رئیس قوه قضائیه در گردهمایی فعالان حوزه امر به معروف و نهی از منکر:

امروز فضای کشور برخلاف خواست دشمن فضای مبارزه با فساد است

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۵
کد مطلب : ۴۰۲۶۴۴
رئیس قوه قضائیه، تمام شعب دادگستری و سازمان‌های تابعه قوه قضائیه را مأمور به حمایت از امر به معروف و نهی از منکر دانست.
۰
plusresetminus
امروز فضای کشور برخلاف خواست دشمن فضای مبارزه با فساد است

به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در گردهمایی فعالان حوزه امر به معروف و نهی از منکر که روز گذشته برگزار شد، امر به معروف و نهی از منکر را مرتبه‌ای از خلیفه‌اللهی برای آمر و ناهی دانست و گفت: در قضاوت، شناخت موضوع و حکم و تناسب بین حکم و موضوع لازم است و دخالت نکردن هیچ حب و بغضی در قضا ضرورت دارد. در امر به معروف و نهی از منکر نیز همین‌طور است و آمر و ناهی فقط باید برای رضای خدا امر و نهی کند، اگر بابت انتقامجویی و به قول معروف برای حال‌گیری طرف باشد، نامش امر به معروف نیست.

رئیسی با بیان اینکه جامعه بی‌حس در مقابل ‌ترک معروف‌ها و انجام منکر‌ها جامعه مرده تعریف شده است، افزود: فردی که در مقابل‌ترک معروف و انجام منکر حس نداشته باشد، امر به معروف و نهی از منکر نکند و احساس مسئولیت نداشته باشد، در روایات ما فردی مرده معرفی شده است یعنی شاخص برای زنده و مرده بودن در یک جامعه، آمر به معروف و ناهی از منکر بودن و احساس مسئولیت کردن است.

وی با بیان اینکه اگر در جامعه‌ای حس مسئولیت کمرنگ شد، در آنجامعه شاهد گسترش فساد، بی‌اخلاقی، بداخلاقی و انواع ظلم‌ها باید باشیم، به سخنان حضرت علی(ع) در واپسین لحظات زندگیشان در باب امر به معروف و نهی از منکر‌‌ اشاره کرد و ادامه داد: دشمن به دنبال این است که منکرات و مفاسد اقتصادی، اخلاقی و فکری را در جامعه گسترش بدهد و هرج و مرج و بی‌قانونی را‌ترویج کند. بر این اساس امروز قانون‌مداری و ایجاد امید در جامعه و آحاد مردم از مهم‌ترین معروف‌هاست. مردم با امید زندگی می‌کنند و دشمن دنبال ایجاد یأس و ناامیدی و گسترش آن است.

رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: کسانی که به جایگاه دینمداری و ولایتمداری به امام حسین(ع) تأسی می‌کنند، با همه وجود باید امید را در جامعه و در مقام سخن وعمل گسترش بدهند و با همه وجود به همه ارزش‌های الهی پایبند باشند. دشمن دنبال حساسیت سنجی و حساسیت زدایی است و اگر ببیند حساسیت کم است، یک قدم جلو می‌گذارد.

رئیسی با تأکید بر اینکه همه لایه‌های نظام موظف به حمایت از امر به معروف و نهی از منکر هستند، اظهار داشت: در حوزه مسائل اقتصادی، امروز از مهم‌ترین معروف‌ها رونق تولید، ساماندهی مصرف و از منکر‌ها مصرف بی‌رویه، اسراف، بی‌توجهی به حقوق مصرف‌کننده و خریدار و بی‌توجهی به قیمت‌گذاری‌هاست. در جامعه ما در چارچوب امر به معروف و نهی از منکر یک نظارت ملی وجود دارد که آن حضور مردم در همه سطوح اجتماعی است.

وی گفت: در نظام اسلامی مهم‌ترین معروف‌ها اجرای عدالت و قانون است که تضمین شده از طریق نظام خودکنترلی است. به مدیران همیشه تأکید می‌کنیم اگر می‌خواهید درجه جرم و تخلف در یک سازمان یا اداره کاهش پیدا کند، گسترش معنویات و اخلاق در جامعه می‌تواند باعث کاهش جرم و تخلفات شود و کسی که در اتاقِ دربسته است، خود را در خلوت هم مسئول می‌داند که خلاف نکند یا در یک معامله پورسانت نگیرد.
برخورد عبرت‌آموز با مجرم و مفسد عامل تضمین عدالت است.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه در تضمین اجرای قانون و عدالت، مردم و دستگاه‌ها مسئول هستند، برخورد عبرت‌آموز با مجرم، مفسد و متخلف را عاملی دیگر در تضمین عدالت دانست و گفت: امیدواریم در جامعه روز به روز احساس مسئولیت بیشتر شود و با احساس مسئولیت، ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی در جامعه کاهش و هنجار‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی رشد کند.

فضای جامعه فضای مقاومت است،نه فضای مذاکره
رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: فضای جامعه با تدبیر رهبر انقلاب، علی‌رغم مشکلات اقتصادی که دشمن ایجاد کرده، فضای مقاومت است، نه فضای مذاکره و این فضا، فضای ایستادگی در مقابل دشمن و مقاومت در برابر زیاده خواهی‌ها و روحیه استکباری دشمن است. مدیریت این فضا با مقام معظم رهبری بوده است و تا به امروز، رهبر معظم انقلاب با حکمت و بصیرت‌آفرینی در جامعه و هدایت و رهنمود‌های خود تلاش‌کردند فضای جامعه ما فضای مقاومت باشد و بماند. تا دیروز دشمن فساد را در جامعه و نسبت به مسئولان و مردم و سازمان‌ها تبلیغ می‌کرد و امروز فضای کشور برخلاف خواست دشمن فضای مبارزه با فساد است، نه فضای فساد.

فضای جامعه با پرچمداری رهبر انقلاب
به فضای مقابله جدی با فساد تبدیل شده است

وی افزود: دشمن علاوه بر تضعیف فضای ایستادگی، به دنبال این بود که در جامعه القاء کند در این مملکت فساد موج می‌زند و در رسانه‌های خارجی نسبت به مدیر، سازمان و فرد این موضوع را تبلیغ می‌کردند اما این فضا با پرچمداری رهبر معظم انقلاب به فضایی تبدیل شد که علی‌رغم خواست آنها در آن تصمیم و اراده جدی در مقابله با هرگونه فساد وجود دارد و ما هم سرباز ایشان هستیم.

حمایت دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی، انتظامی ‌و مجموعه مدیریتی کشور، از آمر به معروف و ناهی از منکر
رئیس دستگاه قضا تأکید کرد: تمام شعب دادگستری برای حمایت از امر به معروف و نهی از منکر مأمور خواهند بود؛ نه فقط دادگستری بلکه همه سازمان‌های وابسته به دستگاه قضایی و نه فقط دستگاه قضایی بلکه همه بخش‌ها در دولت نیز این وظیفه را خواهند داشت. رئیسی افزود: دستگاه اطلاعاتی، امنیتی، انتظامی‌و مجموعه مدیریتی کشور، همگی حامی آمر به معروف و ناهی از منکر خواهند بود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰