کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کودکانه شدن اعتیاد در سایه بی‌توجهی به تربیت!/ دفن کودکی زیر غبارهای خاکستری

20 شهريور 1398 ساعت 16:10

هرطور که نگاهش می‌کنی باورت نمی‌شود، این کودک وارد دنیایی شده که هیچ تناسبی با وی ندارد. کودکی که ناخواسته در آتش اعتیاد می‌‌سوزد و دنیای کودکانه‌اش؛ رنگ خاکستری می‌گیرد و تمام رویاهایش با درد خماری‌ دود هوا می‌شود.



به گزارش بلاغ،هر طور که نگاهش می‌کنی باورت نمی‌شود کودکی که باید تنها بازی و سرگرمی کند وارد دنیایی شده است که هیچ تناسبی با وی ندارد، حتی باورش هم در ذهن انسان نمی‌گنجد کودکی که باید با نوازش‌های پدر و مادرش پرورش یابد درد خماری را می‌چشد؛ دردی که حتی بزرگ‌ترها از پسش برنمی‌آیند و دست به کارهایی می‌زنند که حتی فکرش را هم نمی‌شود کرد.

 
اینکه ببینی کودکی ناخواسته در آتش اعتیاد پدر و مادرش و یا بزرگ‌ترهایش می‌‌سوزد، آری اکنون باید گفت دیگر دنیایش سفید نیست بلکه دنیایش غبار خاکستری گرفته که تمام رویاهایش زمانی است که درد خماری‌اش با مصرف مواد از بین می‌رود.
 

 
چند وقت پیش، خبر افتتاح نخستین مرکز مراقبتی کودکان سوءمصرف مواد در مازندران با نام امید همراه با سؤال‌هایی همراه بود و اولین سؤال اینکه مگر چه تعداد کودک معتاد داریم؟ ولی واقعیت این است که متاسفانه کودکانی داریم که از وقتی خودشان را شناختند ناخواسته وارد این دنیا شدند کودکانی که پدر و مادرهای معتاد تحویل جامعه دادند و یا بدسرپرستانی که به اجبار دچار آسیب شدند.
اگر متوجه می‌شدند کودکی معتاد است باتوجه به نبود چنین مرکزی مجبور به ترک کودک در فضاهایی می‌شدند که مربوط به بزرگترها بود ولی در حال حاضر افتتاح این مرکز می‌تواند کمک شایانی کند.

 
آیا کودکی که معتاد شد می‌تواند ترک کند؟
اما آیا این تمام ماجرا است، کودکی معتاد شود و دوباره ترک کند باید گفت خیر؛ چراکه مهم‌ترین موضوع این است کودکی که معتاد شده جزیره‌ای از آسیب‌هاست و به طور حتم دچار آسیب‌هایی دیگری هم شده پس باید در کنار ترک اعتیاد برای بهبود وضعیت تربیتی و آموزشی این کودک نیز برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد تا کودک پس از ترک بتواند وارد دنیای واقعی کودکی شود که تاکنون هرگز آن را درک نکرده است.
این مرکز نامش امید است و امیدواریم همانند نامش بتواند کودکان را از دنیایی به اجبار وارد آن شدند رهایی بخشیده و وارد دنیای کند که به آن تعلق دارند.
معاون امور اجتماعی اداره بهزیستی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: مرکز اختلالات مواد مخدر  کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست امید نخستین مرکز در شمال کشور است که باتوجه به پایین آمدن سن اعتیاد افتتاح چنین مرکزی بیش از گذشته احساس می‌شد.

کودکانی که درگیر مصرف مواد می‌شوند با حکم قضایی برای سم‌زدایی در بیمارستان شهید زارع ساری بستری می‌شوند و پس از طی این دوره در این مرکز به مدت 3 تا 6 ماه نگهداری می‌شوند.
وحید حسین‌زاده افزود: کودکانی که درگیر مصرف مواد می‌شوند با حکم قضایی برای سم‌زدایی در بیمارستان شهید زارع ساری بستری می‌شوند و پس از طی این دوره در این مرکز به مدت 3 تا 6 ماه نگهداری می‌شوند.
وی اضافه کرد: پس از طی این مدت اگر خانواده یا بستگان سببی و نسبی صلاحیت نگهداری از کودک را نداشته با حکم قضایی تحویل مراکز شبانه‌روزی بهزیستی می‌شوند.
آمار دقیقی از تعداد کودکان معتاد در استان نداریم
معاون بهزیستی مازندران با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد کودکان معتاد در استان نداریم، تصریح کرد: آمارهای ما براساس تعداد کودکانی است که به مرکز ما مراجعه کردند تاکنون 30 کودک از 10 تا 17 سال است.
حسین‌زاده ادامه داد: در حال حاضر 6 کودک در مرکز امید نگهداری می‌شوند و یک کودک ترخیص شده است.
وی با اعلام اینکه برخی کودکان حتی از سن پنج سالگی مصرف مواد را تجربه کردند، اظهار کرد: براساس آمار کودکانی که در مرکز داریم تجربه بیشتر کودکان از نوع شیشه بوده که بسیار نگران‌کننده است.
معاون بهزیستی مازندران تصریح کرد: دلیل اصلی که این کودکان دچار مصرف مواد شدند بدسرپرستی، بی‌سرپرستی و زندگی در مکان‌های  آسیب‌پذیر بوده است.
 حسین‌زاده بیان کرد: خانواده، مهمترین رکن است آنچه مهم است باید بحث آسیب‌ها همه پا به کار باشند؛ فردی که در منطقه آسیب‌پذیر رشد یافته خودش جامعه‌ای از آسیب است و نگاه ما باید همراه با رویکرد تربیتی و پرورشی باشد.
وی با تاکید بر اینکه باید برای برنامه‌ای برای ثبات و پایداری خانواده در نظر بگیریم، خاطرنشان کرد: اگر خانواده‌ها به‌درستی به فرزندان خود مهارت‌های کلامی و تربیتی را آموزش دهند در این‌صورت خودبه خود فرزندشان در مقابل آسیب‌ها واکسینه می‌شوند.
 نگاه تربیتی وجود ندارد
معاون بهزیستی مازندران اظهار کرد: اگر  نگاهی که روی آموزش فرزندان داشته باشیم می‌بینیم نگاه تربیتی وجود ندارد و ناخودآگاه خانواده‌ها را درگیر آموزش کردیم و کل نظام آموزشی و خانواده‌ها رویکرد آموزشی دارند و از مقوله مهم تربیت فاصله گرفتند و این خرده فرهنگی است که دارد جا می‌افتد و باید اصلاح شود تا بتوانیم فرزندان خوبی تربیت کنیم.
حسین‌زاده در پایان گفت: باید الگوی تربیتی مطابق با جامعه امروز داشته باشیم، آنچه جوان ما نیاز دارد مطابق با نیاز نیست سیاست‌گذاری با توجه به نیاز امروز جامعه باید باشد.
به امید روزی که هیچ کودکی وارد دنیای سیاه مواد مخدر نشود چرا که حتی  آوردن نامش را عذاب‌آور است حتی برای بزرگ‌ترها...
 


کد مطلب: 402993

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/402993/کودکانه-شدن-اعتیاد-سایه-بی-توجهی-تربیت-دفن-کودکی-زیر-غبارهای-خاکستری

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com