کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حکایت مدارسی که بوی بقالی می‌دهند

20 شهريور 1398 ساعت 11:05

این روزها برخی از مدارس فوتبال بیش از آنچه به پیشرفت فوتبال استان و کشور اهمیت دهند، ظاهرا دکانی باز کرده و به سود بیشتر فکر می‌کنند.



به گزارش بلاغ،بدون شک فوتبال پرطرفدارترین ورزش در جهان است که سن و سال نمی‌شناسد و علاقه به آن حتی در برخی افراد غیرقابل وصف می‌شود و کنش‌های غیر باور را با خود به همراه می‌آورد.
در کنار این علاقه که به این ورزش وجود دارد، دنیای حرفه‌ای این ورزش از مرزهای علاقه گذشته و فراتر از آن شهرت و پول را هم با خود به همراه می‌آورد، عامل‌هایی که هر کدام به تنهایی هم محرکه بسیار قوی برای جذب ورزشکاران زیادی به این رشته است.
در این میان در ده سال اخیر و بعد از اینکه فوتبال حرفه‌ای تعصبی و غیرتی با  علم ورزشی درهم آمیخته شد و آموزش نقش پررنگی در ورود به دنیای حرفه‌ای فوتبال گرفت سناریوهای مختلفی برای آموزش در فوتبال مطرح شد که یکی از آن‌ها این بود که بازیکنانی که جذب یک تیم شده‌اند دوره‌های آموزشی مختلفی را سپری کنند و روند پیشرفت بعد از جذب کامل شود.
این نوع آموزش با توجه به اینکه بازده کمی داشت در نهایت نظرها را به این سوق داد که باید آموزش‌ها در سنین نوجوانی به بازکنان داده شود و بازیکنانی که مستعد هستند و بعد از این آموزش‌ها پیشرفت کرده‌اند را جذب کرد و این دوره پالایشی برای ورود به دنیای حرفه‌ای باشد.
در کشور ما هم با این هدف که مدارس فوتبال دروازه‌ای برای ورود به دنیای حرفه‌ای باشد و البته تا حدودی سرگرمی برای فرزندانی که عشقشان فوتبال است و والدین آن‌ها می‌خواهند اوقات فراغت فرزندانشان به چیزی که علاقه دارند سپری شود، مدارس فوتبال شکل گرفت.
اما علاقه و استقبال از این دروازه ورود و تبلیغات گسترده که گاهی در آن چهره‌های سرشناس فوتبالی هم حضور دارند فرصت ایده‌آل با یک نگاه کسب سود و درآمد برای عده‌ای شد؛ عده‌ای که در کنار دلسوزان فوتبالی که باعلاقه و بدون چشم داشت به این راه آمده  و جیبی هم برای آن ندوخته بودند، جای گرفتند که البته تفکیک این دو گروه هم کار آسانی نیست.

عده‌ای با دوتا روپایی زدن مربی و مدرس شدند
محمد یاوری در این‌ باره می‌گوید: مدارس فوتبال شبیه دکه، مغازه و سوپرمارکت، محل امرار معاش عده‌ای شده است و عده‌ای دیگر که چندین سال در این کار زحمت کشیدند کنار گذاشته شدند.
این پیشکسوت و مربی فوتبال تصریح کرد: عده‌ای با دو تا روپایی زدن، مربی و مدرس شدند و مدرسه فوتبال درست کردند و در یک زمین 15 در 15 متری مجوز می‌گیرند؛ مدارس فوتبال هم از هر طریق که بخواهند بدون داشتن استانداردهای لازم از بچه‌ها دعوت می‌کنند و هزینه می‌گیرند.
وی افزود: هیأت فوتبال حق‌ و حقوقی که برای خود قائل می‎شود را می‌گیرد، اما نظارت نمی‎کند، حتی یک بازرس هم نمی‎فرستد که به باشگاه‎ها سر بزند و بررسی کند که چگونه به بچه‎ها آموزش می‌دهند؛ فقط تعداد محدودی از مدارس فوتبال خروجی خوبی دارند.
فصل تابستان و بازار داغ مدارس فوتبال
در فصل تابستان هم بازار مدارس فوتبال رونق زیادی دارد و بسیاری از نوجوانان و نونهالان در آن هم مشغول به آموزش می‌شوند، آموزشی که در بسیاری از موارد به ازای پول که گاهاً قابل هم توجه است، ورود به دنیای حرفه‌ای تضمین می‌شود.
اما اغلب کسانی که در مدارس فوتبال ثبت‌نام می‌کنند بعد از مدتی و با پرداخت شهریه، ناامیدانه از این مدارس جدا می‌شوند و حتی گاهی یک نوجوان در چند مدرسه فوتبال ثبت‌نام اما سرنوشت تکراری دارند؛ در این میان خانواده‌هایی هستند که نسبت به درآمدی که دارند هزینه‌ای قابل توجه انجام می‌دهند و حتی در میان آن‌ها خانواده‌های که وضعیت مالی خوبی ندارند دیده می‌شود، چرا که مدارس فوتبال آینده فرزند آن‌ها را روشن ترسیم و دنیای حرفه‌ای را برای آن‌ها تضمین می‌کند و آن‌ها این مسیر را روشن می‌بینند، اما پس از مدتی می‌بینند که چنین چیزی در انتظارشان نیست.

اولین سؤال برای ثبت‌نام مدارس فوتبال: پدرت چه‌کاره است؟
رسول کربکندی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: اگر کار اصولی در مدارس فوتبال انجام و فقط مباحث مالی در نظر گرفته نشود و الفبایی فوتبال آموزش داده شود، این اتفاق خوبی است.
مدیر تیم‌های پایه و آکادمی باشگاه ذوب‌آهن تصریح کرد: اگر کار باعلاقه و چهارچوب‌های منطقی کار شود قطعاً کمک کننده خواهد بود چرا که بازیکنان از همین مدارس رشد می‌کنند و وارد آکادمی‌ها می‌شوند و به باشگاه‌های می‌رسند.
او می‌گوید: اما وقتی بچه‌ای مراجعه می‌کند برای ثبت‌نام اولین سؤالی که از او می‌شود این است که «پدرت چه‌کاره است؟»؛ این نشان دهنده این است که بسیاری از نگاه‌ها نگاه اقتصادی است.
کربکندی در ادامه می‌گوید: اعتقاد دارم استعدادها در مناطق محروم هستند و وقتی در مناطق محروم پول ندارند مسلماً نمی‌توانند به فضای فوتبال راه پیدا کنند و این استعدادها به دلیل اینکه وضعیت مالی خوبی ندارند می‌سوزند.
این مربی فوتبال می‌گوید: اگر ستاره‌هایی مانند علی کریمی، علی دایی و مهدوی کیا را دیگر نمی‌بینیم به این علت است  که این استعدادها به دلیل نداشتن توان مالی از بین می‌روند.
مدیر تیم‌های پایه و آکادمی ذوب‌آهن می‌گوید: حتی در تیم پایه‌های خود باشگاه‌ها چون حق مربی را نمی‌دهند، خیلی جاها مربی‌ها خودشان برای کسب درآمد دست به کار می‌شوند و بازیکن برای اینکه در تیم قرار بگیرد از پدرش مقداری پول می‌خواهند؛ این‌ها باعث شده است که استعدادهای واقعی به فوتبال راه پیدا نکنند.
این مدارس که در بیشتر موارد مانند بقالی‌ها و مغازه‌ها شدند در حال حاضر نمی‌توانند آن‌طور که باید به پیشرفت فوتبال کمک کنند و استعدادها یا نمی‌توانند به آن راه پیدا کنند و یا استعدادها که با سختی فراوان هزینه‌ها را پرداخت می‌کند هم به‌جایی نمی‌رسد.
برخی کانون ها هیات فوتبال را دور می زنند
حمیدرضا دادخواه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: امسال کلیه فعالیت باشگاه‌ها و مؤسساتی که بازیکن زیر 13 سال داشتند را در قالب مدارس فوتبال سازمان‌دهی کردیم. در بحث دریافت مدارک و دادن مجوز حساسیت خاصی داریم، مدارک مربی‌گری و مدارک شناسایی را هیات فوتبال برای بررسی تحویل و مدارسی که شرایط را داشتند با نظارت هیات فوتبال مجوز گرفتند.

دبیر هیات فوتبال استان اصفهان تصریح کرد: در شهرستان‌ها هیات فوتبال شهرستان و در مرکز اصفهان هم هیات فوتبال استان بر فعالیت مدارس فوتبال نظارت داشت و از هر مدرسه بازدیدهای سرزده هم انجام گرفت.

دادخواه عنوان کرد: در بازدیدها نواقص مدارس به آن‌ها گوشزد شد و مدارسی که نواقص خود را بر طرف نکردند به آن‌ها اخطار داده شد و در حد پلمپ شدن هم پیش رفت که مجبور شدند نواقص را بر طرف کنند.

دبیر هیات فوتبال استان اصفهان بیان کرد: در سایت هیات فوتبال هزینه‌ها را بر اساس درجه ممتاز، درجه‌یک و درجه‌دو اعلام کردیم که مدارس فوتبال می‌توانند بر این اساس شهریه بگیرند و امکانات بدهند.

وی با بیان اینکه اقدامات خوبی امسال انجام شد تا نواقص به حداقل برسد، خاطرنشان کرد: مشکلی هم  با کانون‌های آموزش‌ و پرورش و کانون‌های دیگر ادارات وجود داشت، که تفاهم‌نامه‌ای با آموزش پرورش داشتیم اما آنچه مورد نظر ما بود اجرا نشد.
دادخواه تأکید کرد: آموزش‌ و پرورش و شهرداری‌ها باید هم کاری و کمک کنند که نظارت گسترده‌تری روی مدارس فوتبال داشته باشیم، بعضی از این کانون‌ها مورد تائید هیأت فوتبال است اما بعضی از آن‌ها هیأت فوتبال و حتی آموزش پرورش را دور می‌زنند.
وی با بیان اینکه وضعیت امسال بهتر از سال‌های گذشته بود،  اذعان کرد: چون این کانون‌ها زیر نظر آموزش و پرورش هستند ما نمی‌توانیم ورود کنیم؛ باید همکاری کنند تا هیأت فوتبال که متصدی فوتبال است نظارت بیشتری داشته باشد.
به نظر می‌رسد هیأت فوتبال باید قوانین سخت‌گیرانه‌تری را در مورد صدور مجوز مدارس فوتبال داشته باشد و همچنین باید این مسیر علمی به عنوان راه اصلی برای ورود به دنیای حرفه‌ای با نگاه استعدادپروری پذیرفته شود.
 


کد مطلب: 402944

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/402944/حکایت-مدارسی-بوی-بقالی-می-دهند

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com