کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«لاوان» روی دریای ثروت، زیر رنج محرومیت

4 شهريور 1398 ساعت 10:40

جزیره لاوان به عنوان قطب نفتی کشور و جزیره ای روی دریای ثروت و زیر رنج محرومیت، همچنان محروم و چشم انتظار نگاه دولتمردان در هفته دولت برای اجرای پروژه‌های عمرانی است.



به گزارش بلاغ،فتح الله میرکمانداری: جزیره لاوان در ۲۸ کیلومتری غربی ساحل نخیلوه در آب‌های خلیج فارس واقع شده‌، این جزیره از توابع دهستان لاوان در بخش کیش شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان است.
طول این جزیره ۲۳/۵ و عرض آن حداکثر ۴/۸ کیلومتر و مساحت آن ۷۸ کیلومتر مربع است و دارای جمعیتی بالغ بر ۱۶۰۰ نفر در قالب ۳۷۰ خانوار در این جزیره ساکن هستند، جزیره لاوان پس از جزایر قشم و کیش بزرگ‌ترین جزیره ایرانی در آب‌های خلیج فارس است.
ذخایر نفت آب‌های نزدیک جزیره لاوان بسیار قابل توجه‌ است و در حال حاضر صنایع جزیره منحصر به تأسیسات نفتی است که به‌نام «پالایشگاه لاوان» در حال فعالیت است.
شرکت نفت فلات قاره ایران مستقر در همین جزیره، چند سکوی استخراج و بهره‌برداری نفتی ازجمله سکوی سلمان، سکوی بلال، سکوی رسالت (مشهور به R۱) و سکوی رشادت (مشهور به R۴) در نزدیکی جزیره دارد که رفت‌وآمد به این سکوها با بالگرد و کشتی انجام می‌شود و سازمان منطقه ویژه اقتصادی لاوان مسؤول توسعه امکانات جزیره لاوان است و این سازمان زیر نظر شرکت ملی نفت ایران فعالیت می‌کند.
شاید با این توضیحات مختصر در خصوص آشنایی با جزیره لاوان کمتر کسی به این موضوع پی نبرده باشد که عمده استخراج نفت کشور از این جزیره و سکوهای نفتی اطراف آن صورت می‌گیرد ولی اهالی بومی این جزیره با مشکلات عدیده اقتصادی، آموزشی، فرهنگی، رفاهی ودرمانی دست و پنجه نرم می‌کنند.
عبدالله حیدری صبح امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در بندرلنگه، با اشاره به نفت خیز بودن جزیره لاوان، اظهار داشت: با وجود اینکه جزیره لاوان قطب نفتی کشور محسوب می‌شود اما در محرومیت به سر می‌برد و در این چند سال جزیره لاوان با این همه ثروت خدادادی به فراموشی سپرده شده است.
 وی افزود: ما مردمی هستیم که هشت سال دفاع مقدس در برابر دشمن بعثی ایستادگی کردیم‌ و هرگونه تهدید را به جان خریدیم و دیار خود را ترک نکردیم و حال نیز زیر سایه ولایت واین نظام مقدس زندگی می‌کنیم.
دهیار لاوان بیان داشت: در حالی که این روزها و در هفته دولت در فضای مجازی و مطبوعات و صداوسیما شاهد افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی هستیم اما دریغ از یک طرح عمرانی در این جزیره.
حیدری گفت: واقعا مردم محرومی که در این جزیره سکونت دارند از مسؤولین شهرستان، استان و حتی کشور انتظار اجرای پروژه‌های عمرانی و خدماتی برای این جزیره را دارند.
وی در ادامه یادآور شد: مردم لاوان نباید احساس کنند که  فراموش شده‌اند، روستای ما مشکلات زیادی دارد که به سمع مسؤولان رسانده شده ولی متاسفانه همچنان مشکلات ما باقی و روز به روز  افزایش پیدا می‌کند، لذا از مسؤولان انتظار داریم در هفته دولت به این جزیره دور افتاده یک نگاه انقلابی کنند تا با همت همه دست‌اندرکاران شاهد لاوانی آباد باشیم.
 


کد مطلب: 401365

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/401365/لاوان-روی-دریای-ثروت-زیر-رنج-محرومیت

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com