تاریخ انتشارشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۴۰۱۰۰۸
استاد دانشگاه تهران درباره سرنوشت آمریکا بعد از ترامپ گفت: روند افول سلطه طلبی آمریکا در سطح جهانی که از قبل آغاز شده بود پس از ترامپ، با باز تولید اختلافات داخلی و بین المللی تسریع شده است.
۰
plusresetminus
سلطه طلبی آمریکا در سراشیبی نابودی است/افول هژمونی بدخیم
روح اله جعفر زاده در خصوص سلطه طبی آمریکا در گفت و گو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: هر چند بعد از سقوط شوروي آمریکا توانست هژموني خود را در سطح جهاني گسترش دهد، ولي در يك دهه اخير مجموعه‌اي از موضوعات و مؤلفه‌ها مانند ظهور رقباي منطقه‌اي در مقابل آمريكا، مطرح شدن گفتمان‌هايي مانند اسلام‌گرايي و مشكلات داخلي منجر به افول هژموني آمريكا شده است.

وی شروع بیشتر سیاست های سلطه طلبی آمریکا را از جنگ جهاني دوم خواند و عنوان کرد: با اتخاذ سياست جهان‌گرايانه، حضور و مداخلات خود را در ديگر نقاط جهان به شدت توسعه داد.

دانشجوی دکترای روابط بین الملل دانشگاه تهران سياست آمریکا را با روند قدرت رو به افزایش اشاره کرد و در خصوص مؤلفه های سیاسی دیگر آن گفت : ترويج ايده ليبرال‌دموكراسي در سطح جهان و هم چنين نهادسازي در عرصه‌هاي موضوعي مختلف تاكنون محورهاي سياست دولت امريكا را شكل داده است.

وی در خصوص اين تحولات عنوان کرد: با سقوط شوروي نقطه عطف مهمي براي درك سياست‌هاي آمريكا و فهم نوع نظم جهاني به شمار مي‌رود، چرا كه هژموني نسبي آمريكا را در سطح جهان به همراه داشت؛ اما در يك دهه اخير متعاقب ظهور و وجود موضوعات، مؤلفه‌ها و تحولاتي شاهد به چالش كشيده شدن و افول هژموني آمريكا بوده‌ايم.

این استاد دانشگاه حضور ترامپ را پاشنه آشیلی برای دولت آمریکا خواند و بیان کرد: مخالفت شخصیت ها و گروههای ذی نفوذ با ترامپ؛ درگیریهای لفظی وی با رسانه ها، مواجهه بی سابقه با دستگاه قضایی و نظامیان و نظایر آن به آینده دولت آمریکا لطمه خواهد زد.

وی از تاثیر وجود ترامپ در بعد جهانی بیان کرد:اتفاقاتی در حال وقوع است که می تواند به جایگاه آمریکا در سطح بین‌المللی صدمات جدی وارد کند، صدماتی که آمریکائی‌ها سالها با استفاده از ابزارهایی همچون  مداخلات نظامی و نفوذ فرهنگی در پی ترمیم آنها در نقاط مختلف جهان به ویژه منطقه خاورمیانه بوده اند.

جعفر زاده در خصوص سرنوشت آمریکا بعد از ترامپ بیان کرد: روند افول سلطه طلبی آمریکا در سطح جهانی که از قبل آغاز شده بود پس از ترامپ، با  باز تولید اختلافات داخلی و بین المللی تسریع شده است.

وی سلطه طلبی آمریکا را در سراشیبی نابودی عنوان کرد و بیان داشت : با ظهور جهان چندقطبی و تشکیل نظم نوین جهانی، ظهور رقبای منطقه ای در مقابل آمریکا باعث شده است این کشور در سراشیبی افول قرار بگیرد .

این استاد دانشگاه در پایان افزود: به اینکه زمانی بیل کلینتون، رییس جمهور سابق آمریکا، در مورد کشورش گفته بود، ما ملتی بسیار مهم هستیم که حضور ما برای نظم و امنیت جهانی ضروری است. دنیا بدون ما، جایی با آزادی کمتر و منازعه بیشتر خواهد بود و هیچ کشور دیگری قدرت ثبات بخش ایالات متحده را ندارد. اما امروزه با قاطعیت می‌شود گفت،  تمام جهانیان بدین باور رسیده‌اند که دنیای بدون آمریکا قطعاً دنیایی بهتر خواهد بود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷