تاریخ انتشارجمعه ۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۴۰۱۷۹۵
تعاونی‌ها به مجموعه‌ای از اصناف گفته می‌شود که با همکاری یکدیگر و پیوستن به‌هم اهداف مشترکی را در پی می‌گیرند و این شرکت‌ها نقش مهمی را در ایجاد اشتغال و هم‌چنین تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور ایفا می‌کنند و از این رو حمایت از فعالان در این حوزه یکی از ضروریات کنونی کشور است.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،تعاونی‌ها به مجموعه‌ای از اصناف مشابه به‌هم گفته می‌شوند که با همکاری یکدیگر و پیوستن به‌هم اهداف مشترکی را در پی می‌گیرند، این شرکت‌ها در کشور به چند دسته اعم از شرکت‌های تعاونی تولیدی، توزیعی و شرکت‌های تعاونی عام و خاص تقسیم می‌شوند.
 
از سال ۱۳۷۰ قانون تشکیل تعاونی در مجلس شورای اسلامی مورد تصویب قرار گرفت و پس از آن با اجرا و تبیین اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر خصوصی‌سازی شرکت‌ها، در سال ۸۰ و اوایل سال ۹۰ شرکت‌های تعاونی از اهمیت بالایی برخوردار شدند.

 
در حال حاضر نیز با توجه به وضعیت کشور و قرارگیری در جنگ اقتصادی تمام عیار، ورود فعالان بخش خصوصی به مباحث اقتصادی بیش از پیش احساس می‌شود و از این رو مسؤولان باید زمینه فعالیت تعاونی‌ها را در داخل کشور فراهم سازند.
به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل در حال حاضر یک هزار و ۸۰۰ تعاونی با ۹۹ هزار عضو رسمی در استان اردبیل مشغول به فعالیت هستند که این تعاونی‌ها می‌توانند سهم بسزایی را در رونق تولید و ایجاد اشتغال در استان اردبیل ایفا کنند.
دانش روز و توانمندسازی اعضای تعاونی‌ها سبب ارتقای بهره‌وری می‌شود
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جشنواره تجلیل از تعاونی‌های برتر استان اردبیل که عصر امروز با حضور مسؤولان کشوری و استانی برگزار شد، اظهار کرد: ارتقای بهره‌وری شرکت‌های تعاونی با استفاده از دانش روز و توانمندسازی اعضای تعاونی‌ها امکان‌پذیر می‌شود که این امر سبب ایجاد زمینه‌های مناسب برای افزایش اشتغال خواهد شد.
ابراهیم صادقی‌فر عنوان کرد: تعاونی‌ها باید برنامه‌ریزی دقیقی با استفاده از دانش روز در برندسازی و افزایش توان تولید مجموعه خود داشته و برای موفقیت بیش‌تر، در مهارت‌افزایی اعضای خود نیز تلاش کنند و در کنار آن باید به فکر به‌روز شدن تولیدات خود، آشنایی با فضای کسب و کار نوین، شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها باشند.

 
وی افزود: در راستای کیفی‌سازی تعاونی‌ها این شرکت‌ها باید با استفاده از علوم نوین، ارتباط با مراکز دانش، سیاست‌گذاری و عملیاتی‌سازی طرح‌ها، اقدام مناسبی در این حوزه انجام دهند.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماع بیان کرد: در شرایطی که بیکاری به‌عنوان یکی از عوامل اعتیاد، خشونت و بروز سایر بزه‌کاری‌های اجتماعی شناخته می‌شود که معضل از دست دادن مشاغل در بنگاه‌های اقتصادی نیز می‌تواند اوضاع را به مراتب بدتر از شرایط کنونی کند.

 
وی یادآور شد: شرکت‌های تعاونی و بنگاه‌های اقتصادی باید دیگر بنگاه‌ها را عضوی از خانواده بزرگ اقتصاد بدانند و در کنار هم برای از بین بردن موانع و مشکلات تلاش نمایند تا در پیشگیری از پدیده‌های مخرب اقتصادی نیز موفق‌تر ظاهر شوند.
نقش مهم تعاونی‌ها در تحقق اقتصاد مقاومتی
نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی گفت: تعاونی‌ها نقش بسیار مهمی را در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور برعهده دارند و از این رو تعاونی‌ها محل سوداگری نبوده، بلکه باید محلی برای توسعه و پیشرفت کشور شوند.
علیرضا محجوب به ضرورت حمایت از تعاونی‌ها اشاره کرد و افزود: متاسفانه برخی از افراد به جایگاه واقعی تعاونی و ضرورت حمایت از آن پی نبرده‌اند و البته هفته تعاون فرصت مناسبی برای قدردانی از فعالان این حوزه بوده و در کنار آن فرصتی برای تبیین جایگاه والای تعاون در بخش اقتصادی کشور است.
خصوصی‌سازی سبب افزایش کارایی اقتصادی کشور می‌شود
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت اجرای صحیح برنامه خصوصی‌سازی، این امر سبب افزایش کارایی اقتصادی کشور می‌شود و به‌همین دلیل، این امر نباید با قرارگیری در مسیر نادرست خود به مشکلات دولت بیافزاید در حالی‌که این امر می‌تواند محرک تولید باشد. 
عزیز اکبریان افزود: حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و تعاونی‌ها سبب حل مشکلات اقتصادی کشور شده و نجات کشور از مسیر حمایت از فعالان بخش خصوصی می‌گذرد و از این رو باید تمامی موانع موجود بر سر راه این موضوع برداشته شود.

 
وی با بیان این‌که در قانون اساسی کشور اقتصاد ایران به سه بخش اقتصاد آزاد، دولتی و تعاون تقسیم می‌شود اظهار داشت: در حالی‌که تعاونی‌ها جزء یکی از سه بخش مهم اقتصاد کشور محسوب می‌شوند تنها ۳/۵ درصد از سهم اقتصاد ایران را در اختیار دارند و در صورتی‌که آموزش‌های صحیح و مناسبی در این حوزه انجام گیرد تعاونی‌ها بیش از پیش به سمت شکوفایی و توسعه حرکت خواهند کرد.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به تقویت و لزوم مشورت در جامعه گفت: تعاونی‌ها یکی از عوامل مهم در تقویت مشورت و هم‌فکری در جامعه شده و با توجه به وضعیت کنونی کشور و دسیسه‌های دشمنان کشور در به‌راه‌انداختن جنگ اقتصادی، رشد و تقویت تعاونی‌ها با افزایش توان تولید داخلی سیلی محکمی به دشمنان انقلاب خواهند زد.
***** گزارش: مهران عقلمند *****
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴