کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خزان پایتخت در تابستان

30 مرداد 1398 ساعت 11:20

برگ درختان در تابستان زرد شد. پایتخت چند ماه زودتر به پیشواز خزان رفت. مدیران شهری علت این اتفاق را افزایش ناگهانی درجه حرارات و تغییرات اقلیمی می داند اما هنوز اقدام مناسبی برای جلوگیری از این کار صورت نگرفته است.



به گزارش بلاغ،مرداد رو به اتمام است و هنوز پاییز نرسیده درختان تهران گرفتار خزان زود هنگام  شده‌اند. سال‌هاست این موضوع در تهران رخ می دهد و درختان در تابستان دچار خزان می‌شوند. برخی کارشناسان معتقدند علت این امر افزایش ناگهانی دما و برخی هم آلودگی را علت زرد شدن زودهنگام درختان می‌دانند. 
به اعتقاد برخی کارشناسان، زرد شدن زودهنگام برگ درختان یک تغییر اقلیمی است و همچنین آلاینده‌های موجود در هوا از طریق برگ درخت جذب و فعالیت تنفسی گیاهان را مختل می‌کند. 
مرگ خاموش درختان تهران
برخی معتقدند که خزان زودرس درختان به نوعی مرگ خاموش درختان پایتخت است و از مسؤولان شهری می‌خواهند در این زمینه اقدامات جدی انجام دهند.

آیا خزان زودرس فاجعه زیست محیطی است
مطالعاتی در این باره صورت گرفته است اما نظرات متفاوت است، برخی زرد شدن زودهنگام برگ درختان را بیماری نمی‌دانند و برخی آن را یک فاجعه زیست محیطی عنوان می‌کنند.
محمد هادی حیدرزاده مشاور معاون خدمات شهری شهرداری تهران در این باره به خبرنگار فارس، گفت: معمولاً چند سالی است که در مرداد و شهریور به دلیل تغییرات اقلیمی برگ درختان زودتر زرد می‌شود.
خزان درختان پایتخت در پایان مرداد
مشاور معاون خدمات شهری شهرداری تهران با تأکید بر این موضوع که این مشکل بیماری درخت و گیاه نیست، گفت: در آخر مرداد  عموماً خزان داریم و نزدیک به 6 و 7 سال است که این امر رخ می‌دهد. البته گفته شده که در دوره‌های قبل هم این اتفاق افتاده است.
به گفته حیدرزاده، این اتفاق بیشتر در نقاطی رخ می‌دهد که تراکنش درختان پهن برگ بیشتر است.

برخی معتقدند که آبیاری درختان دچار مشکل است و همین امر باعث بروز تنش در درختان می‌شود و این خزان یک شبه رخ نمی‌دهد و در اوج گرمای مرداد برگ درختان زرد و با یک باد شهریور برگ‌ها از درخت جدا می‌شوند. 
رضا صدیقی کارشناس محیط زیست در این باره به خبرنگار فارس، گفت: اینکه درختان دچار خزان زودرس می‌شوند بیماری نیست، اگر آفت بود باید  به بقیه درختان هم منتقل می‌شد. 
وی به موضوع آبیاری درختان در تهران اشاره کرد و گفت: آبیاری ادامه‌دار است و کمبود آب و قطعی نداشته‌ایم به همین دلیل این امر باعث بروز تنش نشده است.
دفاع غریزی درخت در مقابل گرما
وی با تأکید بر این موضوع که اوج درجه حرارت را در مرداد  داریم، گفت: برای اینکه در سطوح برگ‌ها تبخیر و تعرق صورت گیرد و برای اینکه این تبخیر و تعرق به حداقل برسد سطح سبز برگ کاهش می‌یابد و این یک دفاع غریزی است که سطح تبخیر را کمتر می‌کند.

 
صدیقی ادامه داد: در مرداد که هوا گرم است این اتفاق می‌افتد و برگ درخت در شهریور جدا می‌شود و این امر یک شبه رخ نمی‌دهد و به مرور ایجاد می‌شود، در اواخر مرداد برگ‌ها زرد و ریزش آنها در شهریور نمود پیدا می‌کند.
زرد شدن زودهنگام برگ خواب زمستانی درختان نیست
این کارشناس محیط زیست با تأکید بر این موضوع که این امر خواب پاییزی درختان نیست، گفت: وقتی برگ درختان در شهریور می‌ریزد دوباره جوانه می‌زند و این نشان می‌دهد که این امر خواب زمستانی نیست.
بر اساس این گزارش، دلیل اصلی بروز خزان درختان استرس حرارتی است و افزایش ناگهانی دما باعث بروز شوک در درختان می‌شود و میزان دفع آب در برگ‌ها را تشدید و باعث ریزش برگ‌ها می‌شود.
باید تغییر در ساعات آبیاری رخ دهد
اگر در روزهای عادی درختان هر دو روز یکبار آبیاری می‌شوند باید در این شرایط هر سه روز یکبار آبیاری شوند و با کوتاه‌تر شدن فواصل آبیاری و همچنین آبیاری در ساعات خنک این امر کاهش می‌یابد.
علی‌محمد مختاری مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در این باره به خبرنگار فارس، گفت: وقتی درجه حرارت  هوا بالا می‌رود در درخت تنش ایجاد می‌شود و این بدان معنا نیست که درخت آب نخورده است و ضعیف است بلکه یک تنش گیاهی است.
وی با تأکید بر این موضوع که ما درختان را شب‌ها و در ساعات خنک آبیاری می‌کنیم، گفت: ممکن است در برخی نقاط خزان زودرس داشته باشیم و با خنک شدن هوا این مشکل برطرف می‌شود. 

مختاری به کاهش مدت زمان آبیاری در روزهای گرم اشاره کرد و گفت: به جای آبیاری سه بار در هفته، دو بار در هفته آبیاری می‌کنیم و از ساعت 6 بعدازظهر تا 8 صبح آبیاری انجام و بعد از اینکه هوا خنک‌تر می‌شود تا 10 صبح هم آبیاری ادامه دارد.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران اضافه کرد: با وجود اینکه امسال درجه هوا در تیر و مرداد بالا بود اما نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری داشتیم.
با توجه به اینکه به یکباره در مرداد هوا گرم می‌شود و درختان هنوز به ثبات آبی نرسیده‌اند باعث بروز خزان در تابستان می‌شود، این خزان ماندنی نیست و مقطعی است و باید با  آبیاری مناسب جلوی این امر گرفته شود. 
اصغر عطایی مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران در این باره به خبرنگار فارس، گفت: وقتی به یکباره هوا گرم می‌شود روی درختان تأثیر گذاشته و باعث ریزش می‌شود و پاییز زودرس در مرداد داریم. البته وقتی هوا خنک می‌شود مشکل برطرف می‌شود. 
وی با بیان اینکه گرما برگ درختان را می‌سوزاند گفت: وقتی که درجه هوا کاهش می‌یابد این مشکل برطرف می‌شود.
به گفته عطایی، به غیر از درختان سوزنی برگ تقریباً در هر گل و گیاهی به دلیل گرمای بیش از حد این امر رخ می‌دهد.

 
 مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران با بیان اینکه، باغ‌های محصور و باغ‌هایی که همیشه آب پای درخت است کمتر برایشان این امر رخ می‌دهد، گفت: اما در جاهایی که باز است برگ درختان بیشتر زرد می‌شود.
عطایی اضافه کرد: تقریباً 10 الی 15 روز که درجه حرارت بالای 42 درجه است برگ‌ها زرد و فرو می‌ریزند اما دوباره این برگ‌ها جوانه می‌زنند.
برخی از اعضای شورای شهر تهران معتقد هستند که ساخت و سازهای بی رویه باعث آسیب جدی به درختان شده و همچنین گودبرداری ها ریشه درختان را از بین برده است.
ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت:‌درختان نیز جزو شهروندان زنده تهرانی محسوب می‌شوند و برای مدیریت شهری ارزشمند هستند. 
وی با بیان اینکه تغییرات اقلیم و آب و هوایی امسال در کشور قوی‌تر بوده است، گفت:‌ اختلاف درجه حرارت روزانه می‌تواند یکی از عوامل زرد شدن زودهنگام برگ درختان باشد. 
رئیس کمیته سلامت شورای شهر با تأکید بر اینکه امسال شاهد زرد شدن برگ درختان به مانند سالهای قبل نبوده‌ایم، گفت: در برخی نقاط برگ درختان زرد شده است، ولی خوب است رسانه‌ها به این موضوع حساسیت نشان می‌دهند. 

وی تأکید کرد: تلاش سازمان پارک‌ها بر این اساس است که درختان کمتر آسیب ببینند. 
خداکرمی با تأکید بر اینکه بسیاری از ساخت و سازها باعث آسیب به درختان شده‌اند گفت:‌ ریشه بسیاری از درختان دچار مشکل شده که معضلات آن در آینده دیده می‌شود و تأکید می‌کنم که زرد شدن برگ درختان چند عاملی است نه یک عاملی.
بر اساس این گزارش، چند سالی است که درختان تهران دچار خزان زود رس می شوند و مدیران شهری  در آب مورد استفاده برای آبیاری درختان از ترکیبات گیاهی ضد تنش استفاده شده است، افزود: در تانکرهای آبیاری نیز از ترکیبات ضد تنش استفاده شد تا درختان بتوانند تنش وارد شده در اثر گرما را تحمل کنند
 


کد مطلب: 400839

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/400839/خزان-پایتخت-تابستان

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com