کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پورعابدی: اطلاق عنوان کارشناس به دارنده مدرک لیسانس اشتباه است

20 شهريور 1398 ساعت 11:20

معاون پژوهش و فناوری جهادانشگاهی گفت: یک اشتباه رایج در کشور، اطلاق عنوان کارشناس به فرد دارای مدرک لیسانس است، این کار صحیح نیست و عنوان کارشناس را شاید بتوان به فردی داد که ده‌ها سال در زمینه‌ای کار کرده و با آن آشنا شده باشد.



به گزارش بلاغ،محمدرضا پورعابدی معاون پژوهش و فناوری جهادانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار  درباره تبعات مدرک‌گرایی در کشور، اظهارداشت: یکی از اشتباهاتی که در کشور داریم این است که وقتی کسی لیسانس گرفت به او می‌گوییم کارشناس، در صورتی که این کار صحیح نیست، بلکه کارشناس شاید کسی باشد که ده‌ها سال کار کرده و به کار آشنا شده است.
وی ادامه داد: یک فرد دارای مدرک لیسانس، کسی است که یک گواهینامه دارد که به او اجازه می‌دهد در آن حوزه بتواند کار کند. همچنان که اکنون هم در دنیا اگر کسی بگوید که لیسانس یا حتی دکتری دارم، از او می‌پرسند چه چیزی بلدی؟
وی ادامه داد: سپس شخص باید نشان دهد در رشته خود برای مثال در رشته ای تی در تخصص امنیت شبکه، فلان دوره‌ها را گذرانده‌ است و فلان تخصص‌ها را دارد و فلان مهارت‌ها را کسب کرده‌ است. بنابراین مدرک تنها، شاید در خارج از ایران هم آن ارزشی که برخی فارغ‌التحصیلان ایرانی فکر می‌کنند نداشته باشد. 

*در خارج برعکس ایران با مدرک دکتری فرصت شغلی کمتر می‌شود
به گفته وی، در کشورهای دیگر که بیش از ۸۰ درصد اشتغال خصوصی است، فارغ از اینکه فرد کجا درس خوانده و چه درسی خوانده است، وقتی می‌خواهد وارد سیستم شود، باید به این پرسش پاسخ دهد که چه مشکلی را می‌خواهد حل کند.
پورعابدی تصریح کرد: بنابراین این طور نیست که اگر یک فرد لیسانس گرفت، برای او فرش قرمز پهن کنند، حتی اساسا در کشورهای خارجی هرچه تحصیلات بیشتر شود فرصت‌های شغلی کمتر می‌شود، زیرا وقتی شخص دارای مدرک دکتری تخصصی شد انتظار از او افزایش می‌یابد و انتظار این است که شخص در آن حوزه خاص یک پژوهشگر در تراز واقعی باشد.
 


کد مطلب: 402947

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/402947/پورعابدی-اطلاق-عنوان-کارشناس-دارنده-مدرک-لیسانس-اشتباه

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com