کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

محرم؛ درس‌های که به ما آموخت

17 شهريور 1398 ساعت 11:10

دانشگاه و مکتب امام حسین(ع) درسی به وسعت تاریخ دارد که به همه جهانیان درس‌های زیادی آموخته که در هیچ دانشگاه و مدرسه‌ای تدریس نشده است و از این رو راه و منش حضرت سید الشهدا (ع) امروزه الگویی برای مبارزات ملت‌های آزاده جهان شده است.



به گزارش بلاغ،امام حسین علیه‌السلام و یاران باوفای ایشان با عمل به فرامین الهی، به انسان‌های مؤمن، آزاده، جوانمرد و فداکار آموختند، هنگامی که اساس مکتب با خطر مواجه می‌شود، باید در راه حفظ و پاسداری آن از هیچ‌گونه جانفشانی، فداکاری، ایثار و مقاومت دریغ نورزند.
بدون شک درس‌های دانشگاه نهضت حسینی آن‌قدر شورانگیز، متنوع و فراوان است که هنوز با گذشت چندین قرن هر روز و هر دم بر جلوه و شور آن افزوده می‌شود، چرا که استاد این دانشگاه امام حسین(ع) است و درس‌های این مکتب، ایمان، ایثار، عزت، آزادگی، عشق به خدا، شجاعت، عمل به تکلیف و ... است.
از برنامه‌های اصلی این دوره، «امر به معروف و نهی از منکر»، « فداکاری در راه مکتب»، «آزاده زندگی کردن»، «حفظ عفاف و پاسداری از حجاب»، « درس توحید»، «حفظ مقدسات اسلامی»، «درس امام شناسی»، «ظلم تیزی»، «جوانمردی و فرزانگی» و «پایبندی به نماز»، همچنین تلاش برای اصلاح جامعه و مبارزه با مفاسد است.
در هر صورت قیام امام حسین(ع) و واقعه کربلا درس‌های زیادی به جهانیان داده که امروزه الهام‌بخش انسان‌های آزاده و جوانمرد شده است، فردی همچون گاندی رهبر هندوستان برای نجات کشور هند معتقد است که باید همان راهی را بپیمایند که حسین ابن علی(ع) پیمود و یا واشنگتن ایروینگ از پژوهشگران آمریکایی، امام حسین(ع) را نجات دهنده بشریت در برابر ظلم و ستم معرفی می‌کند.
همچنین بسیاری از روشنفکران فرانسوی، انگلیسی و اروپائیان نیز شیوه، راه و منش امام حسین(ع) و نهضت عاشورا را به عنوان الگویی معتبر و مستند در کسب آزادی معرفی می‌کنند، اما جای بسی تامل و تأسف است که برخی از سردمداران کشورهای اسلامی در دنیای عرب نه تنها هنوز از مکتب اباعبدالله الحسین(ع) هیچ‌گونه درسی نیاموخته‌اند، بلکه خود نیز در بسیاری موارد با دشمنان اسلام و مسلمین هم پیمان شده‌اند.
مصداق این امر قتل عام کودکان و شهروندان یمنی به دست رژیم‌سعودی، کشتار کودکان و مردم فلسطین به دست صهیونیست‌ها، جنایت ضدبشری گروه تروریستی تکفیری داعش در عراق، سوریه و افغانستان و بسیاری از جنایت‌های هم‌پیمانان آل‌سعود، اسرائیل و آمریکا در منطقه و جهان است، در واقع این مسائل به نوعی نشانگر این است، حادثه‌ای که در کربلا اتفاق افتاد، امروزه به شکل دیگری در منطقه و بعضی از کشورها در حال وقوع است.
 
دانشگاه امام حسین؛ درس‌هایی که به ما آموخت
به همین اعتبار؛ شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم همچون شهید فرهنگی‌والا و حججی‌ها جان خویش را فدا کردند تا اینکه ارزش‌های ناب اسلامی زنده بماند و به تعبیر قرآن، شهدا در راه مقدسی که همان" فی‌‌سبیل‌الله" است، کشته می‌شوند تا اینکه اسلام، قرآن و حدیث حفظ گردد.
در همین راستا به فرموده امام راحل، جنگ امروز ما جنگ با ابرقدرت‌های شرق و غرب نیست، جنگ ما، جنگ مکتب ماست علیه تمامی ظلم و جور، جنگ ما جنگ اسلام است، علیه تمامی نابرابری‌های دنیای سرمایه‏‌داری و کمونیزم؛ جنگ ما جنگ پابرهنگی علیه خوشگذرانی‌های مرفهین و حاکمان بی‏‌درد کشورهای اسلامی است. این جنگ سلاح نمی‏‌شناسد، این جنگ محصور در مرز و بوم نیست، این جنگ، خانه، کاشانه، شکست، تلخی کمبود، فقر و گرسنگی نمی‏‌داند. این جنگ، جنگ اعتقاد است، جنگ ارزش‌های اعتقادی ـ انقلابی علیه دنیای کثیف زور، پول و خوشگذرانی است. جنگ ما، جنگ قداست، عزت و شرف و استقامت علیه نامردمی‌هاست».
در هر حال از درس‌های مهمّ و ماندگار نهضت عاشورا می‌توان به لزوم احیاء امر به معروف و نهی از منکر، بردباری، وفاداری، پایبندی به آموزه‌های دینی و اسلامی، ظلم ستیزی، حفظ مقدسات اسلامی، حفظ عفاف و پاسداری از حجاب، ادب و بزرگواری و ... است که رزمندگان اسلام نیز با دفاع از حریم اهل بیت(ع) و به خصوص با دفاع از دین خود و کیان و شرافت این مرز و بوم به انسان‌ها درس ظلم ستیزی، ایثار، مقاومت، فداکاری، عدم سکوت و تسلیم در برابر زورمندان و ستمگران دادند و به آنها آموختند که هر انسانی صرف نظر از هر عقیده و مذهبی که داشته باشد، در جامعه و زندگی خویش سعی کند، آزاده باشد و تن به هیچ‌گونه ذلت و خواری ندهد و تسلیم ستم یا هیچ‌گونه ستمگری و ظالمی نشود.
در حقیقت شهدای انقلاب، هشت سال دفاع مقدس و این روزها شهدای مدافع حرم کشورمان در کیلومترها در آن سوی مرزها، با نثار جان و همه چیز خویش و با الگوگیری از مکتب عاشورا و قیام امام حسین(ع)، موجب حفظ و احیاء فرهنگ اسلام ناب محمدی(ص) شده و می‌شوند، به‌طوریکه عزت و اقتدار امروز ملت ایران در عرصه‌های مختلف به خاطر ثمره خون این شهدا بوده است، نمونه بارز این امر شهید محسن حججی است.

امام حسین (ع)کشتی نجات بشریت
آری حوادث تاریخی اگر به چشم عبرت و درس گرفتن مورد مطالعه قرار گیرد «درس آموز» است. حادثه کربلا یکی از این حوادث «الهام‌بخش» و «عبرت آموز» است که باید مورد توجه جوامع بشری و در این میان جوامع اسلامی قرار گیرد.
در حقیقت هیچ نهضتی در طول تاریخ بشریت همچون نهضت امام حسین (ع) قلب‌ها را منقلب نکرده و روح عزت، آزادگی، عواطف و همسویی را در بشر ندمیده است، به‌طوریکه امروزه با گذشت بیش از 14 قرن از این رخداد هنوز که هنوز است، تبلور، معنا و مفهوم نهضت عاشورا هر روز تازه‌تر از گذشته است که نمونه بارز این حقیقت پیاده‌روی و راهپیمایی ده‌ها میلیونی اربعین حسینی است.
در سخن کشیش مسیحی آمده است، اگر ما پیروان مسیح شخصیتی چون امام حسین (ع) داشتیم، تمام مردم جهان را مسیحی می‌کردیم و ما مسلمانان و بالاخص شیعیان که حسین را داریم، آیا برای معرفی او به مردم جهان مسوولیتی نداریم و آیا زمان آن نرسیده است که اهل علم و صاحبان قلم همتی کنند و این زیباترین تابلوی آفرینش را در معرض دید جهانیان قرار دهند.
 


کد مطلب: 402671

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/402671/محرم-درس-های-آموخت

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com