کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مسجد جلوه گاه حقایق دین در جامعه است

3 شهريور 1398 ساعت 10:20

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: مسجد جلوه گاه حقایق دین در جامعه است و انسان با حضور در مسجد از آلودگی‌های روحی رهایی پیدا می‌کند، در مسجد، دینداران تربیت می‌شوند.



به گزارش بلاغ،آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی  در همایش ائمه جماعات مساجد استان قم در سالن همایش‌های موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به کارکردهای مسجد اظهار کرد: اقامه نماز جماعت نخستین کارکرد مسجد است، اما کارکرد مسجد تنها به این مساله خلاصه نمی‌شود و مسجد جایگاه مهمی در جامعه اسلامی دارد.
وی ادامه داد: زمانی موقعیت مسجد شناخته شد که امام خمینی(ره)، نهضت انقلاب اسلامی را شروع کردند، ولی آن طوری که باید و شاید، حق مسجد در جامعه ادا نشده، در حالی که سمبل دین، مسجد است.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: باید روی شیوه معرفی مسجد در قرآن و روایات تحقیق صورت بگیرد، این مساله جای کار فراوان دارد و در قرآن بارها به کلمه مسجد اشاره شده است.
آیت‌الله مصباح یزدی نخستین اقدام رسول اکرم(ص) پس از هجرت به مدینه را ساخت مسجد دانست و تصریح کرد: در مقابل عده ای از منافقین با احداث مسجد ضرار خواستند که به اسلام ضربه بزنند، در حالی که مسجد قبا نخستین مسجد در مدینه براساس تقوا بنا شده بود.
وی ادامه داد: مسجد جلوه گاه حقایق دین در جامعه است و انسان با حضور در مسجد از آلودگی‌های روحی رهایی پیدا می‌کند، در مسجد، دینداران تربیت می‌شوند.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: شناخت بسیاری از افراد از دین، سطحی است، در حالی که دین اسلام تمام موارد برای سعادت انسان را تامین کرده است و احتیاج به دین دیگری نداریم، دین را برنامه ای برای به سعادت ابدی رسیدن بشریت می‌دانیم.
آیت‌الله مصباح یزدی دین را نهادی مظلوم دانست و تصریح کرد: ستون فقرات دین ایمان به غیب است و ایمان به وجود  امام زمان(عج) مرتبه ای از ایمان به غیب است، اگر انسان مغز خود را به کار گیرد، خواهد دید که دنیا منحصر به محسوسات نیست.
آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: با ایمان به غیب و ایمان به معاد می‌توان فهمید که آخرت، قابل مقایسه با دنیا نیست و حتی اگر عمر نوح را داشته باشیم، در نهایت می‌میریم، انسان در آخرت با جزای اعمال خود رو به رو می‌شود.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: انسان‌ها حتی به اندازه یک درصدی تلاشی که برای زندگی دنیوی دارند، برای زندگی آخرت تلاش نمی‌کنند، ولی انسان اگر دین را بشناسد، می‌تواند کاری کند که تمام اعمالش در طول روز و شب برای زندگی آخرت باشد.
وی خاطرنشان کرد: برای این که نقش مسجد را بفهمیم، باید نقش دین را بشناسیم، اگر نقش دین را شناختیم، می‌توانیم دین را در مسجد اعمال و افراد دین دار تربیت کنیم، امام خمینی(ره) شخصیتی بودند که مدح و ذم دیگران بر ایشان تاثیر نمی‌گذاشت و تنها به عمل به ظایف خود فکر می‌کردند.
 


کد مطلب: 401238

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/401238/مسجد-جلوه-گاه-حقایق-دین-جامعه

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com