کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

علت انحراف از ولایت از غدیر تا سقیفه چه بود؟

30 مرداد 1398 ساعت 14:20

کارشناس مذهبی در خراسان‌جنوبی، گفت: خواص در زمان حیات رسول خدا نتوانستند به دستور ایشان پایبند باشند و پس از رحلت ایشان نیز از دستور سرپیچی کردند.



به گزارش بلاغ،حجت‌الاسلام مجتبی شیدایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار  در بیرجند، اظهار داشت: یکی از مسائلی که درباره غدیر خم و اتفاقاتی که بعد از غدیر اتفاق افتاد این بود که چه شد که مردم و خواص پیامبر(ص) از جانشینی حضرت علی( ع) انحراف پیدا کردند.
وی بیان داشت: گاهی دیده می‌شود که افراد برای انکار غدیر از این استدلال استفاده می‌کنند که اگر غدیر رخ داده صحابه پیامبر(ص) نباید به دنبال کسی دیگر می‌رفتند.
کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه نیاز به جامعه شناسی از مسلمانان صدر اسلام داریم، افزود : صحابه و مردم در زمان پیامبر(ص) در یک سطح نبودند و برخی خالص و مخلص و برخی نیز دچار اشتباهاتی بودند و نافرمانی‌هایی را داشتند و زمانی که رفتار شناسی این افراد را می‌بینیم تا قدری امر فراموشی غدیر روشن می‌شود.
شیدایی عنوان کرد: یکی از وقایع مهمی که در سال آخر حیات عمر پیامبر(ص) اتفاق افتاده تعیین فرماندهی اسامه بن زید برای لشکر بود و حضرت  از مردم خواستند که فرماندهی این جوان را بپذیرند.
وی با بیان اینکه در منابع شیعی و سنی داریم که افراد بهانه گیری‌هایی را برای قبول فرماندهی اسامه بن زید داشتند، گفت: علی‌رغم اینکه پیامبر(ص) شایستگی‌های این جوان را عنوان کردند اما خواص از حمایت این فرد شانه خالی کردند.
کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: یکی از احتمال‌هایی که وجود دارد این است که پیامبر(ص) با طرح فرماندهی اسامه بن زید جامعه را برای جانشینی حضرت علی (ع) آماده می‌کنند.
شیدایی با اشاره به اینکه با همین تحلیل می‌توان گفت از دلایل اینکه افراد از غدیر فاصله گرفتند چه بود، ادامه داد: خواص در زمان حیات رسول خدا نتوانستند به دستور ایشان پایبند باشند و پس از رحلت ایشان نیز از دستور سرپیچی کردند.
وی بیان داشت: منابع متعددی وجود دارد که حسادت برخی نسبت به حضرت علی(ع) را نشان می‌دهد به گونه‌ای که پیغمبر بارها فرمودند که از علی(ع) چه می‌خواهید که بدگویی او را می‌گویید.
کارشناس مذهبی با اشاره به کینه توزی‌هایی که نسبت به حضرت علی (ع) با توجه به رشادت‌های ایشان وجود داشت، گفت: فرهنگ قبیله‌ای در قریش به گونه‌ای بود انتظار می‌رفت خلافت به صورت چرخشی باشد و سهمی در خلافت داشته باشند.
شیدایی با بیان اینکه حضرت زهرا (س) در خطبه فدک فرمودند که از جایگاه امامت غفلت کردید، خاطرنشان کرد: تصور غلط برخی این بود که اگر حضرت علی(ع) دنبال خلافت است باید به دنبال مردم برای بیعت برود.

وی به واقعه سقیفه اشاره کرد و افزود: عواملی که بیان شد چند نمونه‌ای از دلایلی بودند که باعث شد سقیفه اتفاق بیفتد.
 


کد مطلب: 400862

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/400862/علت-انحراف-ولایت-غدیر-سقیفه

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com