تاریخ انتشاريکشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
کد مطلب : ۴۰۲۷۱۶
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: امسال میزان تولیدات مرکبات با افزایش 10 درصدی نسبت به سال گذشته، به دو میلیون و 600 هزار تن می‌رسد.
۰
plusresetminus
پیش‌بینی تولید 2.6 میلیون تن مرکبات در مازندران/بهره‌برداری از پایانه صادراتی میوه جویبار تا پایان امسال
هادی ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ با توجه به آغاز فصل برداشت نارنگی‌های زودرس درباره کیفیت امسال تولیدات مرکبات استان اظهار کرد: امسال به دلیل بارندگی‌های مناسب و باغداری مطلوب، تولید بسیار عالی، کیفیت مطلوب و حجم تولیدات نیز رضایت بخش است.

وی افزود: در حال حاضر برداشت نارنگی‌های زودرس آغاز شده است و در ادامه و طی ماه‌های آینده تا پایان سال، نوبت به نوبت انواع مرکبات از درختان چیده می‌شوند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: طبق سنوات گذشته فصل برداشت نارنگی زودرس تا پایان مهرماه، نارنگی ژاپنی تا پایان آبان‌ماه، تامسون تا پایان آذرماه، پرتقال خونی در ماه‌های دی و بهمن و پرتقال وانسیا نیز تا پایان اسفندماه است.

این مسئول با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم امسال میزان تولیدات مرکبات با افزایش 10 درصدی نسبت به سال گذشته، به دو میلیون و 600 هزار تن برسد؛ ادامه داد: سهم پرتقال از این میزان، یک میلیون و 600 هزار تن، نارنگی 800 هزار تن و 200 هزار تن باقیمانده به سایر انواع مرکبات نظیر نارنج اختصاص دارد.

میزان خسارت سیل و آفت مدیترانه‌ای به باغات مازندران

ایزدی در پاسخ به این سوال که آیا آفت مدیترانه‌ای لطمه‌ای به باغات استان وارد کرده است یا خیر، بیان کرد: تاکنون گزارشی دریافت نکردیم و اصولا این آفت در صورت گرمای هوا در یک هفته قبل از رسیدن میوه، خسارت به محصول وارد می‌کند و باغداران باید با محلول پاشی هفتگی از محصولات خود مراقبت کنند.

وی در خصوص میزان خسارت سیل اواخر سال گذشته و ابتدای امسال به باغات مرکبات پاسخ داد: خسارات وارده به باغات مرکبات بسیار جزیی بوده و عمده خسارات وارده به باغات هلو و شلیل بوده که احیا شدند.

مدیرباغبانی جهاد کشاورزی مازندران درباره میزان صادرات مرکبات طی سال گذشته بیان کرد: طی سال گذشته میزان 60 هزار تن صادرات از استان انجام شد که مقصد این محصولات غالبا کشور عراق بوده است.

به گفته این مسئول شهرهای بابل، ساری، تنکابن و قائم‌شهر به ترتیب بیشترین شهرهای زیر کشت باغی مرکبات در استان محسوب می‌شوند.

فقدان پایانه صادراتی میوه

ایزدی در خصوص چالش‌های پیش رو مازندران در صادرات مرکبات تصریح کرد: مهمترین مسئله‌ای که در تجارت جهانی به آن نیاز داریم، ایجاد پایانه صادراتی میوه در استان است که هم اکنون در شهرستان جویبار در حال راه اندازی است و تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: مرکبات استان در بازارهای جهانی، طرفداران خوبی دارد و مشکل ما در افزایش سهم صادرات به فراهم نبودن زیرساخت‌های صادراتی از حمل و نقل گرفته تا بسته بندی محصول بر می‌گردد که با افتتاح این پایانه تا حد چشمگیری مرتفع خواهد شد.

پیش‌بینی تولید 180 هزار تن کیوی

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران در خصوص میزان قابل برداشت کیوی طی سال‌جاری اعلام کرد: امسال در محصول کیوی، حدود 180 هزار تن تولید داریم که دارای کیفیت خوبی برای صادرات نیز است و طبق سنوات گذشته صادرات این محصول نیز انجام خواهد شد.

ایزدیدر پایان گفت: در کنار مرکبات و کیوی در حوزه محصولات باغی، استان مازندران دارای ظرفیت‌های خوبی در محصولاتی نظیر هلو، شلیل، انار، انجیر و خرمالو است که این امکان را برای استان فراهم اورده است که در تمام ماه‌های سال، با برداشت میوه روبرو هستیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷