تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰
کد مطلب : ۴۰۳۰۰۲
این روزها از زبان خیلی‌ها می‌شنویم که ابراز افسردگی می‌کنند اما یک افسرده واقعی با فرد غمگین تفاوت‌های زیادی دارد.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،ساعت 11 صبح است اما اشکان هنوز هم خواب است و مادر به سختی او را از رختخواب جدا می‌کند. بعد از بیدار شدن هم کلی غر می‌زند و به خوردن صبحانه تمایل نشان نمی‌دهد. خاله طوبی نگران است و ورد کلامش این شده که پسرم افسرده است و وعده‌های غذایی را به موقع نمی‌خورد. به نظر من اما اشکان اصلا شبیه افسرده‌ها نیست و با وجود اینکه 16 ساله است به سر و وضعش خوب می‌رسد، اجتماعی است، ورزش می‌کند و گوشه‌گیر و منزوی هم نیست. یک بار هم به خاله طوبی گفتم که برچسب افسردگی روی پسرش نگذارد چون افسرده واقعی اصلا ریتم زندگی به این شکل ندارد. پر خواب بودن اشکان به دلیل شب بیداری است و کاهش میل به صبحانه اغلب در پی دیر بیدار شدن از خواب طبیعی است.
مامان بزرگ معصومه اما هر وقت نوه‌ها را می‌بیند یک عالمه آه و ناله می‌کند و از زندگی ابراز نارضایتی دارد و آخرش هم می‌گوید که افسرده هستم مادر جان. البته تا به‌حال ندیدم که میل به مرگ و دست کشیدن از زندگی نشان بدهد و بر عکس خانه و وسایل خانه‌اش را خیلی هم دوست دارد و به آنها عشق و علاقه نشان می‌دهد.
راستش وضعیت دوستم، مینا مرا نگران می‌کند که مشکل داشته باشد. او قبلا خیلی شوخ، بانشاط و اجتماعی بود. اما مدتی است که نه با جمع دوستان قاطی می‌شود و نه حتی حرف، درد دل و گلایه‌ای بروز می‌دهد. اصلا خیلی ساکت شده و سکوتش مرا نگران می‌کند. چند باری هم که خواستم از زبانش حرف بکشم که مشکل کجاست و چرا مینای قبل نیست با گفتن جمله‌های کوتاه سعی کرد بگوید که مشکل خاصی وجود ندارد. اما عاطفه که رشته روانشناسی خوانده است بارها به من گفت اگر راستش را بخواهی، مینا افسرده است.
افسرده‌های واقعی
شاید به نظر بسیاری از ما بیماری نگران‌کننده باشد که فرد درد جسمی دارد و باید سریع مورد مداوا قرار بگیرد. اما باید بدانیم که بیماری روحی، تبعات و پیامدهای بدی برای سلامت به همراه دارد و حتی بر سلامت جسمی هم اثر نامطلوب می‌گذارد. اگر متوجه بروز افسردگی و اختلالات روحی در اطرافیان خود می‌شوید بهتر است هر چه سریع‌تر با مشاوره موثر در صدد درمان آن برآیید.
یک روانشناس بالینی با اشاره به علائم و نشانه‌های بروز افسردگی به خبرنگار فارس می‌گوید: افسردگی عمدتا در شهرهای شلوغ و کلان‌شهرهایی همچون شیراز و ... بیشتر بروز پیدا می‌کند.
فتانه عزیزپور می‌افزاید: نباید اجازه داد تا گرفتاری‌های روزانه و مشاغل زندگی شهری ما را از ابتلاء خود و یا اطرافیان به افسردگی غافل کند زیرا پیشرفت بیماری تبعات نامطلوبی برای فرد و متعاقب آن جامعه دارد.
وی اضافه می‌کند: یک فرد افسرده اگر به حال خود رها شود می‌تواند حتی از یک نیروی کار پرتلاش و موفق به یک فرد منزوی که روز به بروز در مهارت و توانایی‌های خود دچار ضعف بیشتری می‌شود، تبدیل شود.

 
پیامدهای افسردگی
اگر شما نمی‌توانید 3 ساعت به طور مستمر در یک محفل و جلسه حضور داشته باشید و مدام مایل به ترک محل و دوری از شلوغی و اطرافیان دارید، یا اینکه تمایل به تحرک جسمی و ورزش کردن ندارید، دچار اختلال قابل توجه در وزن هستید و یا به دردهای جسمی دچار شده‌اید که قبلا سابقه نداشته و علت آن در مراجعه به پزشک نیز مشخص نمی‌شود به احتمال فراوان دچار افسردگی هستید.
یک فیزیولوژیست ورزشی با تاکید بر نقش تحرک جسمانی و ورزش برای افراد جامعه اظهار می‌کند: فرد افسرده تقریبا از انجام هیچ فعالیت و حرکتی لذت نمی‌برد و رغبتی برای تحرک ندارد.
پارسا آریان‌دوست در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ادامه می‌دهد: افراد افسرده تمایلی به غذا خوردن ندارند و از خوردن غذا لذت نمی‌برند و یا ممکن است دچار پرخوری عصبی شوند.
وی اضافه می‌کند: فرد افسرده در سوخت و ساز بدن خود نیز دچار مشکل می‌شود و در معرض ابتلاء به چربی خون، قند خون، فشار خون و ... قرار می‌گیرد که اغلب در اثر بی‌تحرکی و کم‌تحرکی در بدن بروز می‌یابد.
این کارشناس ورزشی با اشاره به پیامدها و حالات افسردگی عنوان می‌کند: بروز ترس‌های مداوم، اضطراب و نشخوار فکری، باعث می‌شود تا افراد افسرده دچار اختلال در خواب شوند و به دلیل بی‌خوابی شبانه، روزها کسل و چرت‌آلود هستند.
آریان‌دوست تاکید می‌کند: گاهی دیده می‌شود که فرد افسرده برای فرار از مشکلات و حالات روحی خود، ساعات زیادی در روز نیز خواب است که در انجام امور روزانه وی مشکل و اختلال ایجاد می‌کند.
از مهمترین ویژگی‌های افسردگی و اختلالات عاطفی، بازپیدایی و عود کردن دوباره بیماری است به همین دلیل با یک درمان ساده گاه نمی‌توان این اختلال را مداوا کرد. یک سوم اشخاصی که از افسردگی شدید رنج می‌برند پس از درمان و بهبودی، برای همیشه از شر آن خلاص می‌شوند اما برخی ممکن است هرچند وقت یکبار مجددا با افسردگی شدید مواجه شوند. برای اینکه جامعه سلامت‌تری داشته باشیم لازم است همواره به سلامت روح و روان خود و اطرافیانمان توجه و در صدد درمان بیماری‌هایی از این دست برآییم. البته باید متوجه باشیم که غمگینی با افسردگی تفاوت دارد و غم و اندوه موقت است اما افسردگی دائم و دنباله‌دار است.
گزارش از مریم شمالیان
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴