کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تبیین صحیح واقعیت‌های قیام عاشورا، اصل عزاداری محرم است

20 شهريور 1398 ساعت 10:50

کارشناس مسائل مذهبی گفت: تبیین صحیح واقعیت‌های قیام عاشورا و شخصیت سیدالشهدا، اصل عزاداری محرم است و نباید حاشیه‌ها جایگزین اصل عزاداری شود.



به گزارش بلاغ،حجت‌الاسلام علی عباسی  با اشاره به جایگاه عزاداری سیدالشهدا(ع) در جامعهٔ امروز اظهار کرد: این عزاداری‌ها در ماه محرم و ماه پیروزی خون بر شمشیر، فرصتی برای بازخوانی حوادثی است که قابلیت بازخوانی و مطالعه دارد؛ حوادثی که یادآور اهداف بزرگ انسانی همچون مبارزهٔ مظلوم در برابر ظلم و حق کُشی مظلوم و ایثار کردن مظلوم برای حفظ ارزش‌های اسلام در اوج مشکلات است.
وی افزود: شیعیان در روزهای محرم برای حادثهٔ کربلا و مظلومیت امام حسین(ع) عزاداری می‌کنند و در عزاداری‌ها باید با الگوگیری از این امام بزرگ در برابر حفظ ارزش‌های دینی و اسلامی کشور دفاع کرده و در برابر ظالم سر تسلیم فرود نیاورند؛ سیدالشهدا(ع) با جان نثاری تمام عیار و تا پای جان در برابر ارزش‌های اسلام و دین ایستادگی کرد.
کارشناس مذهبی در استان قزوین بیان کرد: در عصر حاضر هر شیعه‌ای به تناسب خود باید برای دفاع از مظلومان سرمایه‌گذاری کند؛ یزیدیان زمان امام حسین(ع) بسیار بودند اما امام برای دفاع از مظلومان در برابر این یزیدیان قیام کرد.
عباسی گفت: حادثه کربلا و روز عاشورا پیام های ارزشمند و قابل تاملی را برای شیعیان به همراه دارد که شناخت دشمن، خودسازی و بندگی خدا از پیام‌های مهم این روز است؛ باید با الگو گرفتن از درس عاشورا، یزیدیان زمان خود را بشناسیم و با آن‌ها مقابله کنیم.
وی اضافه کرد: امام حسین(ع) برای دفاع از ارزش‌های اسلام و دین قیام و در برابر دفاع از آنها ایستادگی کرد تا این ارزش‌ها پایدار بماند که نمونهٔ آن را می‌توان در برپایی نماز ظهر در هنگام جنگ و روز عاشورا بیان کرد؛ سیدالشهدا(ع) نماز را در اوج جنگ اقامه کردند تا ارزش و جایگاه ارزش‌های اسلام را نشان دهند و به ما متذکر شود که امروز عزاداری‌هایی که برگزار می‌شود این عزاداری‌ها نباید مانع انجام واجبات همچون نماز شود.
کارشناس مذهبی در استان قزوین تصریح کرد: کربلا و واقعهٔ عاشورا ارزش‌های بسیاری را به همراه دارد؛ امام حسین(ع) در حق بندگان خدا و اهل بیتِ خود مهربان و با محبت بود و برای بهشتی کردن مردم قیام کرد و برای هدایت شمر و لشگرش با شمر صحبت‌هایی را ترتیب داد اما آن‌ها به جای پذیرش حق، در برابر امام تا پای بریدن سر آن حضرت ایستادگی کردند.
عباسی خاطرنشان کرد: اگر ما امروز بخواهیم حسینی باشیم باید عزداری‌های پرشور، با بصیرت و با آگاهی برگزار و از اصل قرار دادن حاشیه‌ها پرهیز کنیم؛ امروز نباید علامت کِشی‌ها و حمل طبل‌های بزرگ به‌عنوان اصل در عزاداری قرار بگیرد و باید به عمق قیام حضرت توجه کنیم.
وی مطرح کرد: اصل عزاداری به معنی بیان واقعیت‌های مناسب و صحیح درباره شخصیت امام حسین (ع) و یاران آن حضرت است و نباید از شخصیت حضرت به گونه دیگری همراه با ذلت و خواری برداشت شود؛ شعار بزرگ امام «هیات من الذله» بیانگر عدم پذیرش حضرت در برابر ظلم است و به خوبی می‌توان دریافت که سیدالشهدا(ع) به هیچ عنوان ذلت را نپذیرفت و قیام کرد.
کارشناس مذهبی در استان قزوین ادامه داد: باید حادثه و رویدادهای واقعه عاشورا و آنچه که بر امام حسین(ع) و یارانش گذشته به خوبی و از منابع معتبر برای شیعیان بیان شود و از دخل و تصرف این روایت‌ها با احساسات انسانی پرهیز کنیم.
 


کد مطلب: 402938

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/402938/تبیین-صحیح-واقعیت-های-قیام-عاشورا-اصل-عزاداری-محرم

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com