کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عوامل شکل‌گیری واقعه عاشورا چه بود؟

17 شهريور 1398 ساعت 8:20

مفسر قرآن کریم در چرایی وقوع ماجرای کربلا گفت: این ماجرا برای ما هم پیش می‌آید و علت آن هم «پیمان‌شکنی» بود، انسانی که پیمان بشکند راه خلاف برایش باز می‌شود و او را بدعاقبت می‌کند.



به گزارش بلاغ،حجت‌الاسلام محسن قرائتی شنبه شب در جمع عزاداران حسینی در مسجد امام کرمان با طرح این پرسش که عواملی که کربلا را به‌وجود آورد چه بود؟ و تفسیر آیه 155 سوره بقره اظهار داشت: چرا خداوند امتحان می‌کند وقتی می‌داند ما چه‌کاره هستیم؟ ابزار امتحان الهی چیست؟ مردم‌ در این امتحانات چند دسته‌اند و چه‌ کنیم که رفوزه نشویم؟
رئیس ستاد اقامه نماز کشور عنوان کرد: خداوند متعال در این آیه می‌فرماید؛ حتما حتما خدا شما را امتحان می‌کند و سپس می‌گوید کمی شما را می‌ترساند نه آن‌قدر که سکته کنید، شما را کمی می‌ترساند و با ترس و گرسنگی و.‌.. امتحان می‌کند.
وی ابزار امتحان را در این آیه تلخی دانست و بیان کرد: گاهی این امتحان با شیرینی یعنی پست، مقام و فرزند خوب و.‌‌.. است و خداوند می‌فرماید؛ «اگر گرفتند سکته نکنید، اگر دادند بدمستی نکنید، اگر اینطور بودید زندگی‌ها آرام می‌شود»‌.
قرائتی در پاسخ به این سؤال که چرا خداوند امتحان می‌کند؟ افزود: چون اجر و پاداش بر دانستن خدا نیست و بر تلاش ما است، انسان ممکن است در یک امتحان دستش پاک باشد اما در امتحانی دیگر ببازد.
وی با اشاره به دو نوع بشارت در قرآن کریم عنوان کرد: صابرین کسانی هستند که می‌گویند «انا لله و انا الیه راجعون»، حضرت ابراهیم (ع) پنج امتحان را رد کرد و وقتی همه امتحاناش خوب شد رهبر شد.
مفسر قرآن کریم در چرایی وقوع ماجرای کربلا گفت: این ماجرا برای ما هم پیش می‌آید و علت آن هم پیمان‌شکنی بود، انسانی که پیمان بشکند راه خلاف برایش باز می‌شود و او را بدعاقبت می‌کند.
قرائتی با بیان اینکه بر اساس روایات هر کسی که دو روزش مثل هم باشد، خسارت است، گفت: پیمان‌شکنی و لقمه حرام انسان را فاجر و بعد کافر می‌کند و لقمه حرام روی نسل و رشد و نمو تاثیر گذاشته و برکت را می‌گیرد.
وی با بیان اینکه سنگدلی عامل دیگر حادثه کربلا بود و خداوند به دلیل گناهانشان بر دلشان مهر زده بود، اظهار کرد: دعای واجب «اهدناالصراط المستقیم» برای این است که انسان خط را گم نکند.
مفسر قرآن کریم به فرقه واقفیه یعنی «هفت امامی‌ها» اشاره و خاطرنشان کرد: در انقلاب هم واقفیه داریم و هستند کسانی که امام را قبول دارند اما نسبت به رهبری سنگین هستند.
 


کد مطلب: 402652

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/402652/عوامل-شکل-گیری-واقعه-عاشورا

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com