراتی حاصل تجربه و تلاشی حدودا 15 ساله مسعود زبردست جوان نخبه مریوانی است که خود از دبیران مدارس مریوان بوده و با نیازسنجی که در سطح مدارس انجام داده، اقدام به طراحی مجموعه نرم‌افزارهای جامعِ مدیریت مدارس ساراتی برای مدارس، با کارآیی سریع، دقیق، آسان و کم‌هزینه نموده است.
نرم‌افزاری که تمام مراحل طراحی آن با استفاده از تجارب گردآوری شده مدیران بیش از ۵ هزار مدرسه در سراسر کشور و منطبق با قوانین جاری آموزش و پرورش، توسط یک تیم طراحی و برنامه‌نویسی حرفه‌ای طراحی و نوشته شده است.
مجموعه نرم‌افزارهای جامعِ مدیریت مدارس ساراتی با استفاده از جدیدترین متد و تکنولوژی‌های روز دنیا برنامه‌نویسی شده و کلیه نیاز‌های تحلیلی مدارس ازجمله تحلیل کلاسی، تحلیل جامع فعالیت‌های درسی، عملکرد دانش‌آموزان، درصد قبولی‌ و میانگین نمرات، انواع نمودار، ارائه کارنامه با جزئیات کامل، بررسی وضعیت دانش‌آموز و معلم و ... را پوشش می‌دهد.

خبرنگار خبرگزاری فارس در سنندج برای آشنایی بیشتر با نرم‌افزار ساراتی با مسعود زبردست مدیرعامل شرکت مهندسی نرم‌افزاری ساراتی گفت‌وگویی داشته است که در زیر مشروح آن را می‌بینید.
فارس: ایده اولیه طراحی نرم‌افزار ساراتی از چه زمانی در ذهن شما شکل گرفت؟
ایده اولیه این نرم افزار از سال 84 شکل گرفت، من دبیر یکی از مدارس شهرستان مریوان بودم و می‌دیدم که تمام امورات دانش‌آموزان در مدارس شامل نمره، کارنامه، فعالیت کلاسی و ... بصورت دستی انجام می‌شود به همین منظور تعدادی فرم طراحی کردم و هر روز بخش جدیدی به این فرم‌ها اضافه می‌کردم تا اینکه بعد از مدتی موفق شدم که یکسری از فعالیت‌های مدرسه را بصورت نرم‌افزاری کوچک برای استفاده در مدرسه‌ای که خودم در آن تدریس می‌کردم، طراحی کنم.
فارس: جدای از مدرسه خودتان، مدارس دیگر هم از این نرم‌افزار استفاده کردند؟
سال 87 اولین مجوز استفاده از نرم‌افزار ساراتی را از کمیته پیشنهادات اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان دریافت کردم، در آن زمان که از این نرم‌افزار در مدرسه خودمان استفاده می‌کردم بطور چشمگیری مورد توجه همکارانم در مدرسه، مسوولین آموزش و پرورش و اولیای دانش‌آموزان  قرار گرفت و  به همین خاطر تعدادی از مدارس در مریوان شروع به استفاده از این نرم‌افزار کردند و همین استقبال باعث شد که برنامه خود را بصورت یک نر‌م‌افزار کوچک و بروز در آورده و در اختیار سایر مدارس قرار دهم.
در عرض کمتر از سه الی چهار سال حدود هفت هزار مدرسه در سطح کشور از آن استفاده کردند البته هر سال نسخه جدید آن را با امکانات بیشتر و جدیدتر آپدیت و به‌روز‌رسانی می‌کردم.
فارس: به تنهایی هم کار طراحی و هم پشتیبانی از نرم‌افزار را برای این حجم زیاد از مدارس انجام می‌دادید؟
در آن سال‌ها فقط بصورت فردی کار می‌کردم تا اینکه سال ۹۶ از طرف پارک علم و فناوری استان کردستان از من دعوت شد تا فعالیت‌های خود را در قالب پارک انجام دهم و  بعد از ارائه و دفاع از نرم‌افزار درحضور کارشناسان و داوران پارک، تاییدیه آنها را دریافت و در همان سال موفق به ثبت شرکت و ادامه فعالیت بصورت تیمی، زیر نظر پارک علم و فناوری استان کردستان شدم.
بعد از ثبت شرکت، تیم برنامه‌نویسی خود را با حضور تعدادی از جوانان مستعد و توانمند استان تشکیل داده و از اول براساس آخرین تکنولوژی‌های روز برنامه‌نویسی، دوباره نرم‌افزار را طراحی و بازنویسی کردم و مجموعه نرم‌افزارهای جامعِ مدیریت مدارس در سه نسخه ویندوز، تحت وب و آندروید، هماهنگ با قوانین جاری آموزش و پروش و با استفاده از تجارب گردآوری شده مدیران چندین هزار مدرسه در سراسر کشور ساخته شد، نرم‌افزاری که هم مدیران، هم دبیران و هم اولیاء و هم دانش‌آموزان می توانند از خدمات آن استفاده کنند.
فارس: نرم‌افزار ساراتی چه کاربردها و امکاناتی دارد؟
استفاده از نرم‌افزار ساراتی باعث می‌شود که اطلاعات لازم و جامع در اسرع وقت، جهت تصمیم‌گیری‌های خاص، در اختیار جامعه درگیر با آموزش از جمله مدیران و بازرسان آموزش و پرورش، معاونین، مشاورین، دبیران، دانش‌آموزان و حتی اولیای دانش‌آموزان قرار گیرد که در نهایت منجر به تصمیم‌گیری صحیح مدیران و اولیاء خواهد شد.
بخشی از عملکرد نرم‌افزار ساراتی به تفکیک کاربران بدین صورت است:
دانش آموزان:
•دسترسی آنلاین به نمرات، تکالیف، برنامه کلاسی و برنامه امتحانات، دروس فوق برنامه
•بروز بودن وظایف و اجتناب از فراموشی تکالیف آموزشی
• ارتباط آسان و سریع با جامعه مدرسه
اولیاء دانش آموزان:
•ارتباط شایسته بین اولیای دانش‌آموزان با دبیران و عوامل مدرسه بدون اتلاف وقت و هزینه
اطلاع از وضعیت درسی، حضور و غیاب، تکالیف، جداول زمانی امتحانات و نمرات مستمر  فرزند خود، دیالوگ مؤثر بین اولیای دانش‌آموز و دبیران مدرسه و پشتیبانی از موبایل و تبلت جهت برقراری ارتباط.
دبیران:
ارتباط گسترده با عوامل اداری مدرسه، دانش‌آموزان و اولیای آنها، پیگیری و تعدیل آنلاین تکالیف و امتحانات دانش‌آموزان، آسان‌کاری در مدیریت برنامه درسی و تدریس، گروه‌بندی و رتبه‌بندی دانش‌آموزان، حضور و غیاب آنلاین دانش‌آموزان، تقویم سالانه برنامه درسی و دفتر نمره هوشمند.
مدیران مدارس:
گزارشات تخصصی در بخش عملکرد دانش‌آموزی و دبیران، بررسی عملکرد و وضعیت کلاسی، پایه‌ای و مدرسه‌ای، تحلیل و مقایسه وضعیت موجود مدرسه با سنوات قبل، گزارشات تخصصی و متنوع در زمینه درصد قبولی و میانگین نمرات، آنالیز غیبت دانش‌آموزان بر اساس دروس بصورت ماهیانه و کنترل هوشمند وضعیت شهریه و کمک‌های مردمی.
ادارات آموزش و پرورش:
ادارات کل و ادارات آموزش و پرورش هر منطقه و نواحی، می‌توانند از طریق پورتال ساراتی، تمامی گزارشات لازم مدارس، از جمله: تحلیل‌های تخصصی نمرات نوبت‌ها، برنامه هفتگی، سازمان عملی دبیران و سایر گزارش‌های مورد نیاز را بصورت آنلاین دریافت نمایند.

استفاده 12 هزار مدرسه از نرم‌افزار ساراتی
فارس: در حال حاضر چه تعداد کاربر از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند؟
در حال حاضر نزدیک به 12 هزار مدرسه در سطح کشور از نسخه جدید و نسخه قدیمی نرم‌افزار ساراتی استفاده می‌کنند، البته جدیداً هم با آموزش و پرورش اقلیم کردستان عراق در حال عقد قرارداد و طراحی نرم‌افزار ساراتی مطابق با قوانین آموزش و پرورش آنها هستیم که نهایتا تا چند ماه آینده این نرم‌افزار برای استفاده در مدارس اقلیم آماده خواهد شد که در صورت تأمین نیازهای آنها و رضایت مسؤلین ذیربط، قرار بر این است برای مدارس سایر استان‌های‌های عراق هم مورد استفاده قرار گیرد.
اشتغالزایی برای 14 نفر در شرکت مهندسی نرم‌افزاری ساراتی بدون دریافت یک ریال تسهیلات
فارس: چند نفر در شرکت شما مشغول به کار هستند؟
همانطور که می‌دانیم دولت برای ایجاد یک شغل پایدار در کشور باید هزینه‌های بالایی پرداخت کند اما شرکت ما، بدون آن که حتی یک ریال تسهیلات و یا کمک‌های مادی از دولت دریافت کرده باشد، برای 14 نفر بصورت مستقیم ایجاد اشتغال و کارآفرینی کرده و در صورت دریافت مجوز  وزارت آموزش و پرورش و استفاده آن در کل مدارس کشور، اشتغال و کارآفرینی این شرکت تا 50 نفر هم قابل افزایش است.
مشابه صدرصدی این نرم‌افزار در داخل کشور وجود ندارد
فارس: نمونه مشابه این نرم‌افزار در کشور وجود دارد؟
مشابه صدرصدی این نرم‌افزار در داخل کشور وجود ندارد بلکه تعداد محدودی نرم‌افزار که فقط بخش کوچکی از امکانات مدارس را بصورت محدود پوشش می‌دهند آنهم با قیمت‌های نجومی در بازار موجود است اما ساراتی جامع‌ترین، کامل‌ترین و به‌روزترین نرم‌افزار مدیریتی مدارس است آن‌هم با کمترین قیمت ممکن.
فارس: از مشکلاتتان برایمان بگویید...
طی چندین جلسه تخصصی، نرم‌افزار ساراتی به وسیله کارشناسان آموزش و پرورش مریوان و اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و نظر نهایی آنها این است که این نرم‌افزار قابلیت انتشار در کل مدارس استان را دارد و در هفتم بهمن ماه 97 طی نامه شماره 5321/101763 به همراه مستندات لازم، از وزارت آموزش و پرورش درخواست تأییده نمودند، همچنین در  بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ که در مردادماه گذشته برگزار شد، دکتر ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات کشور در غرفه ما حضور پیدا کردند و قول دادند که شخصاً پیگیر مجوز ما باشند.
نگرانی و گله‌مندی ما هم بعنوان یک کارآفرین از مسؤلین استانی این است که تعداد مدارس استفاده کننده استان کردستان از چندین استان دیگر کمتر است و این جای تأمل زیادی دارد.
از مسوولین اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان تقاضا داریم برای سال تحصیلی جدید(99-98) زمینه استفاده مدارس استان کردستان از نرم‌افزار ساراتی را بصورت پایلوت فراهم نمایند تا زمینه ژ‌ای شود برای استفاده رسمی آن در سراسر کشور.
فارس: سخن پایانی...
در آخر از زحمات و حمایت‌های دلسوزانه مسئولین پارک علم وفناوری استان کردستان و مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان مریوان نهایت تقدیر و تشکر را دارم که از هیچ تلاشی برای پیشبرد اهداف ما، دریغ نکرده‌اند.
 

انتهای پیام
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴