تاریخ انتشارجمعه ۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
کد مطلب : ۴۰۱۰۶۸
سخنگوی دولت «منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن گفت که فرماندهی نیروهای اماراتی مسئول افزایش تنش در استان «شبوه» بوده و در تلاش برای ورود به شهر «عتق» است.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،«راجح بادی» سخنگوی دولت «عبد ربه منصور هادی» به طور رسمی امارات را مسئول درگیری‌ها در استان شبوه دانست.
بادی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری سبأ، گفت که فرماندهی نیروهای اماراتی در منطقه «بلحاف» در استان شبوه مسئول وخیم‌تر شدن اوضاع است و تلاش دارد وارد شهر «عتق» مرکز این استان شود.
وی همچنین تأکید کرد که اقدامات امارات در حالی صورت می‌گیرد که تلاش‌های دولت سعودی برای پایان دادن به بحران در جنوب یمن و توقف درگیری‌ها تا کنون بی نتیجه بوده است.
بادی گسترش درگیری‌ها به استان شبوه را یک تهدید آشکار علیه اهداف «ائتلاف سعودی» دانست و گفت که افزایش درگیری‌ها تمامی تلاش‌ها برای کنترل بحران را به شکست می‌کشاند.
این مقام دولت مستعفی یمن در ادامه گفت که نظامیان وابسته به آنها در برابر شبه‌نظامیان حامی امارات قاطعانه ایستاده‌اند. هرچند باید گفت که نیروهای دولت منصور هادی در روزها و هفته‌های گذشته متحمل شکست‌های سنگینی از نیروهای شورای انتقالی جنوب شده‌اند.
پس از تسلط امارات بر شهر عدن در نوزدهم مرداد و فرار نیروها و مسئولان وابسته به منصور هادی و سپس سقوط استان «أبین» در روز سه‌شنبه (بیست و نهم مرداد) درگیری‌ها از روز گذشته (پنجشنبه) به استان شبوه و شهر عتق در مرکز این استان کشیده شده است. (جزئیات بیشتر)
توقف درگیری‌ها در شبوه
در همین حال «هانی بن بریک» معاون رئیس شورای انتقالی یمن بامداد امروز (جمعه) در صفحه توئیتر خود از توقف درگیری‌ها در استان «شبوه» به درخواست ائتلاف سعودی خبر داد. او مدعی شد که نیروهای وابسته به حزب اخوانی «الاصلاح» به نیروهای این شورا حمله کرده و این رخداد موجب آغاز درگیری در شبوه شده است. او تهدید کرد که اگر این حملات بار دیگر تکرار شود؛ تمامی نیروهای جنوب به شبوه گسیل داده خواهد شد.
«هانی بن بریک» که به مرد شماره یک امارات در یمن شناخته می‌شود؛ در ادامه از ائتلاف سعودی خواست تا یک هیأت ‌حقیقت‌یاب برای بررسی درگیری‌های شبوه اعزام کند.
درگیری‌ها در استان شبوه در حالی آغاز شد که هیأت شورای انتقالی جنوب (مورد حمایت امارات) به رهبری «عیدروس الزبیدی» سه‌شنبه این هفته وارد جده شد. سفر این هیأت به درخواست رسمی وزارت خارجه سعودی با هدف پایان درگیری‌ها بود.
دولت منصور هادی حوادث شهر عدن را «کودتای از پیش‌ طراحی شده امارات» علیه خود می‌داند و طی بیانیه‌ای که سه‌شنبه این هفته بعد از نشست کابینه منتشر کرد، خواستار مقابله با شورشیان مسلح مورد حمایت ابوظبی شد (جزئیات بیشتر).
منابع داخلی در یمن گزارش داده‌اند که دولت منصور هادی یک روز پس از سقوط شهر «عدن» قصد شکایت از امارات متحده عربی به شورای امنیت سازمان ملل را داشت اما دولت سعودی مانع از این کار شده و از منصور هادی پنج روز برای پایان درگیری‌ها و عقب‌نشینی نیروهای حامی امارات از «عدن» مهلت خواسته بود. شورای انتقالی جنوب در پاسخ به درخواست سعودی‌ها برای خروج از «عدن» اعلام کرده است که نه تنها از این شهر خارج نمی‌شود بلکه در صدد کنترل دیگر استان‌های تحت کنترل دولت منصور هادی نیز است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما