تاریخ انتشارشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰
کد مطلب : ۴۰۱۱۷۹
عضو هیئت علمی دانشگاه «فردوسی» مشهد گفت: امیدوارم همکاری فرهنگی و تاریخی بین ایران و ازبکستان بیش از پیش گسترش یابد.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،«جواد عباسی» عضو هیأت علمی گروه تاریخ «دانشگاه فردوسی مشهد» که در سومین کنگره جامعه جهانی پژوهش، حفظ و تعمیم میراث فرهنگی ازبکستان با عنوان «هفته میراث فرهنگی ازبکستان، تلاقی جاده‌ها و تمدن‌های بزرگ: امپراتوری‌ها، ادیان و فرهنگ‌ها» در «تاشکند» به سر می‌برد، افزود: خوشحالم که در برنامه هفته میراث فرهنگی ازبکستان حضور یافتم‌‌ و از «سمرقند»، «بخارا» و «ترمذ» دیدن کردم.
وی اظهار داشت: در این کنگره با فعالیت‌های انجام شده در زمینه معرفی میراث فرهنگی ازبکستان آشنا می‌شویم و در کنار آن کنفرانس علمی نیر درباره موضوعات تاریخی و فرهنگی این کشور برگزار می‌شود.
عباسی خاطرنشان کرد: در واقع دولت ازبکستان برنامه گسترده و جدی را آغاز کرده و سرمایه گذاری گسترده‌ای انجام داده که میراث تاریخی این کشور را به جهان معرفی و به صورت کتابی و دیجیتال منتشر می‌کند.
وی افزود: هدف این است که هم آگاهی جهانی از پیشینه فرهنگی و تمدنی ازبکستان افزایش یابد و هم بنیان‌های هویتی و فرهنگی مردم این کشور تقویت شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد  یادآوری کرد: مثلا، بسیاری از نسخه‌های خطی که مربوط به ازبکستان و در کتابخانه‌های مختلف جهان بوده گزیده آنها را چاپ کردند همچنین آثار باستانی مربوط به این کشور در موزه‌های جهان در حال شناسایی و انتشار هستند‌.
عباسی گفت: امیدوارم که همکاری ایران و مسئولان فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی طوری باشد که میراث ازبکستان که در ایران هم هست و در واقع میراث تاریخ خودمان است را با حفظ هویت ایرانی به این مجموعه‌ها اضافه کنند اما ظاهرا کار خاصی در مورد ایران در این پروژه انجام نشده است.
 عباسی تاکید کرد: من امیدوارم که همکاری بین 2 کشور شکل بگیرد و ایران حضور فعالی در حوزه فرهنگ ازبکستان داشته باشد.
وی در پایان افزود: این کار کمک می‌کند به اینکه ارتباطات تقویت شود و با نگاه نسبتا بازی که الان دولت جدید ازبکستان دارد زمینه‌های همکاری بیشتر بین 2 کشور چه در حوزه فرهنگی و چه در حوزه اقتصادی و دیپلماسی فراهم است.
در این همایش دانشمندان، صاحب نظران و کارشناسان بیش از 20 کشور از جمله ایران، ترکیه، کانادا، آمریکا، آلمان، انگلستان، فرانسه، هند، اتریش، روسیه، تاجیکستان، قرقیزستان، مغولستان، قزاقستان، گرجستان و آذربایجان شرکت کردند.
در این برنامه یک هفته‌ای علاوه بر برگزاری 2 کنفرانس در تاشکند و سمرقند و برگزاری چند نمایشگاه و جشنواره فرهنگی میهمانان از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی شهرهای تاشکند، ترمذ، بخارا و سمرقند بازدید خواهند کرد. 
برنامه هفته میراث فرهنگی ازبکستان از ۲۱ آگوست آغاز و تا ۲۷ این ماه ادامه دارد.




انتهای پیام/ح
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴