تاریخ انتشاردوشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
کد مطلب : ۴۰۱۳۹۵
وزیر خارجه که امروز دوشنبه بعد از رایزنی‌هایش در پاریس و بازگشت به تهران وارد پایتخت چین شده است، اعلام کرد «روزهای مهمی» در پیش است.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران بعد از پایان سفر غیرمنتظره‌ اخیرش به پاریس و ورود به پکن، در پیامی توییتری اعلام کرد که «روزهای مهمی» در پیش است.
وزیر خارجه ایران در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: «بعد از توقف در تهران به دنبال بازگشت از بیاریتز به منظور تغییر دادن هواپیما، (امروز) وارد پکن شدم. روزهای مهمی پیش روست: اینجا من نقشه راه ۲۵ ساله به منظور اجرای مشارکت استراتژیک جامع‌مان (با چین) و کمک فعالانه به طرح جاده و کمربند را ارائه خواهم کرد. ژاپن و مالزی مقصد بعدی سفرم هستند».
توییت ظریف در حالی منتشر شده که او پیشتر در بدو ورود به پکن و در جمع خبرنگاران در تشریح اهداف سفرش به بیاریتز فرانسه که میزبان برگزاری نشست سران گروه ۷ بوده است، توضیحاتی ارائه داده بود.
وزیر خارجه ایران عنوان کرد: سفر به بیاریتز با دعوت وزیر خارجه فرانسه برای ادامه مشورت‌هایی بود که در هفته‌های گذشته بین رئیس جمهور ایران و رئیس جمهور فرانسه صورت گرفت. روز جمعه در پاریس با رئیس جمهور و وزیر خارجه فرانسه موضوعات را بررسی کرده‌ بودیم، نیاز بود یک دور دیگر برخی نکاتی که لازم به توضیح و یا مذاکره بیشتر بود مخصوصا مسائل بانکی و مسائل مربوط به نفت بین متخصصان ما بررسی شود که این کار در یک مذاکره فشرده تقریبا حدود چهار ساعت در بیاریتز بودیم».
 ظریف که روز گذشته در سفری از پیش اعلام‌نشده، وارد شهر بیاریتز شده بود، در این سفر با مقام‌های فرانسوی، آلمانی و انگلیسی دیدار و گفت‌وگو داشت.
برخی رسانه‌های آمریکایی شب گذشته مدعی شدند که دعوت از ظریف برای حضور در فرانسه، بدون هماهنگی با طرف آمریکایی صورت گرفته است.
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا امروز در جمع گروهی از خبرنگاران، ادعای بی اطلاعی از دعوت ظریف برای حضور در فرانسه را رد کرد و گفت: «در ارتباط با ایران، [نحوه دعوت از ظریف] با کمال احترام انجام شد. من دیروز با رئیس‌جمهور [امانوئل] ماکرون [رئیس‌جمهور فرانسه] صحبت کردم. من از هرآنچه او انجام می‌داد، مطلع بودم.»
ترامپ همچنین در حالی که ایران از ابتدا اعلام کرد «ظریف هیچ برنامه‌ای برای دیدار با مقام‌های آمریکایی ندارد»، ادعا کرد که او بوده که نخواسته با ظریف دیدار کند. طبق ادعا او، «فکر کردم که خیلی زود است. گفتم نمی‌خواهم الان دیدار کنیم».
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما