کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شمع روشن کردن؛ آیینی ماندگار از دلدادگی مردم قوچان به امام حسین(ع) در شب عاشورا

19 شهريور 1398 ساعت 10:40

مردم قوچان به‌ویژه زنان و کودکان از عصر روز تاسوعا با فرارسیدن غروب عاشورای حسینی با حضور در مساجد و تکایای این شهرستان علاوه بر یادآوری فاضی غم بار و حزن انگیز کربلا در شب عاشورا، با نیت برآورده شدن حاجات و ادای نذر به روشن کردن شمع می‌پردازند.



به گزارش بلاغ، آیین شمع روشن کردن در بیشتر ادیان و مذاهب مختلف وجود دارد و به‌نوعی ابراز همدردی قلمداد می‌شود، اما این مسئله در میان شیعه علاوه بر ابراز همدردی بیان عشق و علاقه نسبت به خاندان عصمت و طهارت (ع) بوده که بیشتر در شام غریبان امام حسین(ع) جلوه‌گری می‌کند.
در گذشته با فانوس و امروزه با شمع، شیعه یادآور شام تاریک بدون روشنایی فرزندان و اهل‌بیت امام حسین(ع) در شب شهادت سید و سالار شهیدان و شام غریبان می‌شوند و به‌نوعی می‌خواهند یادآور لحظاتی باشند که حضرت زینب(س) در تاریکی شب به راه افتاد تا اطفال و جاماندگان از کاروان اسرا را پیدا کند.
مردم ولایتمدار قوچان از دیرباز علاوه بر روشن کردن شمع در شب شام غریبان و برگزاری آیین فانوس و شمع‌گردانی در کوچه‌ها، درحرکتی سنتی و قدیمی در شب عاشورای امام حسین(ع) با حضور در تکایا و مساجد مختلف سطح شهر با نیت برآورده شدن حاجات اقدام به روشن کردن شمع می‌کنند.
شاید هیچ شبی همچون شب عاشورا، کوچه‌ها و معابر متصل به مساجد و تکایای این شهرستان همچون مسجد سجادیه، حسینیه حاجی کریمی، مسجد اصغریه و هیأت ابوالفضلی مملو از جمعیت به‌ویژه کودکان و زنان نباشد که برای گرفتن حاجت می‌خواهند در این امکان مقدس و مذهبی شمع روشن کنند تا امام حسین(ع) و خاندانش را واسطه برآورده شدن خواسته‌های خود از خداوند متعال قرار بدهند.
البته در میان کسانی که می‌روند تا شمع روشن می‌کنند، هستند عاشقان اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) که خداوند تبارک‌وتعالی حاجت آن‌ها را برآورده کرده است و دوباره آمده‌اند تا نذری خود را در همان مسجد بدهند که بیشتر این نذری‌ها نان و ماست یا شله‌زرد است.

ضرورت و اهمیت زنده نگه‌داشتن سنت‌ها و آیین‌های دینی و مذهبی
رئیس اداره تبلیغات اسلامی قوچان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه شمع روشن کردن یک فعل مباح بوده و ایرادی ندارد، گفت: اینکه مردم این شهرستان در شب عاشورا بر اساس سنتی قدیمی در مساجد و تکایا شمع روشن می‌کنند شاید برای این است که شب عاشورا و قبل از شهادت امام حسین(ع) و 72 یار باوفایش یک فضای غمگین و حزن‌آلود ایجاد شده بود و مردم می‌خواهند یادآور آن شب باشند.
حجت‌الاسلام هادی ایمانی‌نیا یادآور شد: برای ابراز محبت یا همدردی در نقاط مختلف دنیا مسئله شمع روشن کردن وجود دارد، ولی در میان شیعه این عمل ابراز عشق نسبت به اهل‌بیت عصمت و طهارت است و خیلی‌ها که نذوراتی دارند دلشان به وجود اهل‌بیت (ع) به‌ویژه سیدالشهدا(ع) در این شب معطوف می‌شود.
وی بیان کرد: این عمل در شب عاشورا برای مساجد متعددی وجود دارد، ولی مسجد سجادیه گستره زیادتری از مردم را به‌ویژه بانوان به خود اختصاص می‌دهد و مردم ارادت ویژه‌ای نسبت به این مسئله و روشن کردن شمع و حاجت‌روا شدن در این مسجد دارند.
این کارشناس دینی و مذهبی یکی از سنت‌های قدیمی این شهرستان را علم بستن در شب آغاز ماه محرم در مساجد به‌ویژه روستاها دانست و تصریح کرد: درگذشته مردم با بستن علم در حیاط مساجد و تکایا و برگزاری مراسم سینه‌زنی اعلام می‌کردند که ماه محرم فرا رسیده و این عمل همچنان در بسیاری از روستاها و برخی مساجد این شهر وجود دارد.
ایمانی‌نیا بر ضرورت و اهمیت زنده نگه‌داشتن سنت‌ها و آیین‌های دینی و مذهبی و انتقال آن به نسل‌های امروز تأکید کرد و ادامه داد: یکی دیگر از سنت‌های خوب مردم قوچان در ایام محرم در شب شام غریبان اتفاق می‌افتاد و آن اینکه برخی مساجد حلقه‌های انسانی 20 تا 30 نفره تشکیل می‌دادند، با خواندن شعرهای مخصوص، شمع یا فانوس گردانی و دور زدن در کوچه‌ها و مساجد، یادآوری غم غربت شب عاشورا و آوارگی خاندان امام حسین(ع) می‌کردند.
دشمن نمی‌دانست که قیام امام حسین(ع) هزاران پرتو نور می‌شود و در قلب‌های میلیون‌ها انسان عاشق جای می‌گیرد، آن‌ هم پس از 1400 سال و این شمع‌ها که می‌بینی نشانه و علامت همان نور محبتی است که خدا در دل‌های آزاده تابانده و حکایت شمع، همچنان باقی است.
 


کد مطلب: 402826

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/402826/شمع-روشن-کردن-آیینی-ماندگار-دلدادگی-مردم-قوچان-امام-حسین-ع-شب-عاشورا

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com