کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مشاورین کنگره بین المللی اربعین در قم گردهم آمدند/ تاسیس اندیشکده اربعین

21 شهريور 1398 ساعت 20:50

نشست شورای مشاورین کنگره بین المللی اربعین با همکاری مراکز مختلف علمی و فرهنگی از جمله دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در تالار امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.



به گزارش بلاغ،حجت الاسلام والمسلمین سعید اصفهانیان دبیرکل کنگره بین المللی اربعین و مدیر عامل مؤسسه اصحاب الحسین(ع) در این نشست به بیان اهداف این کنگره در سال جاری پرداخت و اظهار کرد: جریان عظیم اربعین پدیده ای الهی است و در زمانه ای واقع شد و شروع به موج اندازی در عالم کرد که دقیقاً نقشه راهبردی آمریکایی‌ها برای جریان مذهبی در خاورمیانه بوسیله داعش کلید خورده بود.
وی بزرگترین برنامه ائتلاف بخش غیبت کبری را اربعین دانست و گفت: حضور جریان علمی در فضای اربعین ضرورت داشته که توسط مجموعه‌های مختلف ساماندهی شده است و امیدواریم جریان‌های شکل گرفته در یک پازل واحد، خدمت رسانی داشته باشند.
دبیر کل کنگره بین المللی اربعین با بیان اینکه بایستی همکاری‌های گسترده علمی و هنری را به شکل مردم نهاد سامان دهیم، تصریح کرد: معنا ندارد که ظرفیت عظیمی مانند اربعین باشد اما مسائل جهان اسلام روز به روز متعدد شود، در صورتی که در اتحاد، ظرفیت حل مشکل است.
وی با بیان اینکه در فضای اربعینی امسال در تاریخ ۱۸ و ۱۹ مهرماه در دانشگاه نجف برنامه علمی خواهیم داشت، افزود: در روزهای ۲۰ تا ۲۲ مهرماه در مسیر پیاده روی اربعین خواهیم بود و بنا داریم با کمک اساتید حاضر در فضای کنگره در مواکب حاضر در مسیر پیاده روی به صورت گروه‌های ۳ و ۴ نفره مباحث را دامن بزنند و به بحث امت سازی پرداخته شود؛ در نهایت چهارشنبه ۲۴ مهرماه این ظرفیت در قالب مراسمی به آستان مقدس حسینی ارائه خواهد شد.
 
تاسیس اندیشکده اربعین در دفتر تبلیغات اسلامی
رجبعلی اسفندیار رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به راه اندازی قطب‌های فکری و فرهنگی در دفتر تبلیغات اسلامی و پیگیری بحث مسأله محوری پرداخت و از تأسیس اندیشکده اربعین در این پژوهشگاه در آینده خبر داد.
وی با بیان اینکه با تأسیس این اندیشکده بنایی بر تأسیس سازمان نیست بلکه یک شورای سیاستگذاری است که قدم‌هایی برای اربعین بردارد، گفت: نخبگان با برنامه ریزی مراکز علمی می‌توانند در این کنگره عظیم با هم مرتبط شوند و این ارتباط زمینه پژوهش‌های مختلف در خصوص اربعین را فراهم می کند.
رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: بخش زیادی از اعضای هیئت علمی این پژوهشگاه در فضای پیاده روی اربعین شرکت می‌کنند؛ بنابر ساماندهی داریم تا از این ظرفیت استفاده کنیم و به گونه ای نخبگان خود را با نخبگان جهان اسلام مرتبط کنیم.
 
اربعین فرصتی طلایی برای تشیع است
حسن عبدی پور رئیس اداره بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: این پژوهشگاه قصد دارد اندیشکده اربعین را تأسیس کند که مقدمات آن در حال انجام است و طبیعتاً این اندیشکده یک مجموعه علمی فراسازمانی خواهد بود که اعضای هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دانشگاه باقرالعلوم(ع) و همه مراکز علمی بتوانند در این اندیشکده حضور داشته باشند.
وی با بیان این که اربعین فرصتی طلایی برای تشیع است، گفت: بایستی همه امکانات خود را بسیج کنیم تا از ظرفیت اربعین که یک آیینه تمام عیار برای تشیع است، زیبایی‌های تشیع در ایام اربعین دیده می شود.
رئیس اداره بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مراسم پیاده روی اربعین را از بین برنده دسیسه‌های دشمنان دانست و تصریح کرد: با همه آسیب‌ها و مشکلاتی که بعضاً دیده می شود، دریای معنویتی که در اربعین شکل می گیرد، هر دسیسه و کینه را از بین می برد.
وی افزود: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و همه مراکز علمی دین پژوهی یک سری تولیداتی داشته اند و اکنون پلتفرمی به نام اربعین تأسیس شده و ما باید داشته‌های خود را به نوعی نشان دهیم.
 


کد مطلب: 403128

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/403128/مشاورین-کنگره-بین-المللی-اربعین-قم-گردهم-آمدند-تاسیس-اندیشکده

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com