تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
کد مطلب : ۴۰۰۸۳۰
فروردین امسال بر اثر بارش‌های سیل‌آسا روستای برفیان تویسرکان با رانش زمین مواجه شد، روستا در آن زمان تخلیه شد چراکه با این وضعیت امکان سکونت در آن وجود نداشت، حالا قرار است در هفته دولت کلنگ عملیات اجرایی روستای جدید برفیان به زمین زده شود.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،رانش زمین پس از بارش‌های شدید دو روزه فروردین ماه برخی از نقا استان به ویژه شهرستان تویسرکان را درگیر خود کرد که می‌توان به وقوع رانش زمین‌ در روستاهای گل‌زرد، گردنه اشتران، برفیان در تویسرکان اشاره کرد؛ شدت رانش و ایجاد شکاف در بین این روستاها در روستای برفیان به حدی بود که باعث ترس و وحشت مردم روستا شد.
 طبق گفته اهالی روستا پیش از رانش زمین، مردم حدود ساعت 11 صبح گزارشی از فوران گاز از طبقات زیرین زمین را می‌دهند و ساعت 15:40 بعدازظهر 21 فروردین‌ماه در اراضی روستا شکاف ایجاد می‌شود.
رانش زمین در اراضی و باغ‌های مثمر وکوه بالادستی روستای برفیان هم رخ داده بود به طوری که باغات و زمین‌های زراعی پایین دست را مدفون کرده بود.
خروش نزول آسمانی برای تولد دوباره برفیان
پس از این اتفاق مسوولان وضعیت را بحرانی تشخیص داده و بلافاصله اسکان اضطراری را در دبیرستان شبانه‌روزی روستای منجان فراهم و مردم را به آنجا انتقال می‌دهند، سپس هشدارهای لازم به مردم برای تخلیه داده شد.
پس از پیگیری‌ و تلاش مستمر مسوولان شهرستان امروز شاهد اجرای تصمیم نهایی مبنی بر جابجایی روستای برفیان هستیم، با همت همه‌جانبه مسوولان تویسرکان چند روز آینده عملیات اجرایی این پروژه آغاز می‌شود، به همین منظور وضعیت کنونی چگونگی اقدام  زیربنایی این روستا به شما اطلاع‌رسانی می‌شود.
کلنگ‌زنی روستای جدید برفیان در هفته دولت
فرماندار شهرستان تویسرکان با اشاره به اینکه مدت کوتاهی بعد از بارش‌های سیل‌آسای 11 و 12 فروردین‌ماه برخی از نقاط استان همدان با رانش زمین مواجه شد اظهار کرد: روستای برفیان در بخش قلقل‌رود از جمله مناطقی بود که رانش زمین در آن پس از این بارش‌ها رخ داد.
سیدرسول حسینی با اشاره به اینکه با تدبیر به موقع تمهیدات لازم در زمان وقوع رانش زمین در روستای برفیان برای حفظ جان و اموال مردم صورت گرفت گفت: مردم ساکن روستا 36 خانوار هستند البته برخی نیز به صورت فصلی در روستا ساکن می‌شوند.
 وی با اشاره به حضور کارشناسان مدیریت بحران استانداری و بررسی منطقه افزود: پس از بازدیدهای مکرر و بررسی همه‌جانبه تصمیم نهایی شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان مبنی بر جابجایی روستا به استان ارائه و مصوب آن از کار گروه تخصصی جابجایی اماکن آسیب دیده گرفته شد.
حسینی با بیان اینکه با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته و همکاری اهالی برای بیش از 40 خانوار ساکن روستا و افرادی که به صورت فصلی در روستا اسکان دارند، زمین واگذار شد، بیان کرد: خوشبختانه امروز گام نخست تسطیح و بازسازی در راستای جابجایی روستای برفیان به اراضی پایین‌دست پس از هماهنگی‌های لازم توسط بنیاد مسکن آغاز شده است.
وی با اشاره به اینکه در گام‌های بعدی باید دستگاه‌های خدماتی چون برق، مخابرات، شرکت گاز و...کارهایی را انجام دهند افزود: به همین منظور با حضور معاون اداره کل مدیریت بحران استان و دستگاه‌های خدمات‌رسان شهرستان اوایل هفته جاری از محل جدید احداث روستای برفیان بازدید کردیم.
فرماندار تویسرکان با اشاره به تهیه صورت جلسه اولیه و طرح هادی روستای جدید برفیان، تعداد متقاضیانی که به صورت فصلی در روستای برفیان ساکنند را تا به امروز پنج نفر اعلام کرد و  ادامه داد: احداث بنا برای این دسته از متقاضیان در برنامه جابجایی روستایدیده شده است.
وی با بیان اینکه احداث واحدهای روستای برفیان شامل طرح بازسازی می‌شود گفت: به همه متقاضیانی که واحدهای آن‌ها در بارندگی سیل‌آسا فروردین‌ماه تخریب و یا آسیب دیدند تسهیلات بازسازی پرداخت می‌شود.
حسینی درباره ارائه خدمات برق، آب و... برای تجهیز کارگاه ساخت‌و ساز این روستا خاطرنشان کرد: دستگاه‌های خدمات‌رسان در گام نخست که ساخت‌و ساز روستای جدید برفیان است، موافقت خود را به منظور تامین نیاز این مرحله از کار اعلام کردند.
وی با اشاره به اینکه نیازمندی‌ها در قالب مصوبات به استان اعلام شده و یک نشست در استان به همین منظور برگزار می‌شود، از آغاز عملیات اجرایی احداث واحدهای مسکونی روستای برفیان در محل جدید در هفته دولت خبر داد.
تشکیل پرونده برای 44 واحد مسکونی در روستای برفیان جدید
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان تویسرکان نیز در این‌ باره به فارس گفت: رانش و شکاف قسمتی از اراضی و کوه‌های بالادست روستا برفیان در جریان بارندگی سیل‌آسایی فروردین 98 باعث ترس و وحشت اهالی شده بود.
روح‌الله بهرامی‌دارانی با اشاره به بازدید مدیریت بحران پس از هماهنگی با پژوهشکده سوانح طبیعی از رانش در اراضی و کوه‌های روستای برفیان ادامه داد: اقدامات لازم برای جلوگیری از خسارت جانی و مالی مردم در ابتدای کار صورت گرفت
وی با اشاره به اینکه برای پیگیری مطالبات روستا، جلسات استانی از طرف بنیاد مسکن استان، سازمان مدیریت بحران و فرمانداری تویسرکان تشکیل شد، افزود: نتیجه این جلسات و بازدیدهاجابجایی روستای برفیان به اراضی پایین دست روستا شد.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان تویسرکان با بیان اینکه بنابر اعلام اولیه طرح تفکیکی متناسب با تعداد 35 خانوار ساکن روستا بود اضافه کرد: ما 44 قطعه را با متراژ 420 متر تفکیک کردیم که با هماهنگی شورا  به اهالی واجد شرایط روستا واگذار شد.
وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون پرونده بهره‌مندی از تسهیلات بازسازی برای تعداد افرادی که زمین به آن‌ها واگذار شده در بنیاد مسکن تویسرکان تشکیل شده است ادامه داد: اقدامات اولیه برای به کارگیری پیمانکار برای کار انجام شده؛ البته ممکن است برای ساخت‌و ساز در روستای جدید از ظرفیت بسیج سازندگی هم استفاده شود.
 بهرامی‌دارانی با اشاره به اینکه طبق گفته دهیار و شورای روستا واگذاری 44 قطعه زمین در محل جدید روستا به افراد واجد شرایط واگذار شده، مشارکت مردم را در این کار بزرگ مهم و ضروری خواند و افزود:کار پس از عقد قرارداد مالک با پیمانکار با نظارت بنیاد مسکن پروژه ساخت‌و ساز روستای جدید پیش خواهد رفت.
وی با تاکید براینکه بازسازی روستای جدید برفیان مشمول شرایط بازسازی واحدهای ناشی سیل فروردین ماه امسال می‌شود خاطرنشان کرد: علاوه بر پرداخت تسهیلات 40 میلیون تومان با سود چهار درصد، مبالغ 10 میلیون تومان بلاعوض، 6 میلیون تومان برای اسکان موقت و 160 کیسه سیمان رایگان به متقاضیان پرداخت می‌شود؛ البته ممکن است تسهیلات معیشت هم برای این روستا در نظر گرفته شود.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان تویسرکان از تهیه طرح هادی روستای برفیان در محل جدید کمتر یک هفته بعد از مصوبه جابجایی خبر داد و افزود: کار تسطیح و زیرسازی ایجاد اسکان برای مردم روستای برفیان در اراضی پایین‌دست آغاز کردیم.
تواضع کوه و گذشت مردم برای خود
دهیار روستای برفیان هم در مصاحبه با فارس با اشاره به وقوع رانش روستای برفیان پس از بارش‌های سیل‌آسا اظهار کرد: یکی از کوه‌های این روستا پس از رانش زمین تقریبا فرود آمد همچنین کوه بالادستی منطقه مسکونی روستا هم شیارهای بسیار بزرگی برداشت که احساس خطر را در بین مسوولان و مردم ایجاد کرد.
مالمیر با اشاره به اینکه با این اتفاق ترس و دلهره در دل مردم افتاد ادامه داد: تمهیدات اولیه برای حفظ جان و اموال مردم از سوی مسوولان ساعات ابتدایی وقوع رانش انجام گرفت.
وی خواست جمعی همه مردم روستا امروز را تخلیه و جابجایی روستا دانست و با اشاره به اینکه تملک زمین برای روستای جدید از آن مردم روستا هست که به بنیاد مسکن تحویل دادند گفت: روستای برفیان پشت دره ملوسان قرار گرفته و روستایی خوش آب و هواست که اکثر مردمانش به شغل کشاورزی و دامداری مشغول هستند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲