تاریخ انتشارشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۵
کد مطلب : ۴۰۱۰۱۴
امام جمعه نکا با تأکید بر لزوم رونق دسته‌روی‌های خیابانی برای عزاداری ماه محرم، گفت: عاشورا باید نماد کوچه و خیابانی داشته باشد.
۰
plusresetminus
لزوم رونق دسته‌روی‌های خیابانی برای عزاداری ماه محرم
به گزارش بلاغ، آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی در جمع اعضای هیئات مذهبی نکا با اشاره به موضوع محرم و سبک عزاداری در این ماه و افزود: وظیفه ما است که محرم را جدی گرفته و اهمیت دهیم و ماجرای غم‌بار عاشورا را به شکل مراسم دسته‌روی‌ تجلیل کنیم.

امام جمعه نکا با تأکید بر لزوم رونق دسته‌روی‌های خیابانی برای عزاداری ماه محرم، اذعان کرد: عاشورا باید نماد کوچه و خیابانی داشته باشد درحالی که برخی با دسته‌روی خیلی موافق نیستند و تجمع نشسته در مقابل راهپیمایی را ترجیح می‌دهند درحالی که در مسائل سیاسی هم شعاع تأثیرگذاری یک میتینگ با یک راهپیمایی تفاوت دارد.

این مسئول اضافه کرد: برای عاشورا نیز می‌توان در مساجد و تکایا بنشینیم و عزاداری ساکنی مانند میتینگ برگزار کنیم و هم می‌توانیم در خیابان‌ها دسته‌روی کنیم که همان راهپیمایی و تظاهرات ما است که تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد و اجرای آن در روز از شب بسیار مهم‌تر است.
 
وی گفت: این دسته‎روی‎ها نیز باید ضابطه‎مند باشد اما سال به سال متأسفانه دیده می‌شود که تماشاچی‌ها بیشتر از افرادی که در میان میدان حضور دارند هستند.

محمدی لائینی تأکید کرد: تعداد افرادی که در میان میدان سینه و زنجیر می‌زنند کمتر و بر تعداد تماشاچی‌ها افزوده شده است که کاش تماشاچیان متین و سنگین بودند اما کسانی هستند که یا تخمه می‌خورند یا با هم حرف می‌زنند و می خندند یا حجاب مناسبی ندارند.

وی افزود: اصلا نشان نمی‌دهد این‌ها تحت تأثیر یک عظمت قرار گفته و برای تجلیل از امام حسین(ع) است درحالی که همان مقدار اثرگذاری که از دسته‌روی می‌خواهد به وجود بیاید را نیز این افراد از بین می‌برند.
 
امام جمعه نکا بیان کرد: ازسوی دیگر دسته‌روی‌ها شب‌ها به درازا کشیده می‌شود و موجب اذیت کردن می‌شود و یا دیده می‌شود که به هنگام نماز دسته عزاداری همچنان در خیابان مشغول هستند.

این مسئول اضافه کرد: بهتر است زمان عزاداری به گونه‌ای تنظیم شود که در موقع نماز دسته عزای امام حسین(ع) در خیابان در حال عزاداری نباشد بلکه یا قبل از حرکت نماز خوانده شود و یا به گونه‌ای انجام شود که به هنگام نماز به مسجدی برسند و نماز را بخوانند که غیر از این امام حسین(ع) هم راضی نیست.

وی گفت: هیئات مذهبی باید یک کمیته نظارت، ارزیابی و تحقیق هم به عنوان یک بازوی تحقیقاتی در هر هیئت مذهبی داشته باشند که در هر دسته عزاداری برای چک کردن خود هیئت و بررسی آسیب‌های آن وجود داشته باشد که آسیب‌ها را استخراج کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴