کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

العربی الجدید| عربستان سعودی و سرنوشت داعشی‌های دربندِ شبه نظامیان کُرد سوری

30 مرداد 1398 ساعت 17:40

یک رسانه عربی از مذاکرات وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی با شبه نظامیان کُرد تحت حمایت آمریکا برای فراری دادن تروریست‌های داعشی، که در بندِ نیروهای کرد هستند، خبر داد.



به گزارش بلاغ،یک مقام بلندپایه دولت عراق از آغاز مذاکرات دولت بغداد با چندین کشور اروپایی از جمله فرانسه، آلمان و انگلیس برای حل مسئله اتباع خارجی داعش  خبر داد که در پایگاههایی نزدیک به مرزهای عراق که تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه است در بازداشت هستند.
این مقام عراقی  در گفت‌وگو با وبگاه خبری «العربی الجدید» خبر داد، بغداد شدیدا نگران است که این عناصر بدون محاکمه یا  انتقال به زندان‌هایی مستحکم در مرزهای عراق باقی بمانند یا اینکه پرونده آنها بخشی از برنامه‌های سازش بر سر مسائل سوریه شود.
 «جیمز جفری»، فرستاده ویژه آمریکا به سوریه چند روز  پیش گفت که حدود 10 هزار عضو داعش در حال حاضر در بازداشتگاه‌های نیروهای دموکراتیک سوریه هستند.
به گفته این مقام عراقی  چندین کشور اروپایی مذاکرات با عراق را در مورد شهروندان خود که توسط «نیروهای دموکراتیک سوریه بازداشت شده اند از سر گرفته‌اند  با هدف اینکه عراق آنها را تحویل گرفته و مطابق با قانون ضد تروریسم در عراق محاکمه کند.
وی تصریح کرد: مذاکرات با هر کشور اروپایی به طور جداگانه در بغداد و زیر نظر سرویس اطلاعاتی عراق و مشاور امنیت ملی به ریاست «فالح الفیاض» انجام می‌شود، اما هدف نهایی این است که پرونده هر کشور متعلق به شهروندان داعشی آن در سوریه  از طریق تحویل آنها به عراق و محاکمه آنها در این کشور بسته شود و اروپایی‌ها قول داده اند هیچ مداخله یا اعتراضی در روند محاکمه اتباع داعشی خود در عراق نداشته باشند.
این مقام گفت:  گفت‌وگوها در حال حاضر روی حدود 800  عضو داعش از ملیت‌های اروپایی متمرکز شده است که مهمترین آنها انگلیس، فرانسه، آلمان، کانادا و سوئد است، اما اکثریت آنها عرب تبار هستند.
وی تاکید کرد: عراق در عین حال نگرانی دارد که این عناصر در زندان‌هایی غیر مستحکم در نزدیکی مرز باقی بمانند. آنها بین 9 اردوگاه توزیع شده‌اند که برخی از آنها مدارس یا یک مرکز نیروهای پیش آهنگ و مقرهای سابق ارتش سوریه هستند که هیچ کدام مناسب تبدیل شدن به زندان نبودند آن هم در حالی که این زندانی‌ها بسیار خطرناک هستند.
این مقام عراقی گفت: عراق همچنین نگران است که آنها بخشی از یک معامله یا سازشی در آینده شوند بخصوص در شرایط جزر و مد در روابط ترکیه و آمریکا و تفاهم‌هایی که بر سر مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه معروف به منطقه امن با یکدیگر داشته‌اند.
این منبع در عین حال افزود: اما صحبت هایی وجود دارد درباره اینکه ثامر السبهان، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی در مورد تروریست‌های سعودی بازداشتی  در شمال سوریه با نیروهای دموکراتیک سوریه در ارتباط است و ما نمی‌دانیم که این اطلاعات تا چه اندازه دقیق است.
در آوریل گذشته نیروهای دموکراتیک سوریه به توافق با دولت عراق برای بازگرداندن قریب به 31 هزار عراقی از اردوگاه‌های شمال و شرق سوریه به کشورشان دست یافتند که از جمله آنها خانواده‌های عناصر داعش است اما فشارها بر عراق ادامه یافت.
سروط اظهارات اخیر فرستاده آمریکا به سوریه درباره اینکه شمار داعشی‌های بازداشتی نزد نیروهای دموکراتیک سوریه به 10 هزار نفر می‌رسد گفت: این تعداد اغراق آمیز است ، زیرا بعد از افزایش مطالبات سیاسی و مردمی از آمریکا برای خارج کردن سربازان خود از عراق ، آمریکا از این طریق  شروع به فشار بر عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق کرده است.
یک فرمانده نیروهای گارد مرزی عراق که مسئول تامین امنیت در مرزهای عراق و سوریه هستند خبر داده بود که در بیست و پنجم ژوئیه گذشته و سیزدهم آگوست جاری نیروهای مرزی دو تلگراف از سرویس اطلاعات ارتش عراق دریافت کردند که در آن دو از آن خواسته شده بود سطح آماده باش نیروها را در مرز بالا ببرند زیرا اطلاعاتی در دست است که حکایت از فرار شماری از تروریست‌های داعش بازداشتی نزد نیروهای دموکراتیک سوریه دارد.
به گفته این فرمانده عراق برخی فرماندهان شبه نظامیان کرد پیشنهادهایی مبنی بر دریافت ده‌ها هزار دلار رشوه در ازای آزادی یک عضو داعشی گرفته‌اند.
وی افزود: نیروهای دموکراتیک سوریه در شرایطی که در روابط با ترکیه و نظام سوریه مشکلاتی دارند راهی جز تحویل این بقایای داعش به دولت عراق ندارند.
 


کد مطلب: 400889

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/400889/العربی-الجدید-عربستان-سعودی-سرنوشت-داعشی-های-دربند-شبه-نظامیان-ک-رد-سوری

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com