کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چند نفر از سپاهيان عمر سعد به دست اباالفضل العباس كشته شدند

18 شهريور 1398 ساعت 14:20

چند نفر از سپاهيان عمر سعد به دست اباالفضل العباس كشته شدند


به گزارش بلاغ،علي رغم جتسجوي فراوان در ميان منابع كهن و معتبر تاريخي به آمار دقيقي از تعداد افراد كشته شده به دست ايشان دست نمي‌آيد.
در منابع در اين باره تنها آمده است «تعداد بسياري از دشمن به دست ايشان كشته شدند» اما از آمار دقيق اطلاعي به دست نمي‌دهند.[1]
لازم به ذكر است در برخي از كتاب‌هاي مملو از تحريف كه در قرنهاي اخير نوشته شده درباره حضرت ابوالفضل گفته اند كه بيست و پنج هزار نفر را كشت. اما همانگونه كه شهيد مطهري نيز فرموده‌اند اين آمار به هيچ وجه معقول نيست چرا كه اگر آن حضرت در هر ثانيه هم يك نفر را كشته باشد، شش ساعت و پنجاه و چند دقيقه و چند ثانيه وقت براي اين كار لازم است. كه اين مقدار ساعت جنگ بدون وقفه و خستگي آن هم با آن تشنگي كه در آن روز بر اصحاب اباعبدالله حاكم بود معقول به نيست.

پي نوشت:

[1] . خوارزمى يكي از نويسندگان قديمي تاريخ در اين باره مى‏نويسد: «پس از او- يعنى پس از برادرش عبداللَّه- عباس بن على به ميدان رفت. مادر وى نيز امّ البنين بود. او كه در آن روز سقّا بود، حمله كرد و اين رجز را مى‏خواند: به خداى با عزت و بزرگ و به حجون و زمزم،
و به حطيم و «منا»ى با حرمت صادقانه سوگند ياد مى‏كنم.
كه امروز پيكرم به خونم آغشته مى‏شود،
در ركاب حسين، صاحب افتخار و پيشرو و امام اهل فضيلت و كرامت.
او پيوسته جنگيد تا آنكه شمار بسيارى از دشمن‏ را به هلاكت رساند و سرانجام خود نيز كشته‏ شد. ...(مقتل الحسين (ع)، خوارزمى، ج 2، ص 34؛ و ر. ك: الفتوح، ج 5، ص 207؛ با كاروان حسينى،ج‏4،ص 356.


کد مطلب: 402770

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/402770/چند-نفر-سپاهيان-عمر-سعد-دست-اباالفضل-العباس-كشته-شدند

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com