تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
کد مطلب : ۴۰۳۱۰۸
عربستان سعودی برای بازداشت اعضای حماس یا نزدیکان آنها به اطلاعاتی که رژیم صهیونیستی به این کشور داده، استناد کرده و برای آزادی آنها شروطی گذاشته که از نظر حماس غیرقابل قبول هستند.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،حماس روز دوشنبه هفته جاری بیانیه‌ای را در خصوص بازداشت «محمد الخضری» از مسئولان این جنبش فلسطینی که چند ماهی در عربستان بازداشت است، منتشر کرد و خواستار آزادی وی شد.
محمد الخضری سه دهه است که مقیم عربستان سعودی است و علاوه بر تابعیت فلسطینی، دارای تابعیت کویتی نیز هست.
روزنامه «الاخبار» در گزارشی در این باره نوشت، علیرغم تلاش‌های حماس برای آزادی الخضری و دیگر بازداشت‌شدگان به دور از سر و صدای رسانه‌ای و حتی متوسل شدن به «محمد دحلان» عضو جدا شده فتح، این موضوع به جایی نرسید و شروط ریاض سنگین‌تر از آن است که حماس بتواند آن را بپذیرد.
این روزنامه لبنانی سپس گزارش داد: «بدتر اینکه سعودی‌ها در بازجویی از بازداشت‌شدگان که تعداد آنها بیشتر از 60 نفر است، بر اطلاعات امنیتی که منبع آن دشمن اسرائیلی است، تکیه کرده‌اند».
بنا به گفته الاخبار، از جمله شروط ریاض برای آزادی بازداشت‌شده‌ها، نرم شدن موضع حماس در قبال طرح موسوم به «معامله قرن» و نیز تغییر در نوع روابط با ایران و قطر است.
این روزنامه به نقل از منبعی آگاه نوشت: «فشار ریاض در این زمینه بر اساس درخواست اسرائیل و آمریکا و با استناد به اطلاعاتی است که سازمان امنیتی اسرائیل درباره منابع تأمین مالی حماس در اختیار ریاض قرار داده است. (بنا به اطلاعات اسرائیلی) بخش زیادی از حمایت مالی از حماس از سوی طرف‌های سعودی است. تمام بازجویی‌ها از اعضای حماس یا نزدیکان آنها بر پایه اطلاعات اسرائیلی درباره ساختار مالی حماس و چگونگی حمایت از کشورهای عربی از انتفاضه دوم در سال 2000 تا کنون بوده است».
حماس در بیانیه روز دوشنه خود تاکید کرده بود، «این جنبش فلسطینی حدود پنج ماه و نیم است که در برابر این موضوع سکوت کرده تا بتواند از راه میاجی‌گری و کانال‌های دیپلماتیک در خصوص آزادی الخضری رایزنی کند، اما نتیجه‌ای نداشت،‌ لذا مجبور به صدور بیانیه‌ای در خصوص درخواست آزادی الخضری و فرزندش و همه فلسطینیان بازداشت شده در عربستان شده است» (جزئیات بیشتر).
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰