عکاس و هنرمند گنبدی در بیان خاطرات جالب خود از «دکتر بسکی» وی را هم خبرنگار دانست و هم رسانه‌ای که محتوای تولید شده را به مخاطبش می‌رساند.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،چهارشنبه هفته گذشته بود که با طلوع خورشید خبر ناراحت کننده درگذشت «غلامعلی بسکی» پدر طبیعت ایران زمین به ناگاه همه مردم به ویژه دوستداران طبیعت و محیط زیست و همه آنهایی که مهربانی و عشق به همه مخلوقات زیبای خداوند را در وجودشان گسترانیده بودند را در غمی سنگین فرو برد. غمی که موجب شد تا یکی از باشکوه‌ترین تشییع‌ها را در مراسم تشییع و تدفین این شخصیت برجسته ملی و بین‌المللی شاهد باشیم.
اما بعد از درگذشت ایشان بدون شک رسالت همه دوستداران طبیعت به ویژه رسانه‌ها و مطبوعات به مراتب سنگین‌تر از گذشته و با نگاهی آینده‌پژوهانه با هدف الگوبرداری جوانان از منش وی خواهد بود. به همین منظور و در هفتمین روز درگذشت مرحوم غلامعلی بسکی پدر طبیعت ایران با «حسن رحیمی» عکاس، هنرمند و از دوستان و شاگردان این شخصیت علمی و بزرگ کشور گفت و گو کرده‌ایم که مشروح آن را در ادامه مشاهده می‌کنید:
* مهربانی ویژگی بارز دکتر بسکی بود
فارس: تعریف شما از دکتر بسکی به صورت خلاصه چگونه و با چه واژگانی است؟
رحیمی: بنده اگر بخواهم ایشان را که به نوعی استاد و مراد خود می‌دانم با چند واژه تعریف کنم قطعا از واژه‌هایی نظیر مهربان، رئوف، آرام و مقتدر استفاده می‌کنم و معتقد هستم روح لطیف، شاعرانه و عرفانی ایشان که باعث می‌شد به تمام جهان با لطافت و مهربانی بنگرند ویژگی بارز شخصیتی وی فارغ از جایگاه علمی‌اش بود.
فارس: نخستین آشنایی و خاطره شما با ایشان در کجا شکل گرفت؟
رحیمی: البته ایشان را بارها و بارها در بسیاری از رخدادها و فعالیت‌های اجتماعی و به ویژه حوزه طبیعت و محیط زیست دیده بودم اما نخستین خاطره ما که تبدیل به نخستین تصویر دکتر بسکی در تلویزیون شد مربوط به روزی بود که ایشان برای تقدیر از یک شاطر نانوایی در گنبدکاووس که در مقابل درب نانوایی خود یک درخت انگور کاشته بود به این نانوایی آمده بود و دقایق بسیاری در تمجید این نانوا و تاثیرات درخت در این منطقه صحبت کرد. تصاویری که بنده از این ماجرا گرفتم برای نخستین بار در تلویزیون به نمایش درآمد.
فارس: به نظر شما چرا لقب پدر طبیعت را به دکتر بسکی اعطا کردند؟
رحیمی: ببینید این موضوع قطعا در مرور زمان و بنا به دلایل مختلفی شکل گرفت که به نظر بنده از جمله این عوامل می‌توان به گستردگی حوزه فعالیت ایشان در حوزه طبیعت و محیط زیست، وقف تمام زندگانی خود در این مسیر، زندگی در طبیعت، فعالیت‌های ملی و بین‌المللی در حوزه حراست از طبیعت و همچنین غافل نشدن از این حوزه حتی در زمان جنگ تحمیلی علیه کشور عزیزمان اشاره کرد.
ایشان که خود یک پزشک بودند بسیاری از امراض و بیماری‌های عارض شده بر خود حتی آب مروارید چشم خود را نیز توسط طبیعت و اثرات آن درمان کردند که فکر می‌کنم مجموع این عوامل باعث شد تا در کشور کسی به اندازه ایشان شایسته این لقب نباشد.
* اهدای کتاب وضعیت زمین به تک تک نمایندگان در مقابل درب مجلس
فارس: یکی از جذاب‌ترین خاطرات خود از مرحوم غلامعلی بسکی را بیان کنید؟
رحیمی: یادم هست روزی به همراه ایشان در زمستان دهه‌های 70 عازم تهران شدیم. در یکی از روزهای بسیار سرد که ایشان یک لباس گرم بر تن و کلاهی سفید بر سر داشت تعداد 250 نسخه از کتاب وضعیت زمین را در حدود مبلغ 900 هزار تومان خریداری کرد و با هم به سمت مجلس شورای اسلامی رفتیم.
دقیقا یادم هست که ایشان در مقابل درب خروجی مجلس در آن هوای سرد ایستاده و این کتاب‌ها را تک تک به نمایندگان مجلس شورای اسلامی اهدا کرده و آن‌ها را قسم می‌داد که یک بار هم که شده برای حفظ و حراست کره زمین از مخاطرات زیست محیطی این کتاب را مطالعه کنند و عملا در فضایی احساسی و البته سرشار از حس برانگیخته شده مسوولیت در نمایندگان آنها را آچمز کرده بود.
فارس: ارتباط ایشان با رسانه‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
رحیمی: این نکته را باید صراحتا عرض کنم که مرحوم دکتر بسکی خودشان یک خبرنگار و یک رسانه بودند. در زمانی که یک عکس 25 روز طول می‌کشید تا ظاهر شود ایشان عکس‌های بسیاری را از طبیعت در حوزه‌های مختلف گرفته و منتشر کرده بود و در اقصی نقاط کشور برای علاقه‌مندان ارسال و درباره‌اش صحبت می‌کرد.
دکتر بسکی خودش سوژه‌یابی می‌کرد، سوژه را دنبال می‌کرد، خبر و تصویر تهیه کرده و نهایتا نیز آن را به دست مخاطب اصلی آن می‌رساند که یعنی هم نقش خبرنگار و هم نقش رسانه‌ها را به خوبی ایفا می‌کرد.
* چاپ مقالات دکتر بسکی در مجله ماشین و مجله مجلس
فارس: ایشان اثرات و مقاله‌های خود را اغلب در کدام رسانه‌ها منتشر می‌کردند؟
رحیمی: دقیقا به خاطر دارم که ایشان مطالب خود را که درباره طبیعت، محیط زیست، رفتارهای انسانی و حفظ کرامت انسان‌ها مرقوم می‌کردند بیشتر در مجلاتی همچون مجله ماشین و مجله مجلس به چاپ می‌رساندند که خب به دلیل عمق محتوای مطالب ایشان استقبال بسیار خوبی نیز از آنها می‌شد.
دلیل چاپ در این مجلات را که از ایشان می‌پرسیدم، وی بارها تاکید می‌کرد که نباید مقالات حوزه حفاظت از طبیعت و محیط زیست را فقط برای دوستداران طبیعت منتشر کرد بلکه باید برای عموم مردم در حوزه‌های مختلف و همچنین قانونگذاران و مسوولان نیز به چاپ رساند.
البته بسیاری از نوشته‌های ایشان نیز که عمدتا عرفانی و سرشار از مفاهیم معنوی گسترده است در اختیار خانواده ایشان قرار دارد که برای انتشار و نحوه عرضه آنها برنامه‌ریزی‌های خاصی دارند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴