عضو سابق هیئت‌مدیره اتحادیه ماهیان سردآبی:

3 میلیون یورو ارز دولتی در مسیر واردات تخم ماهی قزل‌آلا گم شد

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۱
کد مطلب : ۴۰۲۰۸۷
عضو سابق هیئت‌مدیره اتحادیه ماهیان سردآبی از سرنوشت نامعلوم 2.5 تا سه میلیون یورو ارز دولتی در ماجرای واردات تخم چشمزده قزل‌آلا طی سال گذشته خبر داد.
۰
plusresetminus
3 میلیون یورو ارز دولتی در مسیر واردات تخم ماهی قزل‌آلا گم شد
عمار صالحی فارسانی اظهار کرد: بر اساس آمار سازمان دامپزشکی کشور 250 میلیون قطعه تخم چشمزده ماهی قزل آلا در سال گذشته به کشور آمده، اما برای واردات این محصول به جای دو تا 2.5 میلیون یورو حدود پنج میلیون یورو هزینه شده و 2.5 تا سه میلیون یورو ارز دولتی در این مسیر گم شده است.

وی با بیان اینکه برای واردات تخم چشم زده ماهی قزل آلا با ارز دولتی بیش اظهاری صورت گرفته است، افزود: قیمت هر هزار عدد تخم چشمزده 10 الی 13 یورو در سال 96 بوده اما در سال 97 بعد از تخصیص ارز واردکنندگان پرفرمهای بالاتری ارایه دادند به طوری که برای هزار عدد تخم 25 یورو نشان دادند این درحالی است که در کشور‌های اروپایی قیمت کالاها تقریبا ثابت است و تورمی ندارند.

بنابراین گزارش، ادعای معلوم نبودن وضعیت هزینه کرد 2.5 تا سه میلیون یورو ارز دولتی برای واردات تخم چشمزده، توسط مدیرعامل و رئیس‌سابق اتحادیه سراسری ماهیان سردآبی کشور نیز تایید شده است.
مدیرعامل شرکت آبزی اکثیر کوثر همچنین تأکید کرد: یارانه اختصاصی برای واردات تخم چشمزده را می‌توان در اختیار تولید کنندگان داخلی قرار داد تا از طریق آن اقدام به اصلاح نژاد تولیدات داخلی کرده و از واردات بی‌نیاز شویم.

صالحی فارسانی ادامه داد: با اختصاص ارز به واردات تخم چشمزده ماهی قزل آلا در واقع به جای اینکه به تولیدکننده داخلی یارانه داده شود یارانه در اختیار تولید‌کننده خارجی قرار گرفته و در کشورهای فرانسه و اسپانیا با پول ایران‌اشتغال‌زایی ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: اختصاص ارز دولتی به واردات تخم چشمزده قزل آلا موجب از بین رفتن تولید داخلی تخم چشم زده است؛ تفاوت قیمت هر عدد تخم چشم زده با ارز دولتی با نمونه مشابه تولید شده در داخل 200 تومان تفاوت دارد.

مدیرعامل شرکت زیر مجموعه سازمان اقتصادی کوثر افزود: در صورتی که ارز به واردات تخم چشمزده اختصاص داده نمی‌شد بهترین فرصت ورود شرکت‌های خارجی به کشورمان برای انتقال تکنولوژی و تولید در داخلی بود زیرا دیگر واردات با ارز آزاد به صرفه نیست.

صالحی فارسانی گفت: هدف افراد معدودی از بین بردن لایه بالایی زنجیره تولید ماهی قزل آلا در کشور است که این امر با اختصاص ارز دولتی به واردات اتفاق افتاده است.

وی بیان کرد: اتحادیه‌ها به کمک سازمان اقتصادی کوثر می‌توانند ظرف مدت سه سال ایران را دوباره در تولید تخم چشمزده ماهی قزل آلا به استقلال برسانند. ایران قبل از بروز بیماری‌ها در تولید تخم چشم زده ماهی قزل آلا خودکفا بود و حتی صادرات نیز داشت. در صورتی که دولت به واردات، ارز چهار هزار و 200 تومانی ندهد دوباره می‌توانیم به خودکفایی برسیم.

 
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰